مقایسه طراحی دو گوشی شیائومی redmi note 10 و redmi 8

 مقایسه طراحی دو گوشی شیائومی redmi note 10 و redmi 8

شناخت اولیه از گوشی redmi note 10

طراحی گوشی Redmi note 10 بسیار خوش دست است. قاب پشتی گوشی یک شیشه مات است که رنگ سفید آن زیبایی خاصی دارد. بالای گوشی سمت چپ ۴ لنز و یک فلش دوال و همچنین نوشته‌هایی وجود دارند. قسمتی که دوربین‌ها قرار دارند، بیرون زدگی کمی دارد و شیشه قاب پشتی در این قسمت براق است. همچنین روی قاب پشتی لوگوی ردمی و کمی نوشته وجود دارد.

زیر گوشی درگاه تایپ سی، اسپیکر، جک هندزفری، میکروفون و در لبه سمت راست دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا جای دارند. با اینکه نمایشگر گوشی Redmi note 10 سوپر امولد است، حسگر اثر انگشت آن روی دکمه پاور قرار گرفته است.

بالای گوشی یک اسپیکر دیگر و یک آی آر بلسر یا مادون قرمز و یک میکروفون دیگر قرار دارد. لبه سمت چپ نیز خشاب سیم کارت  است که دوتا سیم کارت و یک میکرو اس دی هم زمان را پشتیبانی می‌کند.

گوشی شیائومی Redmi note 10 گواهی IP 53 دارد. پنل جلویی، نمایشگری تخت و ۶٫۵ اینچی است که حاشیه نسبتا زیادی دارد. دوربین سلفی داخل پانچ و اسپیکر مکالمه نیز بزرگ است. به طور کلی طراحی این گوشی بسیار سطح بالا است. با اینکه فریم دوری پلاستیکی دارد، اما بدنه پشتی شیشه‌ای است و کیفیت ساخت بالایی دارد. از طرفی باریک و خوش دست است و طراحی بی‌نقصی دارد.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی گوشی redmi k50

شناخت اولیه از گوشی redmi note 10

آشنایی با redmi 8

در مقابل، گوشی شیائومی Redmi 8، بدنه‌ای کاملا پلاستیکی داردکه در رنج قیمتی‌اش، کاملا طبیعی است. پشت بدنه گوشی دوربین، حسگر اثر انگشت و لوگوی ردمی در یک کادر مشکی و برخلاف ردمی نوت ۱۰ در وسط قرار دارند و بالای این‌ها یک فلش تعبیه شده است.

در مجموع  گوشی شیائومی Redmi 8 طراحی خوبی دارد، اما مشکل اصلی قرارگیری حسگر اثر انگشت در کنار لنز دوربین است. از طرفی اثر انگشت روی قاب گوشی می‌ماند و قطر این گوشی نسبت به شیائومی Redmi note 10 زیاد است.

زیر گوشی درگاه تایپ سی، جک ۳٫۵ میلی‌متری و اسپیکر صدا قرار دارند. قسمت‌ بالای گوشی چیز خاصی ندارد و دکمه پاور به همراه دکمه کم و زیاد کردن صدا در سمت راست و خشاب سیم کارت در سمت چپ گوشی قرار دارند. این گوشی نیز مانند Redmi note 10 دو سیمکارت و یک رم میکرو اس دی را هم زمان پشتیبانی می‌کند.

پنل جلویی گوشی یک نمایشگر فلت یا صاف دارد که حاشیه‌‌های نسبتا زیادی دارد در واقع میزان حاشیه‌های Redmi 8 از Redmi note 10 بیش‌‌تر است. صفحه نمایش این گوشی با گوریلا گلس ۵ حفاظت می‌شود و دوربین سلفی در یک طراحی ناچ قطره‌ای قرار گرفته است و اسپیکر مکالمه هم بالای آن قرار دارد. در مجموع طراحی این گوشی خوب است اما شیائومی Redmi note 10 به مراتب طراحی زیباتری دارد.

 صفحه نمایش redmi 8

مقایسه صفحه نمایش دو گوشی شیائومی redmi note 10 و redmi 8

شیائومی در گوشی Redmi note 10، پنل سوپر امولد گذاشته که روشنایی فوق‌العاده خوبی دارد. غلظت رنگ‌ها و کیفیت نمایش عالی است. می‌توان گفت رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ چیزی برای از بین رفتن کیفیت باقی نمی‌گذارد. به جز این که صفحه نمایش آن ۶۰ هرتزی است. تقریبا می‌توان گفت هیچ ایرادی متوجه صفحه نمایش این گوشی نیست .در پکیج طراحی و صفحه نمایش، این گوشی انتخاب عالی‌ای است و می‌توان گفت جزو بهترین گزینه‌ها در رنج قیمتی خودش است.

در مقابل، پنل Redmi 8، IPS  و ال سی دی است که اندازه‌ای برابر ۶٫۲۵ اینچ دارد. نسبت به ردمی نوت ۱۰، ۶٫۴۳ اینچی اندازه کوچک‌تری دارد و رزولوشن این پنل ۷۲۰ در ۱۵۲۰ است که جزئیات را به خوبی نشان نمی‌دهد؛ اما در مجموع صفحه نمایش قابل قبولی  دارد. چرا که پنل LCD با توجه به قیمت گوشی، راضی کننده است.

ایراد اصلی آن حاشیه زیاد نمایشگرش است. اما در مقایسه با نمایشگر Redmi note 10 حرفی برای گفتن ندارد. بی شک گوشی Redmi note 10 نمایشگر قوی‌تری دارد.

مقایسه باتری redmi note 10 , redmi 8

مقایسه باتری دو گوشی شیائومی redmi note 10 و redmi 8

گوشی Redmi note 10، یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که به خاطر سوپر امولد بودن نمایشگر و پردازنده آن، عملکرد قابل قبول و خوبی دارد. این باتری در حدود یک روز می‌تواند شارژدهی مداوم داشته باشد. اگر کارهای معمولی مانند چک کردن شبکه‌‌های اجتماعی، بازی، عکاسی، فیلم برداری، کلاس آنلاین و .. انجام دهید، یک روز کامل را شارژدهی خواهد داشت. یعنی برای مثال از ۹صبح  تا ۱۰ شب. ۱۲ ساعت مداوم. البته ماندگاری باتری به اسکرین تایم هم بستگی دارد.

اگر ۶ تا ۷ ساعت کال آو دیوتی بازی کنید، یک روز کامل شارژدهی نخواهد داشت. هر یک ساعت بازی کال آو دیوتی حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد از شارژ گوشی را کم می‌کند. در جعبه این گوشی یک آداپتور بزرگ ۳۳ واتی است که تقریبا فول شارژ شدن آن ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. واقعا این ویژگی خوب است و به نسبت Redmi 8، کارایی بهتری دارد.

Redmi 8 نیز باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر  ساعتی دارد که نسبت به گوشی هم قیمت‌ خودش عالی است. به خاطر LCD بودن نمایشگر، در بیش‌ترین حالت مصرفی یک و نیم روز دوام می‌آورد. شارژر ردمی۸، ۱۸ واتی فست شارژ است که حدودا یک ساعت و نیم طول می‌کشد تا به طور کامل شارژ شود.

در مجموع می‌توان گفت باتری این دو گوشی دقیقا مشابه هم هستند. اما نوع شارژرهای هر یک متفاوت است و فول شارژ شدن ردمی نوت ۱۰ زودتر اتفاق می‌افتد.

مقایسه امنیت دو گوشی شیائومی

مقایسه امنیت دو گوشی شیائومی

حسگر اثر انگشت گوشی شیائومی Redmi note 10، روی پنل سوپر امولد نیست و زیر نمایشگر نیز قرار ندارد. بلکه روی دکمه پاور قرار دارد که به احتمال زیاد این طراحی برای بیش‌تر شدن سرعت و خوش‌دست بودن گوشی انجام شده است. سرعت حسگر قابل قبول است. Redmi note 10 تشخیص چهره دو بعدی با دوربین سلفی دارد که عملکرد خوب و قابل قبولی دارد.

در مورد امنیت گوشی شیائومی ردمی ۸ باید گفت که حسگر اثر انگشت این گوشی روی قاب پشتی قرار دارد. اما سرعت عمل حسگر از سرعت حسگر Redmi note 10 پایین‌تر است. ولی نسبت حسگر‌هایی که زیر نمایشگر تعبیه می‌شوند سرعت خوبی دارد.

سیستم تشخیص چهره با دوربین سلفی در حالتی که چشمان بسته باشند، خوب عمل نمی‌کند. اما در صورت نگاه به یک طرف دیگر نیز چهره را تشخیص می‌دهد. این سیستم در شرایط نوری کم، زیاد خوب عمل نمی‌کند و در مجموع عملکرد امنیتی Redmi note 10 بهتر از گوشی Redmi 8 است.

دوربین redmi note 10 و redmi 8

مقایسه دوربین دو گوشی شیائومی redmi note 10 و redmi 8

گوشی شیائومی Redmi note 10، یک سنسور ۴۸ مگا پیکسلی اصلی، یک سنسور ۸ مگا الترا واید، یک سنسور ۲ مگا پیکسلی ماکرو و یک سنسور ۲ مگا پیکسلی تشخیص عمق دارد.

عکس‌ها در حالت اصلی ۱۲ مگا پیکسل ذخیره می‌شوند. کیفیت عکس‌ها در بازه قیمتی این گوشی خوب است. شارپنس عکس‌ها و روشنایی خوب است. اما کمی نویز دارند که در صورت نبود شرایط نوری مناسب پیش می‌آید. داینامیک رنج قابل قبول است و می‌توان گفت اگر گوشی را برای دوربین می‌خرید، در این رنج، گوشی انتخاب خوبی نیست. اما طوری نیست که ارزش قیمتش را نداشته باشد.

عکس‌های الترا واید با سنسور ۸ مگا پیکسل، کیفیت خوبی دارند. اما باز بر رقبای هم قیمت برتری دارند. سنسور دو مگا پیکسلی ماکرو در شرایط نوری خوب عکس‌های خوبی ثبت می‌کند. در شرایط نوری معمولی کمی نویز دارد که زیاد مشکلی ایچاد نمی‌کند و نکته قوت این گوشی عوض نکردن رنگ طبیعی عکس‌ها است. در واقع مقدار تغییر رنگ بسیار کم است.

عکس‌های پرتره قابل قبول هستند و در تشخیص سوژه اصلی خوب عمل می‌کند و بک‌گراند را به خوبی بلر می‌کند و عملکرد خوبی دارد.

در حالت شب هم این گوشی تا جای ممکن نویز‌ها را کم کرده است؛ اما خیلی نباید از حالت شب این دوربین توقع داشت. چرا که کیفیت خیلی بالایی ندارد. فقط در حدی است که تصویر را به خوبی ثبت کند.

Redmi 8 نیز یک سنسور اصلی ۱۲ مگاپیکسلی و یک سنسور ۲ مگاپیکسلی برای تشخیص عمق دارد. که نسبت به Redmi note 10 به مراتب ضعیف‌تر است. دوربین Redmi 8 فقط در شرایط نوری خیلی خوب عکس‌های خوبی ثبت می‌کند. در غیر این صورت دیتیل، کنتراست و داینامیک رنج ضعیف است. عکس‌های این گوشی در حالت پرتره نیز زیاد چنگی به دل نمی‌زند و تشخیص سوژه خوب نیست. اما در حالت شب نسبت به بازه قیمتی خود راضی کننده است. به طور کلی دوربین اصلی Redmi note 10 بسیار بهتر از دوربین Redmi 8 است.

redmi note 10

مقایسه فیلم برداری گوشی‌های شیائومی

Redmi note 10 قابلیت فیلمبرداری ۴k و ۳۰ فریم بر ثانیه دارد که کیفیت فیلم برداری خوبی است. کیفیت تصویر و سرعت تغییر فکوس و استپ لایزر قابل قبولی دارد که می‌توان فیلم‌های خوبی با آن رکورد کرد. در مقابل Redmi 8 فیلمبرداری Full HD  ۳۰ فریم بر ثانیه دارد. عملکرد فیلمبرداری واقعا راضی کننده نیست. هم استپلایزر ضعیف و هم کیفیت پایین است. در این بخش نیز Redmi note 10 بهتر عمل می‌کند.

دوربین سلفی دو گوشی شیائومی

مقایسه دوربین سلفی دو گوشی شیائومی redmi note 10 و redmi 8

دوربین سلفی شیائومی Redmi note 10، یک سنسور ۱۳ مگا پیکسلی است  که کیفیت خیلی خوبی ندارد. مثلا در بهترین شرایط نوری محیط داخلی، در حالت پیش‌فرض اغراق رنگی داریم و وقتی زوم می‌کنیم، دیتیل را از دست می‌دهیم و شارپنس کمی مصنوعی است.

تقریبا یک دوربین سلفی معمولی محسوب می‌شود. Redmi 8 در حالت کلی نیازتان را برطرف می‌کند و عملکرد قابل قبولی دارد. به طور کلی Redmi note 10 در زمینه دوربین توانایی خاصی ندارد.

دوربین سلفی Redmi 8 یک لنز ۸ مگا پیکسل دارد که فقط در شرایط نوری به شدت خوب و عدم لرزش دست، عکس‌های سلفی خوبی ثبت می‌کند. در غیر این صورت عکس‌ها به شدت بی‌کیفیت‌اند.

با اینکه دروبین سلفی هر دو گوشی زیاد چنگی به دل نمی‌زند، اما در صورت مقایسه، می‌توان گفت دوربین ردمی نوت ۱۰ بهتر است.

مقایسه پردازنده دو گوشی شیائومی redmi note 10 و redmi 8

مقایسه پردازنده دو گوشی شیائومی redmi note 10 و redmi 8

Redmi note 10 یک پردازنده اسنپ دراگون از سری ۶ دارد؛ ۶۷۸ چیپست Redmi note 10 است که می‌توانست کمی قوی‌تر باشد. عملکرد پردازشی این گوشی کمی لگ دارد که هم در محیط کاربری گوشی و هم موقع بازی کاملا بارز است.

مثلا در بازی کال آو دیوتی حتی در حالت مدیوم هم لگ دارد و برای کم لگ بودن باید در حالت گرافیکی پایین بازی کنید. در حالت کلی از نظر پردازنده این گوشی قوی نیست و اگر پردازنده برای‌تان مهم است و دوست دارید بازی‌ها را با کیفیت بالا اجرا کنید می‌توانید در این بازه قیمتی، پوکو x3 را انتخاب کنید.

در مورد رم ردمی نوت ۱۰ نیز، باید گفت رم این گوشی پایین است و در دو رم ۴ و ۶ تولید می‌شود. که به نظر رم ۴ خیلی قدیمی است و دیگر در این رنج قیمت، گوشی‎ای با این رم تولید نمی‌شود.

و اما Redmi 8 این گوشی شیائومی، چیپست اسنپ دراگون ۴۰۹ دارد. یعنی سری ۶ که از پردازنده Redmi note 10 ضعیف‌تر است و برای اجرای بازی مناسب نیست. این پردازنده با اینکه جزو پردازنده‌های خوب نیست اما در این گوشی عملکرد قابل قبولی دارد و نرم افزار‌ها را خوب اجرا می‌کند.

این گوشی در دو ظرفیت ۶۵ گیگ با رم ۴ و۳۲ گیگ با رم ۳ تولید می‌شود که خرید رم ۳ را توصیه نمی‌کنیم.

عملکرد پردازشی در این گوشی در حد کارهای روزمره راضی کننده است. حتی بازی‌های پاپجی و کال آو دیوتی را نیز در حد معمولی اجرا می‌کند. اما فضای بازی به علت گرافیک پایین گوشی، اصلا زیبا نیست و جزئیاتی ندارد. به طور کلی پردازنده Redmi note 10 قوی‌تر است.

redmi 8

مقایسه نرم افزار‌های دو گوشی شیائومی redmi note 10 و redmi 8

می‌توان گفت که نرم افزار Redmi note 10 نیازتان را به طور کامل برطرف می‌کند. اندروید نسخه ۱۱ و MUI 12.5 که نرم افزار بسیار روانی است. قابلیت شخصی‌سازی MUI 12.5 بسیار خوب است و از این بابت گوشی شیائومی Redmi note 10 ارزش خرید بالایی دارد.

سیستم عامل گوشی شیائومی Redmi 8 اندروید ۹ است و رابط کاربری MUI  شیائومی نسخه ۱۱ را دارد. به طور کلی دسترسی‌های خوب و آیکون‌های جذابی دارد ولی عملکرد و رابط کاربری Redmi note 10 بهتر و به روز‌تر است و قابلیت شخصی‌سازی بهتری دارد.

مقایسه اسپیکر و کیفیت صدای دو گوشی شیائومی redmi note 10 و redmi 8

گوشی Redmi note 10 شیائومی، اسپیکر و صدای استریو دارد.  بلندی صدای آن خوب است، اما کیفیت صدا در بالاترین حالت تفکیک را به هم می‌ریزد.

اما در مقابل Redmi 8 حتی صدای استریو نیز ندارد. صدا  فقط از بلندگوی پایینی می‌آید و صدای خوبی دارد. بلندی صدا نیز خوب است. پس در بخش اسپیکر نیز Redmi note 10 سرتر است.

جمع بندی

برای جمع بندی می‌توان گفت Redmi note 10 طراحی و صفحه نمایش خیلی بهتری دارد.

باطری هر دو در یک حد است ولی شارژر Redmi note 10 بهتر است.

دوبین Redmi note 10 معمولی رو به پایین و دوربین Redmi 8 ضعیف‌تر است.

اسپیکر، سخت افزار، نرم افزار و امنیت ردمی نت ۱۰ کمی بهتر است ولی می‌توانند رقابت داشته باشند.

به ظور کلی خرید گوشی در کنار توجه به امتیازهای فنی، توجه به میزان هزینه و علایق شخصی را هم در بر می‌گیرد. پس شما برای خرید گوشی شیائومی باید تمامی این موارد را مورد نظر قرار دهید.

خرید انواع گوشی شیائومی از دی جی لند

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *