زاویه طلایی (نسبت طلایی) در عکاسی چیست؟ چطوری عکس های خوبی بگیریم؟

 زاویه طلایی (نسبت طلایی) در عکاسی چیست؟ چطوری عکس های خوبی بگیریم؟

عکاسی به عنوان هنر ثبت وقایع شناخته می‌شود که به افراد کمک می‌کند تا احساسات را از طریق خلاقیت به مخاطب منتقل کنند. امروزه عکاسی از سوژه‌های مختلف با دوربین‌های پیشرفته و گوشی‌های هوشمند توسط عکاسان مبتدی و حرفه‌ای انجام می‌شود. حال چنانچه افراد به دنبال عکاسی حرفه‌ای هستند تا تصاویر باکیفیت و جذابی را به ثبت برسانند، باید به نکات و تکنیک‌های کاربردی عکاسی تسلط کافی داشته باشند. از قوانین مهم عکاسی، می‌توان به قانون نسبت طلایی (زاویه طلایی در عکاسی)، قانون یک سوم، قانون تقارن، قانون ترکیب‌بندی، قانون اعداد فرد، قانون فضای منفی، قانون رنگ و بافت، قانون خطوط و … اشاره کرد که رعایت هر کدام برای سوژه‌های عکاسی بر روی کیفیت نهایی عکس تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

نسبت طلایی در عکاسی یکی از تکنیک‌های کاربردی است که عکاسان حرفه‌ای باید از آن در زمان ثبت لحظات بهره ببرند.

حال بسیاری از افراد این سوال را در ذهن دارند که زوایه طلایی در عکاسی چیست؟ در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با نسبت طلایی در عکاسی برای ایجاد ترکیب‌بندی خیره کننده در اختیارتان قرار دهیم؛ بنابراین اگر به هنر عکاسی علاقه دارید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: بازگردانی شماره‌های پاک شده در گوشی‌های اندرویدی، چطوری شماره های پاک شده رو برگردونم؟

قانون نسبت طلایی (Golden Ratio)-زاویه طلایی در عکاسی

قانون نسبت طلایی  (Golden Ratio)

قانون نسبت طلایی (قانون فی) از بنیادی‌ترین مفاهیم در دنیای عکاسی است که به عکاسان در خلق تصاویر با ترکیب‌بندی منحصر به‌فرد و فوق‌العاده کمک خواهد کرد. قانون زاویه طلایی در واقع بر طراحی با نسبت ۱ به ۱٫۶۱۸ تاکید دارد که از دوران رنسانس وارد عرصه عکاسی دنیا شده است. این قانون در مقایسه با قانون یک سوم در عکاسی کمی پیچیده‌تر بوده و از ترکیب فرمول‌های ریاضی و تناسبات فیبوناچی با یکدیگر به‌وجود آمده است تا در نهایت عدد نسبت طلایی ۱ به ۱٫۶۱۸ به‌دست آید.

در هنگام استفاده از قانون نسبت طلایی در عکاسی، صحنه به دو قسمت تقسیم می‌شود. زمانی‌که طول بیشتر توسط طول کوچکتر تقسیم می‌شود، نتیجه برابر است با کل طول تقسیم شده با طول بیشتر. لازم به ذکر است که قرن‌های متمادی بسیاری از معماران و نقاشان حرفه‌ای از نسبت طلایی به عنوان ابزار ترکیبی قدرتمند استفاده کرده‌اند. به‌طور کلی زاویه طلایی در عکاسی به عکاس در ایجاد تصاویری با ترکیب‌بندی قوی کمک شایانی می‌کند که در نهایت تصاویر ثبت شده سبب جلب توجه بینندگان خواهد شد. قانون زاویه طلایی در عکاسی که به عنوان مارپیچ فیبوناچی هم شناخته می‌شود، یک راهنما برای ترکیب‌بندی تصویر است که در این قانون یک عنصر کوچکتر تصویر به عنوان نقطه کانونی در نظر گرفته می‌شود و در نتیجه توجه به سایر عناصر موجود سوژه به جذاب شدن تصاویر کمک خواهد کرد.

تفاوت قانون یک سوم و قانون نسبت زاویه طلایی در عکاسی

برای اینکه افراد تفاوت قانون یک‌ سوم و قانون زاویه طلایی در عکاسی را بهتر درک کنند، باید ابتدا بدانند که قانون یک سوم در عکاسی چیست؟ این قانون یک فرمول واقعی بر اساس اصول ریاضی هارمونی و تناسبات است؛ یعنی عکاس در زمان عکاسی باید عکس را با خطوط فرضی تجسم کرده و تصویر را به سه قسمت در دو جهت افقی و عمودی تقسیم کند. عکاس با استفاده از این قانون باید عناصر مهم ترکیب‌بندی را روی نقاطع تقاطع این خطوط (کاملا شبیه بازی دوز) قرار دهد. حال تفاوت اصلی قانون یک سوم و قانون نسبت طلایی در عکاسی در قرارگیری نقطه کانونی است. شبکه‌بندی صفحه تصویر در زمان استفاده از قانون زوایه طلایی در عکاسی با شبکه‌بندی تصویر در قانون یک سوم شباهت زیادی دارد و تنها تفاوت میان این دو قانون عکاسی این است که در قانون نسبت طلایی در عکاسی خطوط به یکدیگر نزدیک‌تر هستند. همچنین در قانون یک سوم، نقاط مهم سوژه در محل برخورد خطوط واقع می‌شوند. به‌طور کلی در قانون Golden Ratio‌ ترکیب‌بندی صحنه مورد نظر، تمرکز بر روی سوژه به دلیل نزدیکی خطوط بیشتر است.

چگونه از قانون زاویه طلایی در عکاسی استفاده کنیم؟-زاویه طلایی در عکاسی

چگونه از قانون زاویه طلایی در عکاسی استفاده کنیم؟

قانون نسبت طلایی به عنوان یک راهنما برای ترکیب‌بندی تصویر به‌کار می‌رود. این قانون به خلق تصاویر منطبق با اصول زیباشناسی کمک شایانی می‌کند. در واقع قانون نسبت طلایی در عکاسی یک الگوی هماهنگ ایجاد کرده و روی یک موضوع مشخص تاکید دارد و در نهایت به سمت عناصر جالب توجه دیگر معطوف خواهد شد.

حال بسیاری از افرادی که به هنر عکاسی علاقه‌مند هستند، این سوال را در ذهن دارند که چگونه از قانون زاویه طلایی در عکاسی استفاده کنیم؟ در ادامه به برخی از مهمترین موارد برای رعایت قانون نسبت طلایی در عکاسی اشاره می‌کنیم:

  1. ارزیابی جزئیات صحنه: شبکه‌بندی قانون نسبت طلایی سبب سهولت ترکیب‌بندی تصویر می‌شود. عکاس باید برای پیدا کردن نقطه کانونی و سایر جزئیات به دقت صحنه را مورد بررسی قرار دهد. به‌طور کلی یافتن تمام عناصر صحنه در زمان استفاده از قانون طلایی حائز اهمیت است؛ زیرا در نهایت به خلق تصاویر ارگانیک و طبیعی منجر خواهد شد.
  2. انتخاب مناسب‌ترین قانون: عکاس باید متناسب با صحنه، مناسب‌ترین قانون را انتخاب کند. از میان قانون زاویه طلایی در عکاسی و قانون یک سوم، قانون نسبت طلایی پیشرفته‌تر و کاربردی‌تر است اما تاکید بر به‌کارگیری آن تحت هر شرایطی، نتیجه معکوس خواهد داشت.
  3. بررسی مجدد صحنه قبل از شروع عکاسی: از آنجایی‌که اغلب دوربین‌ها دارای قابلیت شبکه‌بندی صحنه بر اساس قانون یک سوم هستند اما تمام آن‌ها از قابلیت شبکه‌بندی صحنه بر اساس قانون زاویه طلایی در عکاسی برخوردار نیستند؛ بنابراین عکاس باید پیش از شروع عکاسی، نقطه کانونی را مورد توجه قرار دهد و در زمان عکاسی یک جمع‌بندی کلی از خروجی کار را در ذهن داشته باشد تا بتواند به خوبی بر روی سوژه اصلی متمرکز شود.

جمع‌بندی زاویه طلایی در عکاسی

در مطلب فوق سعی کردیم تا به معرفی قانون زاویه طلایی در عکاسی (نسبت طلایی) بپردازیم تا علاقه‌مندان به هنر عکاسی بتوانند با رعایت این قانون، تصاویر جذاب‌تری را از سوژه‌های مختلف ثبت کنند.

بیشتر بخوانید: عکاسی پرتره با گوشی

صبا رامش

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *