بهترین پردازنده‌های گوشی

 بهترین پردازنده‌های گوشی

پردازنده گوشی هوشمند، بدون‌شک یکی از مهم‌ترین اجزای آن است. عملکرد بهترین پردازنده گوشی به‌طور مستقیم بر سرعت گوشی، عملکرد بازی، تجربه کاربر و کارآیی باتری تأثیر می‌گذارد. بهترین پردازنده گوشی، تمام برنامه های مورد علاقه شما را در یک چشم بر هم زدن باز می‌کند و کار شما در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود.

پردازنده گوشی موبایل، درست مانند مغز برای بدن کار می‌کند. هنگامی که برنامه‌ای را روی گوشی موبایل خود اجرا کنید، اکثر عملکردهای آن توسط پردازنده کنترل می‌شود. این سوال که کدام گوشی بهترین پردازنده را دارد؟ یا بهترین گوشی‌های گیمینگ چه پردازنده‌ای دارند؟ یا چگونه می‌توان گوشی هوشمند با پردازنده قدرتمند انتخاب کرد؟ برای کاربران گوشی‌های هوشمند همیشه پیش می‌آید، برای پاسخ به آن تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: فعال سازی دستیار صوتی گوگل یا Google Assistant روی گوشی اندروید و آیفون

تراشه از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

هر تراشه اصولا متشکل از بخش‌های مختلفی است که شامل موارد زیر می‌شوند:

واحد پردازش مرکزی یا CPU

مهم‌ترین بخش از تراشه را پردازنده مرکزی تشکیل می‌دهد. درواقع اگر تراشه و دیگر اجزای گوشی هوشمند را مثل بدن انسان در نظر بگیریم، پردازنده مرکزی مانند مغز انسان خواهد بود. اصولا هر پردازنده گوشی شامل هسته‌های مختلفی شده که عملکردشان بر اساس گیگاهرتز سنجیده می‌شود.

واحد پردازش گرافیکی یا GPU

پردازنده گرافیکی تنها روی پردازش داده‌های مرتبط با گرافیک تمرکز دارد. درواقع هرچه این واحد از هسته‌های توانمندتری استفاده کند، اجرای بازی‌های موبایل، روان‌تر خواهد بود و می‌توانید آن‌ها را روی تنظیمات گرافیکی بالاتری اجرا کنید. در این بین، کوالکام از پردازنده‌های گرافیکی مخصوص به خود با نام آدرنو استفاده می‌کند، اما مدیاتک به سراغ پردازنده‌های گرافیکی شرکت آرم مانند سری Mali رفته است.

واحد پردازش تصویری یا ISP

در حال حاضر اکثر تراشه‌های مدرن از بخشی به نام واحد پردازش تصویری برخوردار شده‌اند که می‌تواند اطلاعات را از حسگرهای تصویری دریافت کرده و آن را به عکس تبدیل کند.

مودم

یکی دیگر از بخش‌های تراشه‌ها مودم است که اجازه برقراری ارتباطات را به تراشه می‌دهد. کمتر تراشه‌ای را می‌توان مثال زد که دارای مودم نیست، اما کوالکام در مدلی از سری اسنپدراگون به سراغ تراشه مجزا رفت که به‌صورت جداگانه روی مادربورد گوشی هوشمند قرار می‌گرفت. جالب است بدانید تراشه‌ اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و اپل A15 بیونیکی از مودم‌های مجزا استفاده می‌کنند که جداگانه روی مادربورد قرار می‌گیرد. این موضوع در مورد اگزینوس ۹۹۰ نیز رخ داده و مودم مجزا دارد.

بهترین پردازنده گوشی

۳ ویژگی مهم در انتخاب بهترین پردازنده گوشی

سرعت پردازنده

علاوه‌بر تعداد هسته، سرعت پردازش CPU نیز در تعیین سرعت پردازنده بسیار حائز اهمیت است، بنابراین هرچه عدد سرعت بیشتر باشد، سرعت اجرا برنامه‌ها نیز بیشتر است.

تعداد هسته پردازنده

تعداد هسته‌های یک پردازنده، نشان‌دهنده سرعت و قدرت پردازش آن هستند، بنابراین هرچه تعداد هسته‌های یک پردازنده بیشتر باشد، سرعت آن بیشتر شده و کار کردن با آن گوشی موبایل راحت‌تر می‌شود.

۶۴ بیت بون پردازنده

به‌طور کلی پردازنده‌ها یا ۳۲ بیتی هستند یا ۶۴ بیتی، با آن‌که هر دو مدل، سرعتی مشابه به هم را ارائه می‌دهند، اما مدل‌های ۶۴ بیتی می‌توانند هم‌زمان برنامه‌های مختلفی را اجرا کنند.

لیست رتبه‌بندی  ۱۰ تا از بهترین پردازنده‌های تلفن همراه ۲۰۲۱

# Processor Rating AnTuTu 8 Geekbench 5 Cores Clock GPU
۱ A14 Bionic Apple ۹۶ A+ ۶۱۳۳۲۳ ۱۵۹۴ / ۳۸۹۳ ۶ (۲+۴) ۳۱۰۰ MHz Apple GPU
۲ Snapdragon 888 Qualcomm ۹۳ A+ ۷۲۱۹۰۸ ۱۱۴۷ / ۳۷۲۳ ۸ (۱+۳+۴) ۲۸۴۰ MHz Adreno 660
۳ Exynos 2100 Samsung ۹۰ A+ ۶۹۵۸۹۰ ۱۰۸۵ / ۳۶۳۵ ۸ (۱+۳+۴) ۲۹۰۰ MHz Mali-G78 MP14
۴ Kirin 9000 HiSilicon ۸۹ A+ ۶۹۵۴۴۳ ۱۰۵۷ / ۳۷۳۲ ۸ (۱+۳+۴) ۳۱۳۰ MHz Mali-G78 MP24
۵ A13 Bionic Apple ۸۷ A+ ۵۲۴۶۵۷ ۱۳۳۶ / ۳۵۱۴ ۶ (۲+۴) ۲۶۶۰ MHz Apple A13 Bionic GPU
۶ Snapdragon 870 Qualcomm ۸۲ A ۶۴۸۰۹۲ ۱۰۱۳ / ۳۴۱۵ ۸ (۱+۳+۴) ۳۲۰۰ MHz Adreno 650
۷ Exynos 1080 Samsung ۸۲ A ۶۳۷۶۳۹ ۸۵۱ / ۳۰۱۹ ۸ (۱+۳+۴) ۲۸۰۰ MHz Mali-G78 MP10
۸ Snapdragon 865 Plus Qualcomm ۸۱ A ۶۱۸۸۸۴ ۹۲۹ / ۳۳۰۴ ۸ (۱+۳+۴) ۳۱۰۰ MHz Adreno 650
۹ Kirin 9000E HiSilicon ۸۰ A ۶۳۴۴۴۸ ۱۰۷۶ / ۳۸۰۸ ۸ (۱+۳+۴) ۳۱۳۰ MHz Mali-G78 MP22
۱۰ Snapdragon 865 Qualcomm ۸۰ A ۵۹۷۱۹۳ ۹۳۶ / ۳۴۵۷ ۸ (۱+۳+۴) ۲۸۴۰ MHz Adreno 650

کدام گوشی‌ها با بهترین تراشه‌‌های سال ۲۰۲۱ عرضه شده‌اند؟

گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس، گوشی سامسونگ  S21 اولترا و گوشی شیائومی Mi 11 اولترا به بهترین تراشه‌های ۲۰۲۱ مجهز شده‌اند و بهترین پردازنده گوشی ها که می‌توانند به‌سادگی بسیاری از پردازش‌های سنگین را انجام دهند.

جمع‌بندی مقاله بهترین پردازنده‌های گوشی

رقابت برای ساخت بهترین پردازنده گوشی از همیشه نزدیک‌تر است. سازندگان پردازنده‌های اندرویدی طی این یکی دو سال اخیر، نسبت به قبل پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشتند و فعلا فقط مدیاتک است که با سرعت قابل توجهی، پردازنده‌های خود را ارتقا داده و حال با دایمنسیتی ۹۰۰۰ و در آینده دایمنسیتی ۹۱۰۰ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ البته که درحال حاضر اپل حرف اول را می‌زند و بعید است فعلا مدیاتک یا کوالکام بتوانند از این لحاظ، رقیب جدی برای آن‌ها باشند.

پریسا مداح زاد

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *