مودم چطور کار می‌کند و Dual Band چیست؟

 مودم چطور کار می‌کند و Dual Band چیست؟

مودم چطور کار می‌کند. برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا کلمه مودم (modem) را ریشه‌یابی کنیم. مودم از اول واژه modulator  به معنای تعدیل کننده و بخش آخر واژه demodulator به مفهوم تفکیک کننده ساخته است. دستگاه مودم به منظور فرستادن اطلاعات دیجیتال از طریق خط تلفن، ساخته شده است.

مودم فرستنده، اطلاعات را به شکل سیگنالی تعدیل شده و مناسب خطوط تلفن تغییر می‌دهد. سپس مودم گیرنده، اطلاعات را به شکل اطلاعات دیجیتال، تفکیک می‌کند. حال مودم‌های وایرلس، اطلاعات دیجیتال را به سیگنال‌های رادیویی بدل می‌کند.

مودم‌ها با سرعت‌های متفاوتی این اطلاعات را جابه‌جا می‌کنند. واحد اندازه‌گیری انتقال اطلاعات دیجیتال، bits per second یا بیت بر ثانیه است. به اختصار آن را bps می‌نویسیم. بیت، ساده‌ترین و کوچک‌ترین واحد از اطلاعات در فضای دیجیتال است.

دامنه فرکانسی چیست-مودم چطور کار می‌کند و Dual Band چیست؟

دامنه فرکانسی چیست

برای اینکه بتوان این موضوع را بهتر درک کرد، بهتر است ابتدا مبحث فرکانس را بشکافیم. تلفن همراه و تلویزیون هر دو از آنتن برای دریافت اطلاعات از امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند. سوال اینجاست که چرا مشکلی پیش نمی‌آید و تداخلی در کار نیست.

برای جواب دادن به این سوال به یکی از رازهای ریشه‌ای جهان هستی می‌پردازیم. مهم نیست قصد فرستادن  چه نوع اطلاعاتی را دارید. امواج  الکترومغناطیسی به وسیله تعدیل شدن، در نهایت در دامنه‌ای از فرکانس‌ها نمایش داده خواهند شد.

 تعدیل، امواج را به دامنه‌ فرکانسی بالاتری می‌فرستد.  امواج الکترومغناطیسی دوباره در دامنه فرکانسی مشخصی بازیافت می‌شوند. به زبانی ساده‌تر می‌توان گفت، هر وسیله اعم از تلویزیون یا تلفن همراه، در دامنه خاصی، اطلاعات را دریافت می‌کنند. پس در نتیجه تداخلی صورت نمی‌گیرد.

برای مثال امواج تلفن همراه به دامنه ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ مگاهرتز فرستاده می‌شوند در حالی که امواج تلویزیون در دامنه ۵۴ تا ۲۱۶  قرار دارد.

به مجموع کل فرکانس‌ها اسپکتروم گفته می‌شود.کمپانی‌های سازنده تلفن‌های همراه، مجبورند هزینه بالایی را برای به دست آوردن بخشی از این اسپکتروم، بپردازند.

Dual Band چیست-مودم چطور کار می‌کند و Dual Band چیست؟

Dual Band چیست

در ابتدای مقاله صحبت از مودم‌های وایرلس شد. باید بگویم که مودم‌های وایرلس نیز مانند آنتن تلویزیون و فرستنده‌های موبایل عمل می‌کنند.

روترها و مودم‌های قدیمی‌تر، امواج الکترومغناطیسی را در دامنه فرکانسی ۲٫۴ گیاگاهرتز منتشر می‌کردند.  به این معنی است که این دستگاه‌ها می‌توانستند امواج را در مساحت‌های بالا گسترش دهند. امواج در این دامنه فرکانسی، توانایی عبور از اجسام سخت را داشتند. پس هیچ وقت مانعی برای ارسال امواج برای این مودم‌ها  وجود نداشت.

تنها  بدی این دامنه فرکانسی، شلوغ‌تر شدن آن بود. این دامنه هر روز  شلوغ‌تر و سرعت انتقال اطلاعات هر روز کند‌تر می‌شد. تا اینکه نسل بعدی مودم‌ها به بازار تکنولوژی ورود کردند.

مودم‌های ۵ گیگاهرتزی دارای سرعت انتقال اطلاعات بیشتری نسبت مودم‌های ۲٫۴ گیگاهرتزی هستند. سرعت آن‌ها ۴ برابر مودم‌های قدیمی است. ولی مودم‌های ۵ مگاهرتزی، به اندازه برادر  بزرگتر خود، توانایی انتشار سیگنال به جاهای دورتر از مودم و حتی به اندازه مودم‌های ۲٫۴ گیگاهرتزی توان عبور از اجسام سخت را ندارند.

معمولا مودم‌های ۵ گیگاهرتزی دامنه ۲٫۴ را نیز پشتیبانی می‌کنند. خیلی از گوشی‌ها و ابزارها، هنوز در دامنه ۲٫۴ کار می‌کنند. به مودم یا هر وسیله‌ای که هر دو دامنه را شامل می‌شود dual band گفته می‌شود.

به صورت عادی اکثر وسایل مانند لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه، به صورت پیش فرض روی دامنه ۲٫۴ ست می‌شوند. اگر این دامنه شلوغ بود به صورت خودکار، دامنه ۵ گیگاهرتز را انتخاب می‌کنند. البته این می‌تواند به انتخاب کاربر هم مربوط باشد. وسایلی که به پهنای باند بیشتری نیاز دارند، از دامنه فرکانسی ۵ گیگاهرتزی استفاده می‌کنند.

پهنای باند چیست-مودم چطور کار می‌کند و Dual Band چیست؟

پهنای باند چیست

به تفاوت بین فرکانس‌های بالا و پایین یک سیگنال، پهنای دامنه یا باند گفته می‌شود. برای مثال اگر سیگنالی بین ۴۰ تا ۵۰ مگاهرتز مخابره شود، پهنای باندش ۱۰ مگاهرتز است.

امروز به هنگام خرید گوشی و لپ تاپ به این موضوعات فکر نمی‌کنیم. ولی برای خرید یک مودم وایرلس خوب، دانستن مدل و شیوه سیگنال دهی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اتصال اینترنت موبایل به کامپیوتر با Tethering; چطوری اینترنت موبایل را به کامپیوتر وصل کنیم؟

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *