مگاپیکسل به چه معناست

 مگاپیکسل به چه معناست

مگاپیکسل به چه معناست؟ گاهی اوقات برخی از اصطلاحات تا حدی عادی می‌شوند که بدون آنکه سوالی در ذهن‌مان ایجاد شود از آن‌ها استفاده می‌کنیم. اصطلاح مگاپیکسل هم بین این نوع اصطلاحات قرار می‌گیرد. همه می‌دانیم که این واژه مربوط به کیفیت خروجی دوربین است و هرچه بیشتر باشد تصویر بهتری را ثبت خواهیم کرد. ولی آیا کاملا این‌طور است؟

در این مقاله به منشا این واژه، موارد استفاده و اهمیتش می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: نحوه عملکرد دوربین‌های بدون آینه

مگاپیکسل چیست

منشا اصطلاح مگاپیکسل

این اصطلاح از دو بخش مگا و پیکسل تشکیل شده است. برای داشتن درک بهتر از این واژه، بهتر است ابتدا معنای لغوی آن را تحلیل کنیم.

خرید گوشی

پیکسل چیست

خود واژه pixel از دو قسمت pix به معنای pictures یا تصاویر و el به مفهوم element یا عنصر تشکیل شده است. عنصر تصویری یا پیکسل در دنیای تصاویر دیجیتال به کوچک‌ترین جز ساختاری یک تصویر گفته می‌شود.

مگا در زبان یونانی باستان به معنای بزرگ و معادل عدد ۱۰۰۰۰۰۰ است. در نتیجه هر megapixel به معنای یک میلیون پیکسل است. تراکم عناصر تصویری در دوربین‌های دیجیتال و دوربین گوشی‌های تلفن همراه، معمولا توسط اصطلاح مگاپیکسل اندازه‌گیری می‌شود. برای مثال دوربینی با ۱۲ مگاپیکسل، می‌تواند تصویری با ۱۲ میلیون پیکسل یا عنصر تصویری را تولید کند.

از جایی که پیکسل‌ها مربعی هستند و دسته‌ای مشبک را ایجاد می‌کنند،دوربینی با داشتن یک megapixel، تصویری با ارتفاع ۹۰۰ و طول ۱۲۰۰ پیکسل را ایجاد می‌کند.

قیمت گوشی

آیا مگاپیکسل بالا خیلی مهم است

بالا بودن مگاپیکسل دوربین گوشی، دلیل موثری برای خرید گوشی توسط کاربر است و قیمت گوشی را به مقدار قابل توجهی بالا می‌برد. حال باید دید که بالا بودن megapixel در دوربین گوشی در چه حدی کیفیت عکس‌برداری را متحول می‌کند.

 زمانی داشتن مگاپیکسل‌های بیشتر در دوربین اهمیت پیدا می‌کند که بعد از زوم کردن یک تصویر، بخواهیم آن را از قسمتی برش دهیم یا به اصطلاح crop کنیم. برخی از دوربین‌ها به کاربر اجازه می‌دهند تا بدون از دست دادن کیفیت، بدون داشتن قابلیت زوم اپتیکال، تصویر ثبت شده را زوم کنند.

 این دوربین‌ها به راحتی با جدا کردن یک تصویر ۸ مگاپیکسلی از داخل عکس اصلی ۲۳ مگاپیکسلی توانایی عدم کاهش کیفیت را به تصویر ثبت شده توسط دوربین، می‌دهند.

تصویرهای ثبت شده با megapixel بالاتر، قطعا از نظر جزئیات بالاتر هستند. به همان اندازه حجم بیشتری از فضای حافظه را به خود اختصاص می‌دهند. برخی از گوشی‌ها اجازه انتخاب مگاپیکسل مورد نظر را به کاربر می‌دهند.

دوربین گوشی موبایل

آیا megapixel تنها عامل کیفیت دوربین است

یکی از مواردی که در رقابت‌ بین دوربین‌های دیجیتال، خصوصا درگوشی‌های هوشمن، به نادرست مصطلح شده، این باور است که می‌گوید: هر چه عدد مگاپیکسل بیشتر باشد دوربین عملکرد بهتری خواهد داشت.

ولی درحقیقت این ارزیابی لزوما درست نیست. زیرا که تراکم پیکسل‌ها تنها یکی از عوامل موثر در کیفیت تصویر است و افزایش megapixel در دوربین به تنهایی عامل برتری آن دوربین محسوب نمی‌شود. فاکتورهای تاثیرگذار دیگری نیز در این زمینه وجود دارند.

 میزان کیفیت هر پیکسل را می‌توان بر اساس مواردی همچون، دقت رنگ، گستره دینامیکی و میزان نویزی که دوربین دریافت می‌کند، بررسی کرد. کیفیت پیکسل می‌تواند به عواملی مانند،کیفیت لنز، نوع حسگر، اندازه دیودهای حساس به نور، توانایی پردازشگر دوربین، فرمت ذخیره‌سازی و غیره وابسته باشد. با خواندن نقد و بررسی‌های گوناگون در مورد برند‌های مختلف گوشی و دوربین، می‌توانید بهترین دوربین را شناسایی کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش “تنظیم دوربین گوشی” برای گرفتن “عکس های حرفه ای”

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *