بهترین روش ها برای سریع تر شدن کامپیوتر و لپ تاپ

 بهترین روش ها برای سریع تر شدن کامپیوتر و لپ تاپ

با گسترش فناوری و وابستگی بیشتر امور روزانه به کامپیوترها و لپ‌تاپ ها، سرعت پردازشی به مقوله مهمی تبدیل شده و کاربران به دنبال بهترین روش ها برای سریع تر شدن کامپیوتر و لپ تاپ قدیمی خود هستند. کامپیوتر یا لپ تاپ‌ها به دلایل مختلف می‌توانند سرعت پایین‌تری را ارائه کنند یا در طول زمان سرعت عملکرد آن‌ها کاهش یابد. در صورتی که قصد افزایش سرعت کامپیوتر یا لپ تاپ خود را دارید، در این مقاله بهترین روش‌های افزایش سرعت کامپیوتر یا لپ تاپ را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود دست یابید؛ با ما همراه باشید.

۱: حذف برنامه‌های اضافی

اینترنت سرشار از ابزارهای مفیدی بوده که می‌توانید از آن‌ها برای انجام کارهای مختلف استفاده کنید. در اختیار داشتن مجموعه‌ای بزرگ از برنامه‌ها باعث می‌شود کاربران قدرت مانور بالایی در کارکرد دستگاه داشته باشند، اما دیگر نمی‌توانند مدعی باشند که سیستم آن‌ها از سرعت بالایی برخوردار است.

در حقیقت برخی از برنامه‌های کاربردی که در دستگاه خود نصب کرده‌اید، می‌توانند به صورت خودکار اجرا شوند و بدین ترتیب منابع را به درگیر کنند.

توصیه می‌کنیم برای مدیریت سرعت دستگاه، برنامه‌های اضافی را شناسایی و حذف کنید. شما می‌توانید با حذف برنامه‌های اضافی، سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر را تا حد زیادی افزایش دهید و این خبر خوبی برای کاربران به حساب می‌آید. در صورتی که نیازمند دانلود ابزارهایی خاص برای انجام کار هستید، توصیه می‌کنیم بعد از اتمام کار، آن‌ها را حذف نصب کرده تا بتوانید سرعت بالا در اجرای دستورهای مختلف را شاهد باشید.

حذف برنامه ها از کامپیوتر

جالب است بدانید برخی از برنامه‌ها توسط توسعه‌دهندگان به گونه‌ای توسعه یافته‌اند که به محض بوت شدن ویندوز به صورت خودکار شروع به فعالیت خواهند کرد. توسعه‌دهندگان نرم افزارها برنامه‌ها را به گونه‌ای تنظیم خواهند کرد که در پس‌زمینه بازگشایی خواهند شد، بنابراین با کلیک کردن روی نمادهای مختلف، بلافاصله شاهد بازگشایی آن‌ها خواهید بود. وجود این برنامه‌ها می‌تواند حجم زیادی از منابع قدرت سیستم را درگیر کرده و بدین ترتیب شرایط را برای کاربران در بدترین شکل ممکن قرار دهد.

شما می‌توانید در ویندوز ۱۰ وارد تنظیمات شوید و از بخش برنامه‌ها اقدام به مشاهده برنامه‌هایی کنید که بعد از راه‌اندازی ویندوز اجرا می‌شوند. در ادامه کار می‌توانید مانع از اجرای خودکار برنامه‌های ذکرشده شوید یا آن‌ها را شناسایی کرده و حذف کنید. با انجام این کار می‌توانید سرعت دستگاه را تا حد زیادی افزایش دهید.

۲: خلاص شدن از برنامه‌های پیش فرض

گاهی وقت‌ها نصب بودن برنامه‌های پیش فرض زیاد روی سیستم می‌تواند بخش زیاید از منابع را به خود اختصاص دهد. اختصاص یافتن منابع قدرت و سرعت در لپ تاپ یا کامپیوتر به برنامه‌های پیش فرض می‌تواند شرایط ناخوشایندی را برای کاربران به وجود آورد. در صورتی که قصد استفاده از برنامه‌های نصب شده به صورت پیش فرض را ندارید، توصیه می‌کنیم برای حذف کردن آن‌ها اقدام کنید. همانطور که می‌دانید، هنگام روشن شدن لپ تاپ یا کامپیوتر ممکن است شاهد کاهش سرعت اجرای دستورها یا سیستم عامل باشید. این مسئله مشکلات زیادی را برای کاربران به وجود خواهد آورد.

۳: بدافزارها را حذف کنید

آلوده شدن سیستم‌های کامپیوتری به بدافزارها در وب مدرن بسیار ساده بوده و می‌تواند دردسرهای زیادی را برای کاربران به وجود آورد. به عنوان مثال، ممکن است یک ایمیل برای شما ارسال شود و با کلیک کردن روی آن دچار مشکلات زیادی شوید. در صورتی که سیستم کامپیوتر شما دچار بدافزار شود، شاهد کند شدن دستگاه خواهید بود و این مسئله می‌تواند شرایط بدی را برای شما رقم بزند.

شما می‌توانید برای جلوگیری از بروز این مشکل، یک نرم افزار امنیتی را روی سیستم نصب کنید تا مانع از دچار شدن دستگاه به آلودگی‌ها شود. از طرف دیگر باید بدانید اسکن کردن سیستم بعد از نصب آنتی ویروس‌ها می‌تواند کلیه برنامه‌های مخرب یا ویروس‌ها را در دستگاه شناسایی و نابود کند. کاربران می‌توانند با بهره‌گیری از این مسئله، شرایط ایده‌آل و خوبی را تجربه کنند.

۴: حذف منابع غیرضروری سیستم

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید هنگام کاهش سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر انجام دهید، استفاده از ابزارهای خاص برای پیدا کردن منابع و فولدرهایی قدیمی است که مدت زمان زیادی از آن‌ها استفاده نکرده‌اید. این منابع قدیمی ممکن است همانند اسناد قدیمی‌تر یا حتی داده‌های ذخیره‌شده در دستگاه شما باشد. ابزارهای زیادی در دسترس قرار دارند، اما یکی از آن‌ها را باید CCLeaner معرفی کرد. این ابزار می‌تواند فایل‌های بالقوه ناخواسته و ورودی‌های نامعتبر رجیستری ویندوز از رایانه را شناسایی کرده و حذف کند.

جالب است بدانید ابزار ذکرشده می‌تواند تمام اطلاعات هارد درایو را اسکن کرده و فایل‌ها یا پوشه‌هایی که برای مدت زمان زیاد به آن‌ها دسترسی نداشته‌اید را بیابد. در ادامه کار شما می‌توانید فایل‌ها را به سادگی حذف کنید. از طرف دیگر امکان حذف ساده برنامه‌ها وجود دارد و شما می‌توانید از طریق برنامه برای انجام کار اقدام کنید.

ابتدا شما باید CCleaner را دانلود و نصب کنید. پس از این که کار نصب را انجام دادید، می‌توانید وارد بخش مربوط به بررسی سلامت دستگاه شوید. زمانی که وارد این بخش شود، برنامه یک اسکن کامل از کلیه فایل‌ها و بخش‌های دستگاه خواهد کرد که این مسئله می‌تواند وسعت دید شما را نسبت به موارد مشکوک تا حد زیادی افزایش دهد. در ادامه کار شما می‌توانید از تب Tools برای بررسی سایر ویژگی‌های ارائه شده توسط CCleaner از جمله تجزیه و تحلیل دیسک و حذف برنامه هم بهره‌مند شوید. با این که در حالت کلی استفاده از برنامه یا ابزارهای مشابه توصیه نمی‌شود، اما کاربران می‌توانند از این ابزار در شرایط خاص برای افزایش سرعت کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده کنند.

۵: یکپارچه سازی دیسک سخت

یکپارچه سازی دیسک سخت

هارد دیسک‌های مکانیکی ممکن است تبدیل به چند بخش مختلف شوند. فرض کنید شما در طول زمان استفاده از کامپیوتر یا لپ تاپ خود، حجم زیادی از اطلاعات را حذف کرده‌اید و مجددا در هارد دیسک خود اطلاعات وارد کرده باشید. هر اندازه انجام این کار بیشتر شود، باید بدانید که هارد دیسک شما نیازمند یکپارچه‌سازی خواهید بود.

در حقیقت یکپارچه‌سازی باعث می‌شود ساختار دیسک به گونه‌ای بازسازی شود که تمام بیت‌های تشکیل‌دهنده فایل‌های مختلف در یک ناحیه فیزیکی دسته‌بندی شوند و بدین ترتیب سرعت بالا را در دسترسی به هارد دیسک تجربه خواهید کرد. با این حال توجه داشته باشید که هاردهای SSD در مقابل بخش به بخش شدن مقاومت خواهند داشت.

در صورتی که قصد دارید وضعیت هادر دیسک را برای یکپارچه‌سازی مورد بررسی قرار دهید، باید بدانید کار سختی نخواهد بود. شما می‌توانید به سادگی وارد برگه ذخیره‌سازی در منوی تنظیمات ویندوز ۱۰ شوید و در ادامه روی عنوان بهینه‌سازی درایوها (Optimise Drives) کلیک کنید. با این کار شما می‌توانید درایوها را به صورت جداگانه مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. در ادامه شما می‌توانید تاثیر یکپارچه سازی را روی سرعت اجرای دستورها شاهد باشید.

۶: خاموش کردن آپدیت خودکار را انجام دهید

در حالت کلی باید بدانید غیر فعال کردن بروزرسانی خودکار نرم افزاری را به شما توصیه نمی‌کنیم، چرا که ساده‌ترین روش برای ایمن نگه داشتن کامپیوتر و لپ تاپ در برابر مجموعه‌ای وسیع از حمله‌های سایبری است، اما غیر فعال کردن آپدیت خودکار نرم افزاری را می‌توان یکی از مواردی دانست که باعث می‌شود شما بتوانید با استفاده از آن، سرعت دستگاه را افزایش دهید.

گاهی وقت‌ها ممکن است کاربران از لپ تاپ یا کامپیوترهای دسکتاپ خود برای گیم استفاده کنند. بنابراین شما باید بدانید که این کار نیازمند نصب برنامه‌های گوناگون بوده که تمام آن‌ها بروزرسانی‌های خودکار را دریافت خواهند کرد. کاربران می‌توانند بروزرسانی‌های سیستم عامل را محدود کرده و بدین ترتیب عملکردی بی‌نظیر از خود در افزایش سرعت رایانه شخصی رقم بزنند.

کاربران می‌توانند برای متوقف کردن بروزرسانی خودکار سیستم عامل از روش زیر استفاده کنند:

  • ابتدا باید عبارت Regedit را در بخش جستجوی منوی استارت تایپ کنید و روی نتیجه موردنظر کلیک کرده تا بتوانید وارد بخش موردنظر شوید.
  • در ادامه باید مسیر HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Policies/Microsoft/Windows را دنبال کنید.
  • هم اکنون باید روی فولدر Windows راست کلیک کرده و گزینه New را انتخاب کنید. در ادامه کار زمان آن رسیده تا بتوانید Key را انتخاب کنید تا بدین ترتیب یک کلید جدید ایجاد شود. شما باید نام این کلید را AU قرار دهید.
  • شما باید روی کلید AU راست کلیک کرده و New را انتخاب کنید. سپس باید DWORD 32bit Value را انتخاب کنید. نام این مقدار را NoAutoUpdate قرار دهید.
  • در ادامه کار باید دو بار روی مقدار NoAutoUpdate ضربه بزنید و مقدار آن را تغییر دهید. بدین منظور لازم است که مقدار این کلید را ۱ قرار دهید.
  • بعد از انجام تغییرات، رجیستری را ببندید و کامپیوتر خود را مجددا راه‌اندازی کنید.

تمام شد! هم اکنون کار آپدیت خودکار سیستم به پایان رسیده و دیگر خبری از بروزرسانی خودکار نخواهد بود. کاربران با استفاده از این روش می‌توانند مشکل را تا حد زیادی حل کرده و دیگر شاهد کند شدن سرعت سیستم نخواهند بود.

۷: رایانه یا کامپیوتر را خنک کنید

گاهی وقت‌ها سیستم‌های کامپیوتری به دلیل داغ شدن با کاهش سرعت و عملکرد مواجه خواهند بود. شما باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشید. زمانی که یک کامپیوتر یا لپ تاپ به درجه حرارت بالا برسد، صداهای عجیبی از خود ارائه می‌کند که این مسئله باعث می‌شود کاربران متوجه ایراد کار شوند.

گاهی وقت‌ها خنک کردن سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ می‌تواند موجب افزایش سرعت عملکرد دستگاه شود. به عنوان مثال، اگر از لپ تاپ استفاده می‌کنید، باید یک کولپد برای آن خریداری کرده و لپ تاپ خود را روی آن قرار دهید. کاربران می‌توانند با خنک کردن لپ تاپ یا کامپیوتر بهترین شرایط را در اجرای دستورهای مختلف شاهد باشند. توجه داشته باشید گرم شدن سیستم‌های کامپیوتری نه تنها باعث کاهش سرعت عملکرد خواهند شد، بلکه می‌توانند طول عمر دستگاه را تا حد زیادی کاهش دهند. هر اندازه میزان گرمای درون محفظه کامپیوتر بیشتر باشد، شاهد بروز مشکلات بسیار زیادی خواهید بود.

۸: اضافه کردن حافظه رم بیشتر

گاهی وقت‌ها کاربران می‌توانند به دلیل کمبود حافظه رم دچار کندی سرعت کامپیوتر یا لپ تاپ شوند. افزودن حافظه رم با ظرفیت‌های بالا به کامپیوتر می‌تواند تاثیر بسزایی روی سرعت دستگاه داشته باشد. جالب است بدانید در این رابطه محدودیت‌هایی وجود دارد. در صورتی که از ویندوز ۳۲ بیتی استفاده می‌کنید، نیازمند حافظه رم بیشتر از ۳ گیگابایت نخواهید بود؛ علت این مسئله را باید محدودیت‌هایی دانست که از سوی سیستم عامل‌های ۳۲ بیتی اتفاق خواهد افتاد.

جالب است بدانید حافظه رم و اضافه کردن آن در لپ تاپ‌ها یک گزینه ساده و راحت نخواهد بود. در حقیقت کاربران نمی‌توانند به علت محدودیت‌های موجود، حافظه رم لپ تاپ را به سادگی ارتقا دهند. در صورتی که قصد دارید ارتقا حافظه رم را انجام دهید، باید بدانید انجام این کار می‌تواند به سادگی رخ دهد، اما اگر دستگاه موردنظرتان لپ تاپ است، لازم به بررسی شرایط بوده و نمی‌توان ریسک کرد. توجه داشته باشید اگر لپ تاپ شما دارای گارانتی است، هر گونه انجام کار خودسرانه باعث ابطال گارانتی خواهد شد.

در حالت کلی باید گفت افزایش حافظه رم اگر برای دستگاه‌های شما امکان‌پذیر باشد، باید بدانید این کار به سادگی امکان‌پذیر است. کاربران می‌توانند با افزایش حافظه رم، بهترین اقدام‌ها را برای دریافت سرعت بالا از سوی کامپیوتر یا لپ تاپ تجربه کنند.

۹: تعویض هارد HDD با هارد SSD

تعویض هارد HDD با هارد SSD

در صورتی که لپ تاپ شما یک هارد دیسک مکانیکی دارد، تعویض آن با هارد دیسک SSD می‌تواند سرعت بالا را در اختیارتان قرار دهد. هاردهای SSS فاقد هرگونه قطعه متحرک هستند و این باعث می‌شود هاردهای SSD بتوانند سرعت بالا در خواندن و نوشتن بسیار سریع‌تر را رقم بزنند. در صورتی که لپ تاپ شما قبلا مجهز به SSD بود، امکان دارد ارزش ارتقا به یک اس اس دی سریع‌تر را داشته باشد.

در چند سال گذشته قیمت هارد SSD کاهش یافته و ظرفیت‌های ان افزایش یافته است. بنابراین قرار دادن یک درایو در لپ تاپ شما ضروری نخواهد بود. با این حال همانند حافظه رم می‌توان گفت حافظه‌هایی همانند هارد دیسک‌ها قابلیت تعویض ندارند. با فرض این که لپ تاپ شما از ارتقا پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید از یک ابزار شبیه‌سازی برای کپی کردن همه چیز از دیسک قدیمی خود به اس اس دی استفاده کنید تا این که بخواهید ویندوز را از ابتدا نصب کنید. برای این کار می‌توان از ابزارهای رایگان متعدد همانند Todo Backup Free استفاده کنید.

۱۰: مراجعه به مرکز تعمیر مجاز

یکی دیگر از کارهایی که کاربران می‌توانند انجام دهند، مراجعه حضوری به مراکز تعمیر مجاز بوده تا تکنیسین‌های مجرب وضعیت دستگاه را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهند. کاربران می‌توانند از این روش برای انجام کارهای خود استفاده کرده و بهترین شرایط را تجربه کنند. مراجعه به مرکز تعمیرهای مجاز می‌تواند باعث شود کاربران بتوانند در مدت زمان کوتاه نتیجه موردنظرشان را که همان افزایش سرعت کامپیوتر یا لپ تاپ است، کسب کنند.

سخن آخر

یکی از مشکلاتی که ممکن است کاربران زیادی با آن درگیر باشند، کاهش سرعت لپ تاپ است. در حقیقت کم شدن سرعت اجرای دستورهای مختلف از سوی لپ تاپ یا کامپیوترهای رومیزی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود. افزایش سرعت اجرای دستورها از سوی دستگاه‌ها سبب می‌شود کاربران بتوانند بهترین عملکرد را شاهد باشند و این خبر خوبی است، چرا که امکان استفاده و بهره‌گیری مفید از سیستم‌های کامپیوتری را فراهم خواهد کرد. در این مقاله سعی شد بهترین روش‌های افزایش سرعت کامپیوتر یا لپ تاپ را به شما آموزش دهیم تا بتوانید این کار را به سادگی انجام دهید. توجه داشته باشید افزایش سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر لزوما نیازمند خرید یا جایگزینی سخت افزارهای جدید نیست، بلکه کاربران می‌توانند با انجام برخی کارهای نرم افزاری مشکلات خود را حل کنند.

 

سوالات متداول

آیا آپدیت خودکار می‌تواند باعث کاهش سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر شود؟ بله؛ آپدیت‌های خودکار بخش زیادی از منابع سیستم را درگیر کرده و می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود. در صورتی که آپدیت‌های خودکار کامپیوتر یا لپ تاپ را لغو کرده‌اید، باید بدانید که باعث افزایش سرعت شده‌اید و این خبر خوبی است.

آیا ارتقا حافظه رم در لپ تاپ امکان‌پذیر است؟ پاسخ به این سوال برای تمام لپ تاپ‌ها دشوار است، چرا که بعضی از لپ تاپ‌ها امکان ارتقا حافظه رم را فراهم خواهند کرد و برخی از لپ تاپ‌های دیگر چنین اجازه‌ای نخواهند داد. شما باید ابتدا مدل لپ تاپ را مشخص کرده و قابلیت ارتقا یا عدم ارتقا لپ تاپ را بررسی کنید.

مصطفی آرایشگر

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *