هر آنچه در مورد سیستم عامل هوآوی باید بدانیم، بررسی سیستم عامل هوآوی

 هر آنچه در مورد سیستم عامل هوآوی باید بدانیم، بررسی سیستم عامل هوآوی

نخستین بار خبر ساخت یک سیستم عامل برای گوشی‌های هوشمند توسط هواوی، سال ۲۰۱۹ رسانه‌ای شد. حال پس از گذشت دو سال، سیستم عامل Harmony (Harmony OS) قرار است به زودی برای گوشی‌های هواوی عرضه شود. شنیده‌ها حاکی از به بازار آمدن این سیستم عامل در خرداد ماه سال جاری است.

پس از تحریم‌های آمریکا علیه هواوی، آمار خرید گوشی هواوی توسط کاربران، کاهش چشمگیری داشت. این کمپانی بزرگ چینی، Huawei Mobile Services را برای کاربران خود راه‌اندازی کرد. از این طریق کاربران هواوی توانستند این سرویس را جایگزین فروشگاه گوگل کنند.

 این‌بار هواوی با ساخت یک سیستم عامل، سعی دارد هر چه بیشتر از اندروید و باقی سرویس‌های گوگل فاصله بگیرد تا خرید گوشی هواوی را وابسته به آن‌ها نشود.

سیستم عامل هواوی

عملکرد سیستم عامل هواوی

Harmony OS که قبلا با اسم HongMeng شناخته می‌شد، در بسیاری از دستگاه‌ها، از جمله سیستم‌های هوشمند خانگی، صفحه نمایش‌های هوشمند و تلویزیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. حال برای تلفن‌های هوشمند، در نظر گرفته شده و به زودی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هواوی قصد دارد راه  Harmony OS را به ساعت‌های هوشمند، سیستم صوتی خودرو، اسپیکر و دستگاه‌های پایش سلامتی باز کند. سیستم عامل هواوی مانند اندروید به اصطلاح open source است. در نتیجه برنامه‌سازان زیادی در سراسر جهان می‌توانند برای Harmony OS تولید نرم‌افزار کنند.

با آمدن سیستم عامل هواوی، این شرکت از زیر فشار  تحریم کنار می‌رود و به احتمال زیاد قدرت خود را دوباره به دست می‌آورد.

بیشتر بخوانید: هوش سیستم اندروید چیست؟ آیا باید آن را غیرفعال کنیم؟

قیمت Harmony OS چقدر است

اگر شما صاحب یک گوشی باشید که با این سیستم عامل کار کند، Harmony OS برای شما رایگان خواهد بود. گوشی‌های هواوی بسیار مقرون به صرفه هستند، پس جای نگرانی نیست. هم اکنون این سیستم عامل در چین مور د استفاده قرار گرفته است. ما برای استفاده کردن از آن باید تا ۱۲ خرداد منتظر بمانیم.

گوشی هواوی

آیا سیستم عامل هواوی جایگزین اندروید می‌شود

یکی از مدیران کمپانی در این مورد، جایگاه و نظر هواوی را بیان کرده است. آقای Yu می‌گوید: ما کی می‌توانیم از این سیستم عامل برای گوشی‌های هوشمند استفاده کنیم؟ هر زمان که اراده کنیم می‌توانیم. ولی همکاری با گوگل همیشه برای ما از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده است. هیشه اولویت با اندروید گوگل است. اگر در آینده نتوانیم به این همکاری ادامه دهیم، از اندروید به HarmonyOS خواهیم رفت.

هر چه زمان به جلو می‌رود، شانس ادامه همکاری این شرکت چینی با گوگل کمتر می‌شود. ولی برای طرفداران هواوی جای نگرانی نیست. این غول چینی کار خود را به خوبی بلد است. شاید در ابتدای مسیر، جایگزین کردن آن با اندروید کمی سخت باشد ولی با توجه به سابقه هواوی، می‌توان منتظر یک سیستم عامل منحصربه‌فرد بود.

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *