رای اتحادیه اروپا به شارژر استاندارد برای گوشی‌ها

 رای اتحادیه اروپا به شارژر استاندارد برای گوشی‌ها

اتحادیه اروپا اخیرا قانونی را به تصویب رسانده است که طبق آن سازندگان گوشی‌های هوشمند مجبور به استفاده از شارژر استاندارد یکسان برای محصولات خود هستند.

پس از ۱۰ سال سرانجام اتحادیه اروپا به این موضوع رای داد که یک شارژر استاندارد برای دستگاه‌های هوشمند از جمله گوشی‌ها و دیگر دستگاه‌های کوچک و متوسط تعریف شود. البته هنوز مشخص نشده است که کدام استاندارد برای شارژ کردن دستگاه‌های هوشمند انتخاب خواهد شد، این موضوع احتمالا در ماه جولای (اوایل تیرماه سال آینده) تصمیم‌گیری می‌شود.

بیشتر بخوانید: رفع فعال نشدن آی مسیج

هدف از این قانون کمک کردن به یکسان‌سازی شارژر گوشی‌های هوشمند است تا در نتیجه آن زباله‌های الکترونیکی کاهش پیدا کند. اتحادیه اروپا اعلام کرد؛ سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن زباله الکترونیکی در سطح دنیا تولید می‌شود. سهم اروپا حدود ۱۲٫۳ میلیون تن است. به این ترتیب هر اروپایی سالانه ۱۳٫۵ کیلوگرم زباله الکترونیکی است.

اپل می‌گوید شارژر استاندارد مانع ایجاد نوآوری می‌شود

از لحاظ تئوری ایجاد یک آداپتور شارژر استاندارد گوشی موجب می‌شود سازندگان الزامی به قرار دادن یک شارژر جداگانه در کنار گوشی هوشمند نداشته باشند. از این رو عدم خرید شارژر به همراه گوشی توسط کسانی که نیازی به آن ندارند کاهش پیدا می‌کند و مقدار کمی از قیمت گجت‌های هوشمند کاسته می‌شود.

اپل پیش از رای‌گیری اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که با مجبور کردن سازندگان به استفاده از یک نوع خاص شارژر مخالف است، زیرا مانع از ایجاد نوآوری می‌شود. اپل می‌گوید این اقدام موجب افزایش تولید شارژر حداقل در کوتاه مدت خواهد شد. با این حال این شرکت نیز موظف به تبعیت از مقررات جدید اتحادیه اروپا است.

یکی از نگرانی‌های اپل این است که قانون جدید موجب شود اپل درگاه لایتینگ را که در آیفون و آیپد استفاده می‌شود را اجبارا کنار بگذارد. البته به نظر این نگرانی بی مورد است، زیرا هدف اتحادیه اروپا بیش‌تر ایجاد یک استاندارد برای شارژر است و ارتباطی با مجبور کردن سازندگان به استفاده از یک پورت خاص ندارد.

از تایپ A به تایپ C

اگر اتحادیه اروپا با محتمل‌ترین گزینه یعنی یک شارژر مبتنی بر USB-C موافقت کند، مشکلی برای اپل پیش نخواهد آمد؛ زیرا اپل پیش‌تر کابل‌های مبتنی بر USB نوع C و پورت لایتینگ را ارایه کرده است.

مهم‌ترین چالش پیش‌روی تولیدکنندگان گوشی هوشمند با قانون جدید اتحادیه اروپا مبنی بر استفاده از یک شارژر یکسان به فناوری‌های شارژ سریع برمی‌گردد. در حال حاضر تعداد زیادی فناوری شارژ سریع توسط تولیدکنندگان مختلف از جمله اوپو، کوالکام و … توسعه یافته است.

هم‌چنین ممکن است اتحادیه اروپا دو نوع استاندارد را برای شارژر معرفی کند که یکی مربوط به شارژ با سیم و دیگری مربوط به شارژ بی‌سیم است. این موضوع می‌تواند به مشکل تعدد استانداردها در حوزه شارژرهای وایرلس کمک کند.

ایده استفاده از یک شارژر استاندارد گوشی‌ در طولانی‌ مدت ایده خوبی به نظر می‌رسد. البته اتحادیه اروپا باید استانداردها را به‌گونه‌ای ایجاد کند که از به‌روزرسانی‌ پروتکل‌های USB نیز پشتیبانی نماید.

خرید انواع گوشی آیفن از سایت دی جی لند

حسنا پرویزی

مطالب مرتبط