باتری تطبیقی در اندروید چیست و چه کاربردی دارد؟

 باتری تطبیقی در اندروید چیست و چه کاربردی دارد؟

باتری تطبیقی یکی از قابلیت‌های بسیار هوش‌مصنوعی در گوشی‌های اندروید بوده که می‌تواند با یادگیری شیوه استفاده شما از گوشی و آنالیز آن، تجربه کاربری بهتری در اختیارتان بگذارد. گوشی‌های اندرویدی روزبه‌روز پیشرفته‌تر شده و به صفحه‌نمایش‌های بزرگتر و روشن‌تر در کنار پردازنده‌های قوی و قابلیت‌های رده‌بالا مجهز شده‌اند؛ اما عمر باتری همچنان یک مشکل نسبتا رایج باقی مانده است. در این مقاله ویژگی‌های باتری تطبیقی که برپایه هوش‌مصنوعی گوگل و برای تقویت عمر باتری گوشی اندرویدی شما ساخته‌شده است را بررسی می‌کنیم. اما باتری تطبیقی دقیقا چیست و چه کتری انجام می‌دهد؟ در این بلاگ به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: تأثیرهوش مصنوعی بر آینده مشاغل

باتری تطبیقی دقیقا چه‌کاری انجام می‌دهد

این ویژگی که با اندروید ۹ معرفی شد یک قابلیت صرفه‌جویی باتری است که برپایه هوش‌مصنوعی Deepmind طراحی شده و از تکنولوژی آن استفاده می‌کند. این تکنولوژی نتیجه همکاری بین Android و DeepMind AI است که هدف آن بهبود عمر باتری در گوشی‌های اندرویدی بوده و با یادگیری الگوهای مورد استفاده و بهینه‌سازی برنامه‌ها، عمر باتری بیشتری را به‌همراه دارد. اما دقیقا چگونه؟

باتری تطبیقی دقیقا چه‌کاری انجام می‌دهد

اغلب اوقات، صدها فرآیند در پس‌زمینه گوشی اندرویدی شما فعال هستند. بعضی از آن‌ها مفید بوده و باید دائما فعال باقی بمانند؛ برای مثال سرویس‌های موقعیت‌یابی و لوکیشن که درصورت گم‌شدن گوشی می‌تواند مفید واقع شود. اما خیلی از موارد دیگر چندان ضروری نیستند و با بستن آن‌ها می‌توانید عمر مفید باتری را تقویت کنید. باتری تطبیقی تمام برنامه‌ها‌ و قابلیت‌هایی که استفاده می‌کنید، مدت زمانی که برای آن صرف می‌شود، مقدار شارژی که برای آن مصرف می‌شود و زمانی که گوشی خود را شارژ می‌کنید را می‌سنجد. زمانی که با مقدار مصرف شما آشنا شد، فعالیت پس‌زمینه سایر برنامه‌های غیرضروری را که معمولا استفاده نمی‌کنید محدود می‌کند.

الگوی شارژ در باتری تطبیقی

با یادگیری الگوی شارژ، Adaptive Battery یا باتری تطبیقی تلاش می‌کند عمر باتری را تا زمانی که آن را به شارژ متصل کنید افزایش دهد. گاهی اوقات برای انجام این‌کار خصوصا وقتی شارژ باتری پایین است ممکن است عملکرد گوشی و فعالیت‌ برنامه‌ها در پس‌زمینه را کاهش دهد. تاثیر این محدودیت‌ها بر عملکرد کلی گوشی شما بسیار ناچیز خواهد بود. در همین راستا اندروید برنامه‌ها را براساس تعداد دفعات استفاده دسته‌بندی می‌کند.

اسکرین‌شات‌هایی که بالا مشاهده می‌کنید‌‌، نحوه دسته‌بندی و عملکرد برنامه‌ها هنگام روشن‌بودن Adaptive Battery در مقایسه با خاموش‌بودن آن را نشان می‌دهد. در تصویر سمت چپ این قابلیت روشن و در تصویر سمت راست خاموش است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید در تصویر سمت چپ که این قابلیت غیرفعال است، تمام برنامه‌ها Active هستند؛ به این معنا که از شارژ باتری در پس‌زمینه استفاده می‌کنند. اما در تصویر سمت چپ که باتری تطبیقی روشن است، مصرف بهینه شده و با حالت‌هایی مانند Restricted ،Working_Set ،Rare توصیف شده است.

چگونه باتری تطبیقی را در گوشی اندرویدی فعال یا غیرفعال کنیم

چگونه باتری تطبیقی را در گوشی اندرویدی فعال یا غیرفعال کنیم

اگر گوشی شما دارای اندروید نسخه ۹ یا بالاتر است باید بدانید که این قابلیت به‌طور پیش‌فرض روی دستگاه فعال است؛ اما اگر به هر دلیل نیاز دارید آن را تست کرده یا غیرفعال کنید ما در اینجا روش آن را توضیح می‌دهیم.

ابتدا به Settings رفته و سپس به قسمت Battery بروید. گزینه Adaptive Preferences را بزنید. در این قسمت گزینه Adaptive Battery وجود دارد که می‌توانید آن را خاموش یا روشن کنید. این مسیر بسیار ساده است و نیازی به تغییرات دیگر نخواهید داشت. با این‌حال ممکن است در بعضی از مواقع با تمام این بهینه‌سازی‌ و محدودیت‌ها، مشکلاتی در عملکرد یا حافظه برخی از برنامه‌ها پیش بیاید.

 

اگر چنین موردی را تجربه کردید می‌توانید به‌صورت دستی برای هر برنامه به‌صورت جداگانه این حالت را اعمال کنید. برای این‌کار ابتدا به Settings رفته، گزینه Apps و سپس All apps را بزنید تا لیست برنامه‌های نصب‌شده را مشاهده کنید. حالا برنامه‌ای که دچار اختلال شده را پیدا کرده و بخش App Info آن را باز کنید. به پایین اسکرول کنید و گزینه App battery usage را انتخاب کنید. اگر با مشکلات عملکردی روبه‌رو هستید گزینه Unrestricted را انتخاب کنید.

هرچند که ممکن است با این‌کار مصرف باتری بیشتر شود، اما عملکرد برنامه بهبود می‌یابد. اگر فکر می‌کنید برنامه‌ای غیرضروری در پس‌زمینه اجرا می‌شود، گزینه Restricted را بزنید تا برنامه در حافظه باقی نماند. البته در نظر داشته باشید که ممکن است از آن برنامه نوتیفیکیشنی هم دریافت نکنید.

آیا باید از باتری تطبیقی در گوشی‌های اندرویدی استفاده کرد؟

به‌طور کلی اگر قصد دارید مصرف شارژ باتری بهینه‌ای داشته باشید، باتری تطبیقی گزینه مناسبی است. هدف آن بهبود عمر باتری است و تلاش می‌کند تا با بهینه‌سازی نرم‌افزار برای برنامه‌ها و ویژگی‌ها این‌کار را انجام دهد. هرچند که در برخی موارد و به گزارش کاربران، غیرفعال‌کردن باتری تطبیقی عمر باتری بیشتری ارائه کرده است. در نهایت به‌نظر می‌رسد نتیجه استفاده از باتری تطبیقی، ارتباط بسیاری با شیوه استفاده شما از گوشی دارد. پیشنهاد ما به شما این است که دو حالت را استفاده کنید و ببینید کدام‌یک تاثیر بیشتری روی گوشی و نحوه استفاده شما دارد.

صبا رامش

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *