مقایسه گوشی ZFold 4 با گوشی Pixel Fold

 مقایسه گوشی ZFold 4 با گوشی Pixel Fold

بررسی و مقایسه تمام ویژگی هایگوشی ZFold 4 با گوشی Pixel Fo، مقایسه و بررسی حافظه، پردازنده، دوربین، طراحی و …

مقایسه ZFold 4 با Pixel Fold در واقع مقایسه بین سامسونگ و گوگل در زمینه ساخت گوشی‌های هوشمند تاشو است. پیکسل فولد که به تازگی در رویداد Google I/O معرفی شد، اولین گوشی تاشوی ساخت این غول تکنولوژی آمریکایی است.

با معرفی شدن این گوشی، مقایسه شدنش با گلکسی فولد ۴ سامسونگ اجتناب ناپذیر است. سامسونگ ۴ سال زودتر از گوگل قدم در مسیر تولید گوشی‌های تاشو گذاشته و به عنوان بزرگترین تولید‌کننده این نوع گوشی در جهان شناخته شده است؛ با این حال هردو گوشی برچسب قیمتی ۱۷۹۹ دلار را بر خود دارند.  با توجه به این قیمت  آیا می‌توان انتظار داشت که Pixel Fold در حد و اندازه ۴ Z Fold ظاهر شود؟ پاسخ به این پرسش را در همین مقاله خواهیم داشت.

خرید انواع گوشی سامسونگ از سایت دی جی لند

مقایسه ZFold 4 با Pixel Fold: طراحی

مقایسه طراحی ZFold 4 با Pixel Fold:

 ابعاد پیکسل فولد:

  • باز شده: ۷ x 158.7 x 5.8  میلی‌متر
  • تا شده: ۷ x 79.5 x 12.1 میلی‌متر
  • وزن: ۲۸۳ گرم
  • دارای گواهی IP68 مقاوم در برابر آب

ابعاد گلکسی زد فولد ۴:

  • باز شده: ۱ x 130.1 x 6.3 میلی‌متر
  • تا شده: ۱ x 67.1 x 14.2-15.8 میلی‌متر
  • وزن: ۲۶۳ گرم
  • دارای گواهی IP68 مقاوم در برابر آب

با دیدن این مشخصات در مقایسه ZFold 4 با Pixel Fold در مبحث طراحی می‌توان نتیجه گرفت که Pixel Fold کوتاه‌تر، پهن‌تر، نازکتر و سنگین‌تر است. این نوع طراحی باعث شده که گوشی تاشو گوگل، وقتی به حالت تا شده قرار می‌گیرد بیشتر شبیه به یک گوشی معمولی است؛ ولی Z Fold 4 در حالت تا شده، کشیده‌تر و از باریکتر دیده می‌شود و از ظاهر یک گوشی عادی و غیر تاشو دور می‌شود.

گوشی Google Pixel Fold هنگام باز شدن بر خلاف زد فولد ۴ هیچ فاصله‌ای و درزی بین دو پنل گوشی نمی‌گذارد و کاملا صاف خواهد بود که یک امتیاز مثبت برای طراحی این گوشی است.  هر دو گوشی دارای گواهینامه مقاومت در برابر آب و گرد و خاک IPX8 هستند و هر دو از کلید خاموش و روشن به عنوان حسگر اثر انگشت استفاده کرده‌اند.

گوگل در Google Pixel Fold از گوریلا گلس Victus برای محافظت صفحه‌نمایش و پشت گوشی استفاده کرده است؛ در حالی که گلکسی Z Fold 4 از یک نمونه بهتر یعنی گوریلا گلس Victus+ بهره برده است.  لولای پیکسل فولد از جنس فولاد و لولای گلکسی فولد ۴ از جنس آلومینیوم Armor ساخته شده است.

مقایسه ZFold 4 با Pixel Fold: دوربین‌ها

مقایسه دوربین‌ها ZFold 4 با Pixel Fold:

سخت‌افزار دوربین Pixel Fold

ماژول دوربین گوشی Pixel Fold از یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی با نرخ گشایش دیافراگم  f/1.7، یک سنسور  فوق عریض ۱۰ مگاپیکسلی با نرخ گشایش دیافراگم f/2.2 و زاویه ۱۲۱٫۱ درجه‌ای، یک سنسور تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال سه برابری و نرخ گشایش دیافراگم f/2.2 تشکیل شده است.

این گوشی دارای دو دوربین سلفی است. یکی از این دو دوربین زیر صفحه‌نمایش قرار گرفته که دارای سنسور ۸ مگاپیکسلی همراه نرخ گشایش دیافراگم f/2.0 است. دوربین دیگر  که روی کاور گوشی قرار گرفته است دارای سنسور ۹٫۵ مگاپیکسلی نرخ گشایش دیافراگم f/2.2 است.

سخت‌افزار دوربین Z Fold 4  

ماژول دوربین گوشی Z Fold 4 از یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی با نرخ گشایش دیافراگم  f/1.8، یک سنسور  فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با نرخ گشایش دیافراگم f/2.2 و زاویه ۱۲۳ درجه‌ای، یک سنسور تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال سه برابری و نرخ گشایش دیافراگم f/2.4 تشکیل شده است.

این گوشی  نیز مانند گوگل پیکسل فولد دارای دو دوربین سلفی است. یکی از این دو دوربین زیر صفحه‌نمایش قرار گرفته که دارای سنسور ۴ مگاپیکسلی همراه نرخ گشایش دیافراگم f/1.8 است. دوربین دیگر  که روی کاور گوشی قرار گرفته است دارای سنسور ۱۰ مگاپیکسلی نرخ گشایش دیافراگم f/2.2 است.

هر دو گوشی دارای ۵ دوربین هستند که شامل سنسور اصلی، سنسور فوق عریض و تله‌فوتو می‌شود.  و دو دوربین سلفی می‌شود.

دوربین گوشی Pixel Fold از نظر زوم، توان بیشتری دارد در حالی که تصاویر پرتره در Z Fold 4 از کیفیت بالاتری برخوردار است. عملکرد هر  دو گوشی در قسمت دوربین‌ها تقریبا مشابه به هم بوده و کاملا همان چیزی است که از دو گوشی پرچم‌دار انتظار می‌رود.

مقایسه ZFold 4 با Pixel Fold: صفحه‌نمایش

بیشتر بخوانید: مقایسه گوشی گلکسی S21 با گوشی S21 FE؟

مقایسه صفحه‌نمایش ZFold 4 با Pixel Fold:

مشخصات صفحه‌نمایش Pixel Fold

صفحه نمایش داخلی: ۷٫۶  اینچی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۲۲۰۸ در ۱۸۴۰ همراه روشنایی ۱۴۵۰ نیتی

صفحه‌نمایش کاور: ۵٫۸ اینچی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۲۰۹۲ در ۱۰۸۰

مشخصات صفحه‌نمایش Z Fold 4

صفحه نمایش داخلی: ۷٫۶  اینچی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۲۱۷۶ در ۱۸۱۲ همراه روشنایی ۱۲۰۰ نیتی

صفحه‌نمایش کاور: ۶٫۲ اینچی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۲۳۱۶ در ۹۰۴

هر دو گوشی دارای صفحه‌نمایش ۷٫۶ اینچی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی هستند. فرم فکتور گوشی Pixel Fold گسترده و پهن‌تر است؛ در حالی که Z Fold 4 بلندتر از پیکسل بوده و حاشیه‌های باریک‌تری دارد. هر دو صفحه‌نمایش پیکسل فولد روشنایی بیشتری از دو صفحه‌نمایش زد فودلد ۴ دارند.

 مقایسه پردازنده

پردازنده Pixel Fold: Google Tensor G2; 5nm

پردازنده Z Fold 4: Snapdragon 8+ Gen 1; 4nm

پردازنده زد فولد ۴ قدرن بیشتری در مقابل رقیب خود دارد ولی پردازنده پیکسل فولد جوری طراحی شده است که تمامی توانایی‌هایی که گوگل پیکسل با آن شناخته می‌شود را به بهترین شکل در خود داشته باشد. در نهایت اگر تنها قدرت پردازنده برای شما اهمیت دارد بی‌شک Z Fold 4 رضایت شما را بیشتر جلب خواهد کرد.

مقایسه حافظه و رم

حافظه و رم  Pixel Fold: 12GB RAM; 256GB/512GB

حافظه و رم  Z Fold 4: 2GB RAM; 256GB/512GB/1TB

هر دو گوشی دارای ۱۲ گیگابایت رم بوده و حافظه داخلی آنها از ۲۵۶ گیگابایت شروع می‌شود.  باید در نظر داشت که هیچ کدام از این دو گوشی قابلیت افزایش حافظه داخلی را ندارند پس باید هنگام خرید تمامی جوانب را در نظر گرفت و میزان حافظه داخلی مورد نظر را انتخاب و گوشی را خریداری کرد.

مقایسه باتری‌های گوشی ZFold 4 با گوشی Pixel Fo

مقایسه باتری‌های دو گوشی

گوشی پیکسل فولد از یک باتری ۴۸۲۱ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند که شارژ سیمی آن ۳۰ واتی بوده و همچنین قابلیت شارژ بی‌سیم نیز دارد.

از سوی دیگر گوشی زد فولد ۴ دارای یک باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است. سرعت شارژ سیمی آن ۲۵ واتی بوده و شارژ بی‌سیم آن ۱۵ وات توان دارد. سامسونگ برای این باتری قابلیت شارژ  برعکس  را نیز در نظر گرفته است.

با این که Pixel Fold باتری بزرگتری دارد ولی بزرگی باتری آن دلیلی برای دوام بیشتر آن در یک بار شارژ کردن نیست. پردازنده Tensor G2 که در پیکسل فولد به کار رفته به اندازه پردازنده Snapdragon 8+ Gen 1 کم‌مصرف نبوده و انرژی بیشتری مصرف می‌کند. به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که باتری زد فولد ۴ در مقایسه با پیکسل فولد کارایی بیشتری دارد.

با اینکه گوشی Pixel Fold اولین تلاش گوگل در بازار گوشی‌های هوشمند تاشو است ولی قدرت بالای خود در رقابت را به خوبی به نمایش گذاشته است.

هر دو گوشی دارای مزایا و معایب مربوط به خود هستند. اگر صفحه‌نمایش روشن‌تر، حمل راحت‌تر و لولای قوی‌تر برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، بی‌شک گوگل پیکسل فولد، انتخاب مناسبی خواهد بود.

اگر  پردازنده قوی، حافظه داخلی بیشتر، شارژ برعکس، شیشه محافظ قدرتمند و وزن سبک را مد نظر دارید، زد فولد ۴ گزینه مورد انتخاب شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مقایسه گوشی گلکسی A53 5G با گوشی گلکسی A33 5G!

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *