اپل در رویداد WWDC 2023 همه را حیرت زده کرد!

 اپل در رویداد WWDC 2023 همه را حیرت زده کرد!

رویداد WWDC 2023 رویداد رسمی اپل در تاریخ ۱۵ خرداد برگزار خواهد شد. هر سال در مراسم WWDC‌ از مک بوک ایر و پرو گرفته تا انواع سیستم‌عامل‌های iOS و macOS و … معرفی می‌شوند. با توجه به شایعات و خبرهای منتشر شده، در مراسم امسال یعنی WWDC 2023 باید انتظار رونمایی از عینک AR/VR، مک پرو، مک بوک ایر ۱۵ اینچ و همچنین سیستم‌عامل xrOS ،iOS17 ،iPadOS17 ،watchOS10 ،macOS14 و tvOS17 را داشته باشیم.

اپل برای مدتی در برابر بادهای مخالف اقتصاد کلان نفوذ‌ناپذیر به نظر می‌رسید. ابتدا در دوران کووید-۱۹ و بعد از آن پس از شروع درگیری بین اوکراین و روسیه همچنان به رشد مثبت خود ادامه داد؛ زیرا تقاضا برای دستگاه‌های مشهور این شرکت همچنان بالا بود. با این حال، این شرکت در دو سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ ضربه خورده است؛ جایی که درآمد آن به ترتیب ۵٪ و ۳٪ کاهش یافته است.

درآمد خالص اپل در دو فصل مشابه ۱۳٫۳ درصد و ۳٫۳ درصد کاهش یافت. از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، آیفون همچنان بیشترین درآمد را برای اپل به دست آورده (۵۱٫۳۳ میلیارد دلار) و بخش تجاری خدمات آن رکورد بی‌سابقه (۲۰٫۹۱ میلیارد دلار) را به ثبت رسانده است. با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که یک دستگاه جدید به زودی وارد قفسه‌ها می‌شود. ما در این مقاله، تمام مواردی که پیش‌بینی می‌شود در مراسم WWDC 2023 رونمایی شوند را معرفی می‌کنیم.

از WWDC 2023 چه انتظاری داریم؟

عینک Apple Reality Pro و سیستم‌عامل xrOS در رویداد WWDC 2023

عینک Apple Reality Pro و سیستم‌عامل xrOS در رویداد WWDC 2023

انتظار می‌رود اپل یک هدست جدید AR/VR را معرفی کند تا پس از متا (از طریق Oculus) و مایکروسافت، سومین شرکت بزرگ فناوری باشد که وارد این بخش می‌شود. با این حال، عینک واقعیت مجازی HoloLens مایکروسافت مانند سری Oculus Quest سر و صدای کافی در فضای مصرف‌کننده ایجاد نکرده است. انتظار می‌رود Apple Reality Pro دارای طراحی مشابه عینک اسکی با قابلیت‌های AR و VR، بسته باتری خارجی متصل به کابل، نمایشگر OLED، دوربین‌هایی برای ردیابی و مجهز به سیلیکون داخلی اپل و سیستم‌عامل xrOS باشد.

شایعات حاکی از آن است که اپل قصد دارد برنامه‌های اختصاصی خود مانند FaceTime، Safari، Apple TV و غیره را به دستگاه آورد. این دستگاه ۳۰۰۰ دلار قیمت‌گذاری می‌شود که در مقایسه با برچسب قیمتی ۳۹۹ دلاری Oculus Quest 2، یک گزینه گران‌قیمت درنظر گرفته می‌شود. همچنین این قیمت دو برابر قیمت اولیه فروش ۱۵۰۰ دلاری Oculus Quest Pro است (اکنون به ۹۹۹ دلار کاهش یافته است).

Mac Pro در رویداد WWDC 2023

Mac Pro در رویداد WWDC 2023

به نظر می‌رسد اپل قصد ندارد بیخیال توسعه‌دهندگان و متخصصان فناوری اطلاعاتی که با سرورهای Mac Pro کار می‌کنند شود. مدل‌های قبلی Mac Pro در WWDCs معرفی شدند که آخرین نسخه آن متعلق به سال ۲۰۱۹ و مبتنی بر پردازنده اینتل بود. مک پرو اکنون تنها محصولی است که از نیمه‌رساناهای طراحی داخلی اپل استفاده نمی‌کند و اتصال اینتل را زنده نگه داشته است. با توجه به اعلان‌های قبلی مک پرو، نسخه جدید باید در همین مراسم معرفی شود. با این حال، مارک گورمن تحلیل‌گر اپل انتظار دارد که این محصول اواخر سال ۲۰۲۳ منتشر شود.

مک بوک 15 اینچ

MacBook Air (15-inch)

مک‌بوک ایر تا حالا مجهز به صفحه‌نمایش ۱۳٫۶ اینچی بوده است، در حالی که مک‌بوک پرو مجهز به صفحه نمایش ۱۴ و ۱۶ اینچی می‌باشد. در رویداد WWDC 2023، ممکن است اپل یک مدل مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی را برای کسانی که به دنبال فرم بسیار نازک ایر هستند و در عین حال صفحه‌نمایش بزرگتری لازم دارند معرفی کند. بر اساس تفاوت قیمت بین مک‌بوک پروهای ۱۴ و ۱۶ اینچی، نسخه ۱۵ اینچی مک‌بوک ایر می تواند تقریبا ۵۰۰ دلار به عنوان جبران نمایشگر بزرگتر قیمت داشته باشد. با این حال، طبق گزارش نشریه بلومبرگ، با توجه به اینکه وضوح صفحه‌نمایش آن با مک‌بوک پرو کوچکتر ۱۴ اینچی (۳۰۲۴×۱۹۶۴) برابر است، این احتمال وجود دارد که بخشی از درخشش خود را از دست بدهد.

 

نرم‌افزار‌ها در رویداد WWDC 2023

نرم‌افزار‌ها در رویداد WWDC 2023

iOS17 و iPadOS17

درست مانند هرسال، در رویداد WWDC 2023 شاهد عرضه نسخه جدید سیستم‌عامل موبایل یعنی iOS خواهیم بود.

مهم‌ترین به‌روزرسانی که کاربران را منتظر گذاشته است، امکان دانلود Sideload برای مطابقت با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) است. Sideloading به دانلود و نصب برنامه‌ها روی گوشی‌های آیفون و آیپدها از فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث اشاره دارد. به زبان ساده‌تر، با این قابلیت کاربران می‌توانند از منابع دیگری به جز AppStore برنامه‌های مورد نظر خود را نصب کنند. هرچند هنوز مشخص نیست که آیا بارگذاری جانبی مخصوص دستگاه‌های اروپایی است یا خیر.

آخرین سیستم عامل یعنی iOS17 دارای بسیاری از ویژگی‌های دسترسی مانند Live Speech، صدای شخصی، و به‌روزرسانی‌های Siri (اگرچه هیچ‌کدام مربوط به ادغام با ChatGPT نیستند) است. انتظار می‌رود iOS17 یک ویژگی نمایشگر هوشمند را نیز به همراه داشته باشد تا گوشی آیفون را به یک مرکز اطلاعاتی تبدیل کند. همچنین Control Center اصلاح‌ می‌شود و یک آپدیت بزرگ نیز برای برنامه Health منتشر می‌شود. iPadOS17 کم و بیش شبیه به iOS17 با برخی سفارشی‌سازی‌های مربوط به نمایشگر و تبلت است. علاوه بر این، iPadOS17 اولین نسخه iPadOS خواهد بود که برنامه Health را دریافت می‌کند.

watchOS10 اپل واچ

watchOS10

مارک گورمن خبرنگار نشریه بلومبرگ گزارش داده است که سیستم‌عامل ساعت یعنی watchOS 10 به‌روزرسانی قابل توجهی دریافت خواهد کرد که بر ویجت‌های پیشرفته تمرکز دارد. و ممکن است این به روزرسانی‌ها در رویداد WWDC 2023 معرفی شوند. علاوه بر سلامت و تناسب اندام، watchOS جدید می‌تواند نحوه تعامل کاربران با پوشیدنی‌های اپل (ساعت هوشمند) در زمینه استفاده از آب و هوا، تقویم و موارد دیگر را آسان‌تر کند. همچنین انتظار می‌رود اپل مصرف انرژی را در ساعت‌های اپل کارآمدتر کند و باتری قوی‌تری برای آنها در نظر بگیرد.

macOS14

شایعات زیادی در مورد تغییراتی که قرار است در سیستم‌عامل macOS 14 ایجاد شود وجود ندارد. این آپدیت احتمالاً شامل برخی از ویژگی‌های جدید iOS17، مانند نوعی ادغام با برنامه جدید Journaling و دسترسی به ویژگی‌های جدید Find My خواهد بود.

tvOS17

گورمن در یکی از خبرنامه‌های Power On گفت که انتظار دارد tvOS17 به‌روزرسانی ساده‌ای داشته باشد؛ ظاهرا اپل فعلا تغییرات خاصی برای کاربران Apple TV برنامه‌ریزی نمی‌کند. tvOS بسیار به خدمات این شرکت یعنی Apple TV+ ،Apple Music ،Apple Arcade و +Apple Fitness متکی است؛ بنابراین تغییرات در این سرویس‌ها به معنای ویژگی‌های جدید برای کاربران tvOS خواهد بود.

همانطور که گفته شد، ما انتظار داریم به‌زودی در رویداد WWDC 2023 تغییراتی برای Apple Music و به‌روزرسانی‌های مداوم سایر سرویس‌ها انجام شود. با این اوصاف امیدواریم امسال اپل تغییراتی اعمال کند، زیرا در چند سال گذشته این شرکت حتی به این سیستم‌عامل اشاره نکرده است. همچنین فعلا اطلاعی نداریم که آیا اپل علاوه بر پشتیبانی از زبان‌های بیشتر سیری، ویژگی‌های جدیدی برای HomePod mini و HomePod 2 در نظر گرفته است یا خیر.

WWDC 2023 در تاریخ ۱۵ خرداد و در اپل پارک به شکل یک رویداد ترکیبی (یعنی آنلاین و حضوری) میزبانی خواهد شد. اپل این رویداد را به صورت رایگان در کانال یوتیوب خود پخش خواهد کرد.

شما در دیجی لند می‌توانید نسبت به خرید و مشاهده قیمت انواع ساعت هوشمند اپل  اقدام کنید.

صبا رامش

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *