بازی کلیستو پروتوکل: نقد و بررسی (بدون اسپویلر)

 بازی کلیستو پروتوکل: نقد و بررسی (بدون اسپویلر)

بازی کلیستو پروتوکل به راحتی یکی از زیباترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از نظر هنری بود. فضاهای علمی تخیلی بازی به بهترین شکل کار شده‌اند. تصور یک همه‌گیری توسط یک بیماری بیگانه به سبک فیلم The Thing ساخته جان کارپنتر و حس گرفتار شدن در یک زندان خفقان‌آور در قمر سیاره مشتری، به بهترین شکل ممکن در این بازی به نمایش گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی “بازی الدن رینگ”

داستان بازی به شدت گیرا و زیبا روایت شده است؛ اما سیستم مبارزه در بازی در بسیاری از مواجه‌ها با دشمنان طراحی جالبی نداشته و بازیکن را کلافه خواهد کرد. البته این یک نظر شخصی و البته فنی بوده و می‌تواند برای بسیاری از بازکنان صحت نداشته باشد.

بازی کلیستو پروتوکل نکات مثبت زیادی دارد

بازی کلیستو پروتوکل نکات مثبت زیادی دارد

بهتر است ابتدا به نکات مثبت بازی بپردازیم زیرا که بازی کلیستو پروتوکل پر از نکات مثبت است. یکی از بارزترین نکات مثبت این بازی، جلوه‌های بصری بی‌نظیر آن است. محیط‌های بازی با دقت کم‌نظیر و با تنوع بالا ساخته شده و پر از نکات جذاب و جزئیات است.

فضای سرد زندانی در قمر مشتری، با نورپردازی‌های استادانه و تکسچرهای آهن به راحتی به پلیر منتقل می‌شود. این بازی تمامی المان‌هایی که یک بازی علمی تخیلی ترسناک در فضایی دور از کره زمین نیاز دارد را به درستی ارائه می‌دهد.

در این بازی صدا حرف اول را می‌زند

یکی از نقاط قدرت بازی کلیستو پروتوکل، طراحی صداهای محیطی است. وقتی هیولاها در کانال‌های هوای زندان در حال حرکت هستند به راحتی می‌توان جهت حرکتشان را متوجه شد. می‌توان از روی صدا حدس زد که از کجا سر در خواهند آورد و این می‌تواند برای تصمیم‌گیری بازیکن یک نکته حیاتی باشد. این حجم از دقت در صداپردازی و جلوه‌های بصری، قدرت القای حس وحشت را دوچندان کرده است.

داستان بازی کلیستو پروتوکل(بدون اسپویلر)

داستان بازی کلیستو پروتوکل(بدون اسپویلر)

داستان و شخصیت‌های بازی نیز از کیفیت خوبی برخوردار هستند. شاید داستان بازی چیزی نباشد که جای دیگر ندیده و نشنیده باشیم ولی برای یک بازی علمی تخیلی ترسناک و ماجراجویی، واقعا چیزی بیش از این نیاز نداریم.

بازیکن در این بازی نقش یک خلبان سفینه باربری را داشته که روی قمر مشتری سقوط می‌کند. جدا از تروریست‌هایی که قصد غارت سفیه را دارند باید با زامبی‌های فضایی هم دست و پنجه نرم کند. مشابه بازی Dead Space بازیکن باید مسیر خود را رو به آزادی با حل کردن مشکلات سر راه و تلاش برای بقا پیدا کند.

مشکلاتی که با آن مواجه می‌شود، مشکلاتی از قبیل، فرار از زندان و یافتن یک سفینه سالم برای بازگشت به خانه است؛ البته خطر بیگانگان مهم‌ترین مشکل بازی خواهد بود. در بازی کلیستو پروتوکل هیچ قهرمانی وجود ندارد. در واقع همه برای زنده ماندن تلاش می‌کنند.

شما با یک بازی کلاسیک مواجه هستید

بازی کلیستو پروتوکل به معنای واقعی یک بازی در سبک ترس و بقا در کلاسیک‌ترین حالت آن است. همیشه باید در حال مدیریت وسایل مورد نیاز خود در بازی باشید. باید بدانید که تا چه میزان می‌توانید جان یا مهمات حمل کرده و دچار دردسر نشوید.

البته ناگفته نماند که سبک اکشن سهم بیشتری از ترس را در بازی به خود اختصاص داده است ولی لحظاتی در بازی ترس را به جان بازیکن تزریق خواهد کرد.

مهمترین عامل ترس،صداهایی خواهد بود که همیشه خواهید شنید.

مبارزات آزار دهنده بازی کلیستو پروتوکل

مبارزات آزار دهنده بازی کلیستو پروتوکل

 شاید اگر مبارزات این بازی تا حد زیادی آزار دهنده نبود، می‌توانستیم آن را بیشتر دوست داشته باشیم. مبارزات بازی سنگین و خشن هستند و این موضوع بازی را جذاب کرده است ولی، مکانیک مبارزات بازی برای مبارزه با چند دشمن اصلا مناسب نیست. حرکت کاراکتر و گردش برای دیدن اطراف بسیار کند است و در مواجهه با چندین دشمن دچار مشکل می‌شود.

این سیستم مبارزه جوری طراحی شده که بازیکن را با مرگ آنی شخصیت بازی مواجه کند. این مرگ‌ها در بازی برای بازیکن به تعداد بالا اتفاق می‌افتد. طراحان بازی کلیستو پروتوکل از سختی مبارزات آگاه بوده‌اند. بنابراین با ساختن انیمیشن‌هایی که انواع مرگ کاراکتر را به تصویر می‌کشد، سعی بر سرگرم کردن بازیکن دارند.

ولی آیا دیدن مرگ‌های متنوع شخصیت، برای همه جذاب است؟ بی‌شک پاسخ خیر خواهد بود. انیمشین‌های مرگ در بازی برای دو سه بار اول جذاب است ولی بار پانزدهم شاید باعث شود پلیر از خیر بازی بگذرد.

اگر بازی را در درجه سختی پایین‌تر بازی کنید بیشتر از آن لذت خواهید برد. البته این بازی در حالت easy هم سختی‌های خود را خواهد داشت ولی مدیریت آن شدنی‌تر خواهد بود. این بازی در ps5 عملکرد زیبایی دارد و می‌تواند یکی از بهترین‎‌های ps5 سال ۲۰۲۲ از نظر گرافیک باشد.

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *