نحوه عملکرد دوربین‌های بدون آینه

 نحوه عملکرد دوربین‌های بدون آینه

هنر عکاسی از جمله هنرها برای ثبت وقایع است و بر روی موضوعات واقعی تمرکز دارد؛ از این‌رو در سراسر جهان طرفداران بیشماری در این زمینه فعالیت دارند. ابزار اصلی عکاسی، دوربین بوده که در انواع و اقسام مدل‌ها با خصوصیت‌ها و قابلیت‌های ویژه در بازار موجود است. بدون تردید عکاسی حرفه‌ای به دوربین پیشرفته و مدرن هم نیاز خواهد داشت و زمانی‌که صحبت از عکاسی حرفه‌ای به میان می‌آید، ناخودآگاه فعالان این حوزه نام دوربین‌های DSLR را به زبان می‌آورند اما این تمام ماجرا نیست! در سال‌های اخیر دوربین‌های بدون آینه پیشرفته‌ای روانه بازار شده‌اند که توانستند به خوبی خود را در میان دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی مطرح کنند. دوربین بدون آینه در حقیقت نسخه به روز شده دوربین‌های کامپکت است که قابلیت تعویض لنز دارد و در مقایسه با سایر دوربین‌های عکاسی از قابلیت‌های منحصر به‌فردی برخوردار است؛ بنابراین چنانچه به هنر عکاسی علاقه دارید و آن را به صورت کاملا حرفه‌ای دنبال می‌کنید، باید در ارتباط با نحوه عملکرد دوربین‌های بدون آینه آگاهی کسب کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش “تنظیم دوربین گوشی” برای گرفتن “عکس های حرفه ای”

دوربین‌های بدون آینه

در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با دوربین‌های بدون آینه در اختیارتان قرار دهیم؛ پس توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

دوربین‌های بدون آینه؛ دوربین با لنز قابل تعویض

امروزه شاهد تولید و عرضه دوربین‌های عکاسی با قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص به بازار هستیم که استفاده از آن‌ها سبب عکاسی حرفه‌ای خواهد شد. دوربین عکاسی بدون آینه از سری جدیدترین و پیشرفته‌ترین دوربین‌های عکاسی است که بعضا با نام دوربین بدون آینه با لنز قابل تعویض هم شناخته می‌شود. دوربین بدون آینه (Mirrorless Interchangeable Lens Camera) یا دوربین MILC در واقع نسخه به روز شده دوربین‌های کامپکت بوده که از لنز قابل تعویض برخوردار است.

دوربین بدون آینه نخستین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط شرکت معتبر پاناسونیک با نام «Lumix DMC-G1» به بازار عرضه شده است که به مرور زمان مدل‌های مختلفی از دوربین بدون آینه توسط کمپانی‌های پاناسونیک و الیموس وارد بازار شد اما شرکت سونی در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی گام بلندی در زمینه تولید دوربین‌های بدون آینه Alpha A9 برداشت که سرعت عکاسی پشت سر هم ۲۰ فریم در ثانیه و ۶۹۳ نقطه اتوفوکوس را برای کاربران فراهم کرد. در حال حاضر شرکت‌های دیگری چون کان و نیکون هم در زمینه تولید دوربین‌ بدون آینه به خصوص دوربین‌های فول فریم مشغول فعالیت هستند که محصولات باکیفیتی در رقابت با دوربین‌های DSLR (Digital Single Lens Reflex) روانه بازار می‌کنند.

دوربین عکاسی بدون آینه؛ دوربین با لنز قابل تعویض

تفاوت دوربین‌های بدون آینه و دوربین DSLR

دوربین‌های بدون آینه با قدمت بسیار کم توانسته‌اند بازار را در مقایسه با دوربین‌های DSLR در اختیار بگیرند که این موضوع می‌تواند مهر تاییدی بر برتری کیفی این دوربین‌ها باشد. حال بسیاری از افراد این سوال را در ذهن دارند که تفاوت دوربین‌های بدون آینه و دوربین DSLR چیست؟ در ادامه به برخی از مهمترین مزایا و معایب دوربین بدون آینه در مقایسه با دوربین DSLR اشاره می‌کنیم:

  • ابعاد کوچک به دلیل حذف قسمت‌های مکانیکی سیستم آینه و منشور (پنتا پریسم)
  • سبک‌تر بودن به دلیل کاهش فاصله لنز و سنسور و باریک‌تر شدن دوربین
  • نوردهی بیشتر به سنسور در دوربین بدون آینه (یعنی نویز کمتر و امکان عکاسی بهتر در نور کم)
  • عملکرد قدرتمند سیستم اتوفوکوس در دوربین بدون آینه (دارای تعداد قابل توجهی پیکسل‌های حسگر اصلی تصویر برای فوکوس بر روی سوژه‌های محرک در هنگام عکسبرداری با سرعت بالا)
  • دارای امکانات و ویژگی‌های متعدد چون تعداد نقاط فوکوس بالا و سنسورهای پرقدرت مناسب برای فیلمبرداری
  • سرعت بالا برای عکاسی پیاپی با سرعت ۲۰ فریم در ثانیه مناسب برای عکاسی خبری و ورزشی
  • شاتر گلوبال یا الکترونیکی با سرعت عملکرد بالا مناسب برای عکسبرداری از اشیای متحرک (لازم به ذکر است که بسیاری از دوربین‌های بدون آینه مانند دوربین‌های DSLR از سیستم شاتر مکانیکی برخوردار هستند.)
  • منظره‌یاب الکترونیک در دوربین بدون آینه با قابلیت‌هایی چون امکان مشاهده هیستوگرام لحظه‌ای در منظره‌یاب، دقیق‌تر دیدن نقطه فوکوس و بوکه تصویر و امکان عکاسی از منظره‌ها با نور کم یا سوژه‌های تاریک
  • سیستم لرزشگیر در دوربین بدون آینه (In-Body Image Stabilization)
  • مصرف باتری بیشتر دوربین‌ بدون آینه
  • سیستم اتوفوکوس بر اساس تشخیص فاز در دوربین‌های DSLR برای محیط‌های کم نور
  • تاخیر و لگ منظر‌ه‌یاب الکترونیکی در دوربین بدون آینه
  • گران قیمت بودن دوربین‌های MILC در مقایسه با دوربین‌های DSLR به دلیل امکانات و قابلیت‌های خاص

به‌طور کلی نمی‌توان با قاطعیت گفت که دوربین‌های بدون آینه لزوما از دوربین‌های DSLR بهتر یا بدتر هستند؛ زیرا هر کدام مزایا یا معایبی دارند اما دوربین‌های MILC از ویژگی‌های منحصر به‌فردی برخوردار هستند و کیفیت بالاتری را ارائه می‌دهند؛ بنابراین افراد می‌توانند با توجه به نیاز و سبک کاری خود به انتخاب هر کدام از این مدل دوربین‌ها اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: عکاسی پرتره با گوشی

دوربین‌های بدون آینه چگونه کار می‌کند؟

دوربین‌های بدون آینه برخلاف دوربین‌های DSLR از عملکرد بسیار ساده‌ای برخوردار هستند. در این مدل دوربین‌ها پس از باز کردن شاتر، نور از درون لنز عبور کرده و به‌طور مستقیم به حسگر تصویر می‌رسد و منظره‌یاب الکترونیکی که جایگزین منظره‌یاب اپتیکی DSLR شده است، تصویر را نمایش خواهد داد. در واقع زمانی‌که دکمه شاتر دوربین فشار داده شود، حسگر تصویر توسط یک در پوشانده می‌شود و وقتی درب به پایین بلغزد، سنسور در معرض نور قرار می‌گیرد و در ادامه درب به سمت بالا بلغزد، دوباره حسگر پوشانده شده تا از نوردهی بیش از حد جلوگیری شود و در نهایت عکس گرفته خواهد شد. ممکن است که این فرایند پیچیده به نظر برسد اما بسیار ساده و آسان است.

لازم به ذکر است که در دوربین بدون آینه به دلیل نبود آینه و منشور، فاصله فلنج (فاصله بین گیره لنز و سنسور تصویر) به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. منظره‌یاب در دوربین بدون آینه به عکاس کمک خواهد کرد تا دقیقا همان چیزی را که می‌بیند، ثبت کند.

دوربین بدون آینه چگونه کار می‌کند؟

جمع‌بندی نحوه عملکرد دوربین‌های بدون آینه

در مطلب فوق تلاش کردیم تا اطلاعات مفیدی در ارتباط با دوربین‌های بدون آینه در اختیار عکاسان قرار دهیم تا بتوانند با انتخاب یک دوربین مناسب، عکاسی حرفه‌ای‌تری را تجربه کنند. دوربین بدون آینه این امکان را برای عکاسان فراهم خواهد کرد تا تصویر و ویدئو باکیفیتی را با تمام جزئیات و با سرعت بالا ثبت کنند.

پریسا مداح زاد

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *