آموزش ۱۰ ترفند برای افزایش کیفیت عکاسی با موبایل📷

 آموزش ۱۰ ترفند برای افزایش کیفیت عکاسی با موبایل📷

در حال حاضر انواع گوشی موبایل با قابلیت‌ها و امکانات منحصر به‌فرد توسط کمپانی‌های معروف تولید و به سراسر جهان عرضه می‌شوند که نسل جدید گوشی‌های هوشمند از دوربین با کیفیت بالا برخوردار هستند. عکاسی با موبایل از سری قابلیت‌های گوشی هوشمند به‌حساب می‌آید که کاربران برای شکار لحظه‌ها یا ثبت تصاویر چشم‌نواز در هر زمان به آن روی می‌آورند. گرفتن عکس‌های خارق‌العاده و باکیفیت با موبایل عملا کار بسیار ساده‌ ای است، البته تا زمانی‌که صاحبان گوشی برخی نکات مهم در عکاسی با گوشی موبایل چون نوردهی، ترکیب‌بندی، فوکوس، ویرایش عکس و … را رعایت کنند؛ بنابراین آموزش نکات مهم در عکاسی با موبایل سبب می‌شود تا افراد بتوانند با استفاده از هر مدل گوشی موبایل که قابلیت ثبت تصاویر دارد، به خلق عکس‌های زیبا و دیدنی اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: تجهیزات مورد نیاز برای تولید محتوا چیست؟

در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با نکات مهم در عکاسی با موبایل در اختیار علاقه‌مندان به عکاسی قرار دهیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید با گوشی هوشمند خود عکس‌های بهتری بگیرید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

10 ترفند برای افزایش کیفیت عکاسی با موبایل

نکات مهم در عکاسی با موبایل

با وجود گوشی‌های هوشمند، عکاسی به بخش مهمی از زندگی روزمره افراد تبدیل شده است. دوربین گوشی ابزاری در دسترس برای ثبت لحظات خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی محسوب می‌شود و به صاحبان گوشی برای خلق عکس‌های جذاب و زیبا کمک شایانی خواهد کرد. حال افرادی که به عکاسی با گوشی موبایل علاقه دارند، باید اصول اولیه عکاسی را رعایت کنند تا بتوانند عکس‌هایی با کیفیت بالا ثبت کنند. در ادامه به ۱۰ نکته مهم در عکاسی با گوشی موبایل اشاره خواهیم کرد تا کاربران بتوانند تصاویر بهتری را در لحظه شکار کنند:

۱- تمیز کردن لنز دوربین موبایل برای افزایش کیفیت عکاسی با موبایل

قسمت‌های مختلف گوشی موبایل نظیر لنز دوربین به مرور زمان تحت تاثیر گرد و خاک، چربی و اثر انگشت کثیف می‌شوند؛ از این‌رو کثیفی لنز دوربین از ورود نور به سنسور دوربین جلوگیری می‌کند و در نتیجه عکس با نقاط کدر، تار و لکه ایجاد خواهد شد. حال افراد می‌توانند با تمیز کردن لنز دوربین موبایل به‌وسیله دستمال نرم مخصوص لنز به افزایش کیفیت عکاسی با گوشی موبایل کمک شایانی کنند.

۲- ثابت نگه داشتن گوشی موبایل برای گرفتن عکس

هنگام عکاسی با موبایل به ویژه در نور کم یا شب، بی‌حرکت نگه داشتن گوشی به ثبت تصاویر باکیفیت‌تر کمک شایانی خواهد کرد؛ زیرا در این شرایط دوربین موبایل برای رسیدن نور کافی به سنسور از سرعت شاتر پایین‌تر استفاده خواهد کرد. برای ثابت نگه داشتن گوشی و جلوگیری از تاری تصویر باید گوشی موبایل را با دو دست محکم گرفته یا از تکیه‌گاه مناسب استفاده کنید. به‌طور کلی استفاده از سه پایه و زمان ‌سنج خودکار  (S lf-Timer)به کاربران در ثبت عکس بهتر کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: عکاسی پرتره با گوشی

قرار دادن کامل سوژه در فوکوس

۳-چگونه سوژه در فوکوس را کامل قرار بدهیم

اگر قصد عکاسی با موبایل را دارید و می‌خواهید تصویری با وضوح بالا ثبت کنید، باید در هنگام گرفتن عکس به این نکته توجه کنید که سوژه اصلی به‌طور کامل در فوکوس قرار گیرد. در اغلب گوشی‌های هوشمند برای تعیین نقطه فوکوس تنها لازم است جایی که سوژه قرار دارد، روی صفحه نمایش لمس کنید. همچنین برای سوژه‌های متحرک باید قبل از گرفتن عکس، نقطه فوکوس انتخاب شده تا از فوکوس صحیح سوژه مطمئن شوید.

۴- تنظیم دستی مقدار نوردهی دوربین، یک ترفند شگفت انگیز

برای عکاسی با گوشی موبایل هوشمند، زمانی‌که شما برای تعیین نقطه فوکوس بر روی صفحه نمایش ضربه می‌زنید، دوربین از نقطه فوکوس برای تنظیم میزان نوردهی دوربین هم استفاده خواهد کرد. نوردهی دوربین گوشی هوشمند میزان تاریک یا روشن بودن تصویر را مشخص می‌کند. به‌طور کلی گاهی لازم است تا برای ثبت تصاویر بهتر به تنظیم دستی نوردهی از بخش تنظیمات دوربین گوشی اقدام کنید.

۵- برای گرفتن عکس های فوق العاده با گوشی یا دوربین از “زوم دیجیتال” استفاده نکنید:

دوربین اکثر گوشی‌های هوشمند به قابلیت زوم مجهز شده است که با باز و بسته کردن دو انگشت بر روی صفحه نمایش، می‌توان به راحتی میزان آن را تنظیم کرد. اگر در هنگام عکاسی با موبایل از زوم دیجیتال استفاده شود، تصویر برش (Crop) می‌خورد که هر چقدر میزان زوم بیشتر باشد، کیفیت عکس به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد؛ بنابراین اگر قصد عکس گرفتن از سوژه دورتر را دارید، توصیه می‌کنیم به جای استفاده از زوم دیجیتال به سوژه نزدیک شده و از دوربین در حالت عادی استفاده کنید تا تصویر باکیفیت‌تری ثبت شود. همچنین برای سوژه‌هایی که امکان نزدیک شدن به آن‌ها وجود ندارد، می‌توانید از برش و ویرایش تصویر پس از عکاسی استفاده کنید.

۶- رعایت قانون یک سوم در عکاسی با موبایل برای گرفتن عکس های حرفه ای

ترکیب‌بندی مناسب در عکاسی به اندازه فوکوس و نوردهی صحیح حائز اهمیت بوده و به ثبت تصاویر چشم‌نواز و زیبا کمک خواهد کرد. قانون یک سوم از کاربردی‌ترین تکنیک‌های ترکیب‌بندی در عکاسی است که برای رعایت آن، شما باید کادر را به صورت ذهنی به دو خط عمودی و دو خط افقی (۹ قسمت برابر) تقسیم کنید؛ سپس عناصر مهم تصویر را در مسیر این خطوط یا محل تلاقی آن‌ها با یکدیگر قرار دهید و تلاش کنید تا سوژه روی یکی از خط‌های عمودی یا روی یکی از خط‌های افقی قرار گیرد. در قانون یک سوم ایده این است که ترکیب‌بندی مرکز گریز (off-center) سبب خلق تصاویر جذاب‌تر شود.

استفاده از خطوط برجسته_ یا راهنما (Leading Lines)

۷- استفاده از خطوط برجسته‌ یا راهنما (Leading Lines)

یکی از بهترین ابزارهای ترکیب‌بندی در عکاسی با موبایل، خطوط برجسته یا راهنما است. استفاده از خطوط راهنمای پیش‌رونده در عکس سبب می‌شود تا چشم بیننده روی سوژه اصلی متمرکز شده و آن را به صورت عمیق‌تر به درون تصویر بکشد.

۸- استفاده از حالت پانوراما (Panorama) در عکاسی با موبایل

برای عکاسی از منظره گسترده، دورنمای شهر یا ساختمان عریض، دوربین استاندارد مناسب نخواهد بود و باید از حالت پانوراما استفاده کنید. برای حالت پانوراما باید گوشی را در حالت عمودی (Portrait) به سمت گوشه‌ چپ صحنه‌ای که قصد عکاسی از آن را دارید، بگیرید و پس از فشردن دکمه شاتر به آرامی به سمت راست صحنه بچرخانید و زمانی‌که به انتهای صحنه رسیدید، می‌توانید مجدد دکمه شاتر را بزنید تا کار ثبت تصویر متوقف شود.

۹- استفاده از زوایای دید (Perspective) مختلف عکاسی در عکسبرداری با موبایل

برای عکاسی با موبایل بهتر است همواره از زوایای دید مختلف استفاده کنید. برای مثال عکاسی از موقعیتی هم سطح با زمین، نشسته، عکاسی از ارتفاع بالا و … نتیجه مطلوبی برای عکاس به همراه خواهد داشت.

استفاده نکردن از فلش

۱۰- استفاده نکردن از فلش در عکاسی با موبایل

چنانچه قصد عکاسی با گوشی موبایل را دارید، برای گرفتن عکس باکیفیت حتما از نور طبیعی استفاده کرده و فلش دوربین را به‌طور کامل فراموش کنید. اگر مجبور به استفاده از فلاش دوربین شدید، سعی کنید آن را مستقیم به سمت سوژه نگیرید تا عکس بهتری ثبت شود.

جمع‌بندی افزایش کیفیت عکاسی با موبایل

در مطلب فوق سعی کردیم تا ترفندهایی را برای افزایش کیفیت عکاسی با موبایل بیان کنیم تا افرادی که به عکاسی علاقه دارند، بتوانند با این نکات به ثبت عکس‌های چشم‌نواز و خاطره‌انگیز در هر لحظه اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: نحوه گرفتن عکس ماکرو در iPhone 13 Pro

صبا رامش

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *