آموزش “تنظیم دوربین گوشی” برای گرفتن “عکس های حرفه ای”

 آموزش “تنظیم دوربین گوشی” برای گرفتن “عکس های حرفه ای”

اغلب افراد هنگام بررسی و خرید گوشی تلفن هوشمند، کیفیت دوربین را اولویت انتخاب خود قرار می‌دهند. در حال حاضر انواع گوشی موبایل توسط کمپانی‌های معتبر با دوربین باکیفیت و قابلیت‌های ویژه روانه بازار می‌شوند اما بدون تردید استفاده از قابلیت‌های دوربین انواع گوشی و تصویربرداری در بهترین حالت ممکن یکی از دغدغه‌های کاربران است. کمپانی‌های تولید کننده موبایل هوشمند برای سفارشی‌سازی دوربین انواع گوشی، بخش تنظیمات را تعبیه کرده است که افراد بتوانند با اعمال تغییرات، تصاویر کاربرپسندتری را با گوشی موبایل در شرایط مختلف نوری ثبت کنند.

بیشتر بخوانید: تجهیزات مورد نیاز برای تولید محتوا چیست؟

بنابراین اگر به آموزش جامعی در ارتباط با تنظیمات دوربین انواع گوشی نیاز دارید و به دنبال ثبت لحظات با کیفیت بالا به وسیله دوربین گوشی هستید، در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات مفیدی در ارتباط با این تنظیمات در اختیارتان قرار دهیم: پس توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

تنظیمات دوربین گوشی شامل چه مواردی می_شود؟-تنظیم دوربین گوشی

 

تنظیمات دوربین گوشی شامل چه مواردی می‌شود؟

امروزه با توجه به عرضه تلفن‌های هوشمند با قابلیت‌های ویژه و پیشرفته، ثبت تصاویر و فیلمبرداری با گوشی موبایل توسط کاربران بسیار مرسوم شده است. حال افرادی که به دنبال ثبت تصاویر با کیفیت عالی از طریق گوشی موبایل هستند، باید برای ثبت بهترین تصویر به یک سری نکات توجه کنند. تنظیمات دوربین گوشی این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند فاکتورهای مختلف را با توجه به شرایط تغییر دهند. به‌طور کلی تنظیمات دوربین انواع گوشی شامل رزولوشن عکاسی، دیافراگم دوربین گوشی، حساسیت ISO و نوردهی، فوکوس، آپشن ‌Assistive Gird، حالت ‌Panorama، فلش، تنظیم رنگ‌ها، کنتراست و … می‌شود که تنظیم این موارد به ثبت تصاویر حرفه‌ای‌تر و باکیفیت‌تر منجر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: عکاسی پرتره با گوشی

تنظیمات دوربین در انواع گوشی‌های پرطرفدار

تنظیم نوردهی، سرعت شاتر، دیافراگم، رزولوشن و … دوربین گوشی در برندهای مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد اما به‌طور کلی نحوه اعمال تغییرات تنظیمات دوربین در انواع گوشی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در ادامه قصد داریم به بررسی تنظیمات دوربین انواع گوشی پرطرفدار موجود در بازار بپردازیم:

تنظیمات دوربین انواع گوشی سامسونگ

شرکت معروف سامسونگ در زمینه تولید و عرضه انواع گوشی موبایل هوشمند مشغول فعالیت است که تنظیمات دوربین آن‌ها از قابلیت‌های متنوعی برخوردار است. از پرکاربردترین تنظیمات دوربین انواع گوشی‌های سامسونگ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شروع و توقف فیلمبرداری: لمس دایره بزرگ (کلید شاتر)
  • تغییر حالت دوربین: کشیدن انگشت به سمت بالا و پایین از بخش عکس (Photo)
  • استفاده از تله فوتو یا سنسور‌های زوم: ضربه بر روی نماد درخت کوچک
  • تغییر به دوربین سلفی: کلیک بر روی بخش کناری شاتر یا کشیدن انگشت از سمت چپ به راست
  • تنظیم فوکوس و نوردهی: ضربه زدن روی صفحه در حالت دوربین سبب می‌شود تا دوربین روی نقطه مورد نظر فوکوس کرده و در نهایت نوردهی به صورت صحیح تنظیم شود. در این حالت یک دایره سفید ظاهر خواهد شد که برای تنظیمات قفل شده آن باید بر روی دایره سفید کلیک کرده تا به رنگ زرد تغییر کند و نماد قفل کوچک بسته شود. در چنین شرایطی چنانچه کاربر دوربین را تکان دهد، فوکوس و نوردهی ثابت می‌شود.
  • فیلترهای دوربین: آیکون عصایی نشان‌دهنده فیلتر در حالت تصویربرداری و فیلمبرداری است که برای تنظیمات حالت زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع برای فعال‌سازی فیلتر باید بر روی Face کلیک کرده تا امکان سفارشی‌سازی فراهم شود.
  • قابلیت موشن ‌‌(Motion): برای فعال سازی قابلیت Motion Photo باید بر روی کلید مخصوص (یک مثلث و یک مربع) در پایین فیلتر کلیک کرد. این قابلیت سبب می‌شود تا کاربر بتواند ویدیویی کوتاه را مانند یک تصویر تک فریم ثبت کرده یا آن را به یک گیف تبدیل کند.
  • نسبت فریم ‌(Frame Ratio): در تنظیمات دوربین انواع گوشی سامسونگ، کلید تعیین نسبت فریم در سمت چپ یا قسمت بالا قابل مشاهده است. با این تنظیمات امکان انتخاب نسبت فریم‌هایی چون ۱۶:۹، ۲۱:۹ و … وجود دارد.
  • شمارش معکوس در تصویربرداری: تایمر یا شمارش معکوس از قابلیت‌های دوربین گوشی است که کاربران می‌توانند زمانی‌که بر روی کلید شاتر ضربه زدند، تایمر را تنظیم کنند.
  • تنظیم فلاش دوربین: امکان تنظیم فلاش دوربین گوشی بر روی همیشه روشن، خودکار و همیشه خاموش وجود دارد که بهترین گزینه این است که گزینه Auto برای فلاش دوربین انتخاب شود.
  • تنظیم وضوح و نرخ فریم دوربین: برای ورود به تنظیمات دوربین سامسونگ جهت تغییر وضوح و نرخ فریم باید بر روی نماد چرخ‌دنده کلیک کرد تا لیست گزینه‌های موجود نمایان شود.
  • قابلیت Scene Optimizer‌: قابلیت بهینه‌ساز صحنه در مدل‌های S9 و جدیدتر از آن قرار دارد که با فعال سازی آن، دوربین به تجزیه و تحلیل صحنه می‌پردازد و تغییرات رنگ را اعمال می‌کند.
  • فعال سازی HDR: با کلیک بر روی عبارت HDR موجود در گوشه سمت چپ یا راست دوربین، حالت HDR فعال می‌شود.
  • اسکن بارکد: با فعال سازی اسکن بارکد در بخش تنظیمات دوربین، امکان شناسایی کلیه بارکدهای موجود در فریم فراهم شده و کاربر می‌تواند وارد لینک صفحه آن‌ها شود.
  • پانوراما ‌(Panorama): تصویربرداری از یک نمای گسترده با قابلیت پانوراما امکان‌پذیر است که می‌توان سنسور اصلی واید یا سنسور اولترا واید را برای ثبت تصویر انتخاب کرد.
  • حالت شب (Night Mode): فعال سازی حالت شب از بخش تنظیمات دوربین انواع گوشی سامسونگ سبب عملکرد بهتر دوربین در محیط تاریک می‌شود: زیرا Night Mode از پردازش چند فریم برای ترکیب ۳۰ تصویر در یک عکس با وضوح بالا استفاده می‌کند.
  • ضبط اسلوموشن: قرار گرفتن قانون یک سوم بر روی نمایشگر با فعال سازی حالت شبکه‌ای یا Grid Lines امکان‌پذیر است.

تنظیمات دوربین انواع گوشی شیائومی-تنظیم دوربین گوشی

 

تنظیمات دوربین انواع گوشی شیائومی

کمپانی شیائومی با تولید انواع گوشی هوشمند با قابلیت‌های ویژه توانسته از محبوبیت بالایی در میان کاربران برخوردار شود. کیفیت دوربین گوشی‌های شیائومی هم مقبولیت بالایی دارند اما آشنایی با تنظیمات دوربین انواع گوشی شیائومی برای کاربران بسیار حائز اهمیت خواهد بود که در ادامه به برخی از مهمترین تنظیمات دوربین شیائومی اشاره می‌کنیم:

  • حالت Photo: در حالت اصلی و پیش فرض عکاسی با دوربین گوشی، چنانچه کاربر دو انگشت خود را به سمت داخل بکشد به دوربین فوق عریض منتقل شده و اگر دو انگشت را رو به بیرون بکشد، دوربین به حالت دیجیتال یا اپتیکال تغییر خواهد کرد.
  • گزینه HDR: فعال سازی این قابلیت سبب افزایش رنج دینامیکی تصاویر ثبت شده می‌شود.
  • گزینه AI‌: فعال سازی این قابلیت سبب می‌شود تا هوش مصنوعی سوژه عکاسی را تشخیص دهد و تنظیمات را متناسب با آن انجام دهد.
  • فیلتر عکس: کلیک بر روی گزینه شبیه ستاره، این امکان را به کاربر می‌دهد تا بتواند بر روی عکس فیلترهای مختلف را اعمال کند.
  • گزینه ‌Movie Frame: این قابلیت در تنظیمات دوربین انواع گوشی شیائومی، امکان انتخاب رزولوشن و فریم ریت ویدئو را برای کاربران فراهم می‌کند.
  • گزینهGridlines : این گزینه برای اضافه کردن خطوط عمودی و افقی به تصویر به‌کار می‌رود تا کاربران بتوانند با ایجاد مستطیل‌های برابر، کادربندی را در عکس رعایت کنند.
  • گزینه ‌straighten: این گزینه زمینه ثبت تصویر از سوژه مورد نظر بدون کج کردن گوشی را فراهم می‌کند.
  • گزینه Macro‌‌: دوربین اصلی گوشی بر روی سوژه‌ها در فاصله مشخص فوکوس می‌کند و چنانچه بیش از حد به سوژه نزدیک شوید، دیگر امکان فوکوس وجود ندارد که در چنین شرایطی لنز ماکرو کاربرد خواهد داشت.
  • گزینه Tilt-shift‌: با فعال سازی این گزینه فوکوس بر روی یک سوژه مشخص انجام شده و سایر بخش‌های تصویر مات می‌شوند و به نوعی عملکردی شبیه به پرتره دارد.
  • گزینه Timed burst‌: این گزینه به کاربران اجازه می‌دهد تا پشت سر هم و با فاصله تعیین شده به ثبت عکس‌های متوالی اقدام کنند. با کلیک بر روی این گزینه، می‌توان تعداد عکس و فاصله زمانی ثبت تصاویر را تعیین کرد.
  • حالت Time-Lapse: این گزینه در تنظیمات دوربین انواع گوشی شیائومی در هنگام ثبت فیلم باعث می‌شود تا ویدیو در هنگام پخش بسیار سریع‌تر شده و فیلم با سرعت بسیار بالاتری به نمایش درمی‌آید.
  • حالت Dual Video: فیلمبرداری همزمان با دوربین سلفی و دوربین اصلی با این گزینه امکان‌پذیر خواهد شد. در واقع با این گزینه کاربران می‌توانند هم از دیگران فیلمبرداری کرده و هم خودشان درون یک کادر کوچک در ویدئو حضور داشته باشند.
  • حالت Clone: این گزینه سبب می‌شود تا از یک نفر ۴ بار عکس ثبت شده و هر ۴ عکس در یک عکس به صورت ترکیبی قرار بگیرند.
  • گزینه Watermark: فعال سازی این گزینه سبب می‌شود تا نام گوشی در پایین تصاویر نمایش داده شود که بهتر است غیرفعال بماند.
  • گزینه ‌HEIF Format: این گزینه به تغییر فرمت تصاویر و کمتر اشغال شدن حافظه کمک خواهد کرد. همچنین امکان ادیت حرفه‌ای‌تر این مدل تصاویر وجود دارد اما بسیاری از دستگاه‌ها و برنامه‌ها از آن پشتیبانی نمی‌کنند.
  • گزینه Focus & shoot‌: فعال سازی این گزینه باعث می‌شود با یک بار ضربه زدن بر روی سوژه، دوربین روی آن فوکوس کند و با یک بار ضربه دیگر روی سوژه عکس ثبت شود.

لازم به ذکر است که در تنظیمات دوربین انواع گوشی شیائومی مواردی چون پانوراما، اسکن کد، شخصی‌سازی دوربین، تغییر رزولوشن، ویدئو کوتاه و … هم وجود دارد که کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

تنظیمات دوربین انواع گوشی هواوی-تنظیم دوربین گوشی

 

تنظیمات دوربین انواع گوشی هواوی

گوشی‌های هواوی با قابلیت‌های ویژه و قیمت اقتصادی مورد توجه بسیاری از کاربران در سراسر جهان قرار گرفته‌اند. دوربین گوشی‌های هواوی از کیفیت مناسبی برای ثبت تصویر و فیلمبرداری برخوردار هستند اما تنظیمات دوربین انواع گوشی هواوی این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند حرفه‌ای‌تر عکاسی کنند. در ادامه به معرفی برخی از مهمترین تنظیمات دوربین انواع گوشی هواوی می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: نحوه عملکرد دوربین‌های بدون آینه

  • APERTURE: تنظیمات دوربین هواوی از طریق آیکون چرخ‌دنده به کاربران امکان تنظیم تصویر، ویدئو، محل ذخیره‌سازی، نحوه ذخیر عکس و … را فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از فیلترهای موجود، می‌توان تصاویر را به حالت‌های دلخواه تغییر داد، کم و زیاد کردن نور را انجام داد، عکس را سیاه و سفید کرد یا فعال سازی حالت‌های انیمیشنی برای تصاویر را انجام داد.
  • AI: این گزینه تنظیمات مناسب را به کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای سوژه در نظر می‌گیرد.
  • AI Lens: این گزینه در تنظیمات دوربین انواع گوشی هواوی، دسترسی‌های متنوعی از قبیل اسکن بارکدها و کدهای QR(Code Scanner)، امکان جستجو و یافتن قیمت محصول و خرید آن (Shopping)، اسکن تصاویر انواع خوراکی (Calories)، اسکن و ترجمه متن به کمک مترجم گوگل (Instant Translation) و مشخص شدن نام خالق سوژه مورد نظر (Identify objects) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • Matrix: این قابلیت نور را برای کل فریم در نظر گرفته و برای عکاسی از منظره مناسب خواهد بود.
  • Center: این گزینه نور تصویر را با توجه به نور مرکز تصویر تنظیم کرده و برای ثبت عکس پرتره مناسب خواهد بود.
  • Spot: این گزینه روی نور در بخش کوچکی از صحنه مانند چشم سوژه مورد نظر توجه دارد.
  • ISO: این گزینه برای تنظیم نور ورودی مورد استفاده قرار می‌گیرد: یعنی هر چقدر این عدد بزرگتر باشد، نور بیشتری وارد لنز خواهد شد.
  • EV: این قابلیت برای جبران نوردهی محیط استفاده می‌شود.
  • AF: گزینه AF از تنظیمات دوربین انواع گوشی هواوی محسوب می‌شود که مربوط به فوکوس بوده که دارای سه حالت AF-S (مناسب سوژه‌های ساکن)، AF-C (مناسب سوژه‌های متحرک) و MF (تنظیمات فوکوس به شکل دستی) است.
  • WB: این گزینه مربوط به انتخاب وضعیت هوا در هنگام تصویربرداری است که وضعیت‌های نور خورشید، ابری و … را می‌توان استفاده کرد یا به صورت دستی تنظیم کنید.

تنظیمات مونوکروم MONOCHROME-تنظیم دوربین گوشی

  • MONOCHROME: این قابلیت شبیه حالت عکاسی به صورت نگاتیوهای سیاه و سفید یا نگاتیوهای تک رنگ در دوربین‌های آنالوگ است.
  • AR LENS: این گزینه برای سلفی مناسب بوده و به کاربران کمک می‌کند تا خود را انیمیشنی کنند. همچنین این قابلیت کاراکترهای متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • STICKERS: این قابلیت برای استفاده از استیکرهای مختلف، تاریخ، محل و … بر روی تصاویر در نظر گرفته شده است.
  • UNDERWATER: این قابلیت در گوشی‌های ضد آب هواوی برای عکسبرداری و فیلمبرداری زیر آب در نظر گرفته شده است.
  • DUAL-VIEW: این قابلیت امکان ثبت یک منظره با دو لنز دوربین (دوربین اصلی و دوربین زوم) به‌طور مجزا را فراهم می‌کند تا صفحه نمایش به دو قسمت تقسیم شده و دو تصویر در کنار هم به نمایش درآیند.
  • HIGH-RES: این گزینه برای ثبت تصویر با بهترین کیفیت و رزولوشن به‌کار می‌رود و دیگر نیازی به تنظیمات دستی PRO نخواهد بود.

از دیگر تنظیمات دوربین انواع گوشی هواوی، می‌توان به HDR، LIGHT PAINTING، PRO و … اشاره کرد که در اغلب گوشی‌ها از سازوکار یکسانی برخوردار هستند.

جمع‌بندی تنظیم دوربین گوشی

در مطلب فوق سعی کردیم تا به بررسی تنظیمات دوربین انواع گوشی محبوب و پرطرفدار بازار جهانی بپردازیم تا کاربران بتوانند در هنگام ثبت تصاویر از آن‌ها برای رسیدن به خواسته خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: زاویه طلایی (نسبت طلایی) در عکاسی چیست؟ چطوری عکس های خوبی بگیریم؟

صبا رامش

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

  • تنظیم دوربین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *