راه‌های تمیز کردن گوشی بدون آسیب رساندن به آن

 راه‌های تمیز کردن گوشی بدون آسیب رساندن به آن

فرقی ندارد اگر گوشی شما به خاطر استفاده روزانه کثیف شده باشد یا اینکه نگرانی پخش شدن ویروس کرونا از طریق سطوح را داشته باشید. به هر حال بهتر است راه‌های تمیز کردن گوشی بدون آسیب‌زدن به آن را بدانیم.

این روزها تمیز کردن گوشی بیشتر از پیش دارای اهمیت شده است. ولی همیشه لوازم الکترونیکی خصوصا گوشی‌ها با الکل و مواد شوینده در رابطه خوبی نیستند و ممکن است در این شرایط اقتصادی شما را دوباره به خرید گوشی موبایل، مجبور کنند.

بیشتر بخوانید: هک شدن گوشی، آیا گوشی شما ردیابی می‌شود؟

راه‌های تمیز کردن گوشی بدون آسیب رساندن به آن

برای تمیز کردن گوشی از دستمال و الکل ناخالص استفاده کنید

وقتی از تاکسی پیاده شدید و در را بستید، گوشی خود را از کیف بیرون بیاورید. حال به احتمال زیاد باید به فکر ضدعفونی کردن گوشی خود با الکل باشید. در واقع بهتر است که این کار را با الکل خالص انجام ندهید. چون شاید مجبور به پرداخت قیمت گوشی موبایل دیگری برای خود شوید.

ایمن‌ترین راه استفاده از دستمال‌های مرطوب و دارای ۷۰درصد الکل ایزوپروپیل است. قبل از پاندمی کرونا به کاربران گوشی موبایل، توصیه می‌شد که از دستمال‌های الکلی استفاده نکنند. ولی اکنون شرکت اپل استفاده از دستمال‌های مرطوب را بلامانع اعلام کرده است.

توصیه شرکت مخابراتی مشهور AT&T در این باره، اسپری کردن مواد شوینده دارای الکل ایزوپروپیل ۷۰درصدی، روی دستمالی نخی یا دستمال عینک، سپس تمیز کردن گوشی با آن است. پیشنهاد سامسونگ نیز همین است. اشعه فرابنفش نیز در از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌هابسیار موثر است. ولی شاید استفاده از دستگاه‌های UV برای همه دردسترس نباشد. البته تاثیر آن روی ویروس کرونا، ثابت نشده است.

راه‌های تمیز کردن گوشی بدون آسیب رساندن به آن

تمیز کردن گرد و خاک بدون خط انداختن روی گوشی

معمولا گرد و خاک درگوشه‌های گوشی، جایی که بدنه به صفحه نمایش متصل شده، انباشته می‌شود. تمیز کردن این گرد و خاک‌ها بدون چالش نیست. از جایی که دسترسی به نقاطی که محل جمع شدن گرد و خاک هستند، سخت است؛ ممکن است برخی برای برطرف کردن این ذرات مزاحم از اجسام تیز استفاده کنند. این می‌تواند به صفحه نمایش آسیب برساند.

بهترین روش برای رها شدن از این چالش استفاده از چسب نواری است. به راحتی می‌توانیم با لوله کردن چسب به طوری که سمت چسبنده رو به بیرون باشد. نقاط مختلف گوشی از جمله، درگاه‌ها را از گرد و خاک پاک کنیم. برای درگا‌های کوچکی که چسب از آن عبور نمی‌کند، با احتیاط از یک خلال دندان استفاده کنید.

راه‌های تمیز کردن گوشی بدون آسیب رساندن به آن

آیا گوشی‌های ضدآب را می‌توان شست

اگر گوشی شما دارای امتیاز IP67 یا بالاتر است، می‌توانید با کمی آب آن‌ را تمیز کنید. البته این کار حتی برای گوشی‌های مقاوم در برابر آب، توصیه نمی‌شود. اگر آب به داخل درگاه‌ها وارد شود، باید تا خشک شدن کامل آن از به شارژ زدنش خودداری کرد.

به یاد داشته باشید که داشتن یک گوشی مقاوم در برابر آب، بیشتر به مفهوم داشتن خیالی راحت در برابر خیس شدن احتمالی گوشی است تا اینکه بتوانید آن را به منظور تمیز شدن، بشویید.

از موارد زیر برای تمیز کردن گوشی استفاده نکنید

راه‌های تمیز کردن گوشی بدون آسیب رساندن به آن

مواد ضدعفونی کننده دست

برخی از ضدعفونی کننده‌ها دارای موادی مثل الکل اتیل هستند که می تواند به گوشی آسیب برساند. بهتر است برای انجام هر کاری ابتدا دست خود را با این مواد تمیز کنید، سپس از گوشی استفاده کنید.

شیشه‌شوی‌ها

شاید اسم این مواد کمی گمراه کننده باشد. ممکن است در نگاه اول تصور شود که می توان از آن‌ها بر سطح شیشه صفحه نمایش گوشی استفاده کرد؛ ولی این‌طور نیست. این محصولات دارای موادی قدرتمند برای تمیز کردن سطوح شیشه‌ای هستند. برخی از گوشی‌های جدید‌تر دارای لایه‌های محافظ در برابرروغن و خط‌وخش هستند که مواد موجود در شیشه‌شوی، آن را از بین می‌برد.

به طور کلی اکثر مواد شوینده سطوح خانه، برای تمیز کردن لوازم الکترونیکی و ظریف مناسب نیستند.

فشار شدید هوا

دیده شده است، برخی از کاربران گوشی‌های موبایل برای تمیز کردن آن‌ها از کمپرسور‌های هوا استفاده می‌کنند. فشار شدید‌هوا می تواند برای قطعاتی مثل میکروفون گوشی آسیب رسان باشد.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن اسپیکر گوشی بدون هزینه و آسیب

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *