آیا روشن ماندن کامپیوتر از شب تا صبح ضرر دارد؟

 آیا روشن ماندن کامپیوتر از شب تا صبح ضرر دارد؟

آیا روشن ماندن کامپیوتر به صورت شبانه‌روزی سیستم را دچار آسیب می‌کند؟ این سوال از زمانی که کامپیوترهای شخصی مهمان تمام خانه‌ها شدند تا به امروز پرسیده می‌شود.

برخی اعتقاد دارند که خاموش و روشن کردن مداوم کامپیوتر به قطعات آن آسیب جدی وارد می‌کند، برخی دیگر نیز باور دارند روشن ماندن زیاد باعث مستهلک شدن کامپیوتر می‌شود.

پس پاسخ صحیح چیست. در واقع پاسخ درست به نحوه استفاده شما از کامپیوتر وابسته است. در برخی از موارد روشن نگه داشتن سیستم در شب بهترین گزینه و در موارد دیگر خاموش کردنش بهترین راه‌‌کار است. پس روشن ماندن کامپیوتر لزوما بد نیست.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل “انتقال فایل بین گوشی و کامپیوتر” بدون کابل + روش FTP

یا روشن ماندن کامپیوتر به صورت شبانه‌روزی سیستم را دچار آسیب می‌کند؟

روشن ماندن کامپیوتر از شب تا صبح

دسترسی سریع با روشن ماندن کامپیوتر تا صبح

شاید همیشه روشن کردن کامپیوتر  برای کاربر راحت نباشد . زمان بوت شدن کامپیوتر می‌تواند کمی آزار دهنده باشد خصوصا برای افرادی که در خانه کار می‌کنند و لازم است که به فایل‌های خود دسترسی سریع داشته باشند.

البته نا گفته نماند که این مشکل سریع نبودن بوت، مربوط به سیستم‌های قدیمی است. اگر کامپیوتر شما در ۵ سال اخیر ساخته شده باشد، نباید این مشکل را داشته باشید زیرا که معمولا این سیستم‌ها دارای هارد SSD هستند. بوت شدن این کامپیوترها کمتر از ۱ دقیقه طول می‌کشد.

به روز رسانی‌ها با روشن ماندن کامپیوتر تا صبح

پیام‌های به روزرسانی در کامپیوتر هنگام انجام کارهای مهم، می‌تواند رشته افکار شما را پاره کند. به همین خاطر می‌توانید برنامه‌ به روز رسانی آن‌ها را به شب که در حال استراحت هستید، موکول کنید.

اگر کامپیوتر خود را بنا بر نیاز، در حالت دسترسی از راه دور قرار داده‌اید و  به فایل‌های خود وقتی خانه نیستید، نیاز دارید، چاره‌ای جز روشن نگه داشتن سیستم نیست.

روشن ماندن کامپیوتر از شب تا صبح

دلایلی برای خاموش نگه داشتن کامپیوتر

هزینه برق و خاموش نگه داشتن کامپیوتر

 اگر در پی کم کردن هزینه برق هستید، خاموش کردن کامپیوتر در شب‌ها می‌تواند به این هدف تا حدی کمک کند. کامپیوترهای جدید مصرف برق آنچنان بالایی ندارند ولی به هر حال در حد خود از انرژی استفاده می‌کنند. به هنگام استفاده‌های شدید مانند گیمینگ، برق بیشتر از حالت عادی مصرف می‌شود. اگر در مصرف برق بسیار صرفه جو هستید و ذهنی اقتصادی دارید بهتر است کامپیوتر را خاموش کنید. ولی در نهایت روی قبض برق تغییر بخصوصی را ملاحظه نخواهید کرد.

در نظر داشته باشید که در اکثر موارد مانیتور بیشتر از خود سیستم مصرف برق دارد.

جلوگیری از استهلاک با خاموش نگه داشتن کامپیوتر

یک باور قدیمی می‌گوید که خاموش و روشن کردن بیش از اندازه کامپیوترها برای قطعاتشان زیان بار است. گرچه تا حدی باور درستی است، ولی برای سیستم‌های جدید به هیچ عنوان خطرناک نیست. ولی در هر حالت روشن نگه داشتن کامپیوتر از چرخه عمر سیستم به صورت طبیعی می‌کاهد.

حرارت مشکل و دشمن اصلی است. پردازنده و پردازنده گرافیکی کامپیوتر شما بی دلیل به فن و سیستم‌های خنک کننده مجهز نشده‌اند.  گذشته از این تهدید گرد و خاک نیز جدی است. زیرا که به بالا رفتن حرارت کمک می‌کند. خود این موضوع، دلیل خوبی برای جلوگیری از روشن ماندن کامپیوتر در شب است.

 آیا شب کامپیوتر را روشن بگذاریم؟

 اگر کامپیوتر خود را بیش از یک بار در روز خاموش و روشن می‌کنید و تعداد دفعات انجام این کار بالا است، بهتر است سیستم را به حال خود رها کنید. سعی کنید حداقل هفته‌ای یک بار سیستم را خاموش کنید.

ولی اگر از کامپیوتر نهایتا هفته‌ای دو سه بار استفاده می‌کنید بهتر است آن را خاموش کنید تا چرخه عمر بالاتری داشته باشد.

در نظر داشته باشید انتخاب کردن هر مسیر به نوع کار و کامپیوتر شما بستگی دارد. شاید این مقاله نتواند به این سوال دیرینه و همیشگی پایان ببخشد و نتیجه‌ای قطعی در اختیار شما قرار دهد،  ولی دست کم به شما کمک می‌کند که راحت‌تر انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه عملکرد پردازنده یا سی پی یو (CPU) و اهمیت آن در کامپیوتر

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *