اهدای زندگی؛ ۳۱ اردیبهشت روز اهدای عضو

 اهدای زندگی؛ ۳۱ اردیبهشت روز اهدای عضو

اگر از شما بپرسند در زندگی صاحب چه چیزی هستید چه پاسخی خواهید داد؟ لابد به دانش، شغل، احساساتی مثل شادی یا غم، اموال و دارایی مثل خانه و ماشین و حتی خانواده اشاره می‌کنید. اما آیا واقعیت همینطور است؟  از یک منظر ما فقط صاحب بدن خودمان هستیم و باقی پاسخ‌ها به دور از واقع‌بینی است.

بدن ما، خانه‌ای برای ماست که در آن به دنیا می‌آییم و زندگی می‌کنیم. لحظات شادی و غم و کسب علم و دانش و شغل و اموال و دارایی با وجود این بدن است که ممکن می‌شود.

و چه چیزی بهتر از اینکه بعد از گذران زندگی در آن، آن را به کس دیگری هدیه دهیم تا از مرگ نجات پیدا کند و از مریضی رها شود و به آغوش زندگی برگردد؟

۳۱ اردیبهشت ماه در ایران «روز ملی اهدای عضو» نام‌گذاری شده، تا آگاهی در مورد این پدیده زندگی‌‌بخش افزایش پیدا کند. به همین مناسبت در این مقاله به سابقه اهدای عضو در ایران و اهمیت انجام آن خواهیم پرداخت.

اهدای عضو- اهدای زندگی؛ ۳۱ اردیبهشت روز اهدای عضو

تاریخچه پیوند اعضا در ایران

سابقه پیوند اعضا در ایران، به سال ۱۳۱۴ باز می‌گردد. جایی که برای اولین بار در یکی از بیمارستان‌‌های شهر تهران،‌ قرنیه یک بیمار پیوند زده شد. پس از آن در سال ۱۳۴۷ بود که برای اولین بار پیوند کلیه در ایران صورت گرفت. به تدریج در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی بود که دیگر اعضا نیز پیوند شد.

اهدای عضو ۱- اهدای زندگی؛ ۳۱ اردیبهشت روز اهدای عضو

اعضایی که می‌توان آن‌ها را اهدا کرد

اعضایی که می‌توان به طور معمول در اهدای عضو آن‌ها را اهدا کرد، قلب، کلیه، روده، کبد، لوزالمعده و ریه است. همچنین امکان اهدای دریچه قلب، تاندون و غضروف، قرنیه چشم، پیوند استخوان، مغز استخوان و پوست نیز وجود دارد.  

اهدای قلب، کلیه، روده، کبد، لوزالمعده و ریه، می‌بایست پیش از قطع کردن دستگاه‌ها از بیمار مرگ مغزی انجام شود. 

اما اهدای بافت‌هایی مانند غضروف و قرنیه چشم، حتی می‌تواند تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت پس از فوت بیمار صورت گیرد. 

اهدای عضو ۲- اهدای زندگی؛ ۳۱ اردیبهشت روز اهدای عضو

کارت اهدای عضو

کارت اهدای عضو یکی از بزرگترین نشانه‌ها و نمادهای فرهنگی در زمینه ارتقای هرچه بیشتر این عمل پسندیده است. با توجه به اطلاع رسانی‌ها و تبلیغات فرهنگی انجام گرفته، تعداد بیشتری از مردم با این امر پسندیده آشنا شده و روز به روز به تعداد متقاضیان دریافت کارت اهدای عضو افزوده می‌شود. 

برای دریافت کارت اهدای عضو چندین روش وجود دارد. این کار را می‌توان با مراجعه به وب‌سایت اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری و یا وب‌سایت انجمن اهدای عضو ایرانیان انجام داد. همچنین می‌توان با پیامک کردن کد ملی خود و کلمه اهدا به سرشماره ۳۴۳۲ کارت اهدای عضو را در کمتر از ۳۰ ثانیه دریافت کرد.

البته باید در نظر داشت که داشتن کارت اهدای عضو، تنها به معنای رضایت بیمار برای اهدا می‌باشد و رضایت اولیای دم برای اهدای عضو الزامی است. 

کارت اهدای عضو- اهدای زندگی؛ ۳۱ اردیبهشت روز اهدای عضو

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا درباره این عمل انسان‌دوستانه صحبت کنیم و به این پرداختیم که بیماران با این اتفاق به زندگی برمی‌گردند و خانواده‌ای زنده می‌شود. 

به علاوه از زوایای مختلف به سوالات این حوزه پاسخ دادیم. در نهایت باید گفت انتخاب اهدای عضو کاملا شخصی است. امیدواریم در انتخاب و تصمیم‌گیری شما این پست، کمک‌کننده بوده باشد.

سمیه اصغری

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *