مترجم گوگل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 مترجم گوگل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در دنیای امروز که بسیاری از کسب و کار‌ها به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کنند، در بسیاری از موارد نیاز به شناخت زبانی دیگر به جز زبان مادری‌مان داریم. به غیر از کسب و کار‌ها، اگر به کشوری خارجی سفر کنیم و با زبان آن کشور آشنایی نداشته باشیم، ممکن است چالش‌های زیادی پیش روی‌مان قرار بگیرند. در چنین موقعیتی، وجود ابزاری کارآمد مثل مترجم گوگل (Google Translate) می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در ادامه هر‌آنچه که باید درباره این ابزار بدانیم را بررسی می‌کنیم.

مترجم گوگل چیست؟

در حال حاضر گوگل ترنسلیت به عنوان معروف‌ترین ابزار ترجمه ماشینی شناخته می‌شود که می‌تواند هر متنی که به آن بدهید را به بیش از ۱۰۰ زبان ترجمه کند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، بیش از نیم میلیارد نفر در سراسر جهان از این ابزار استفاده می‌کنند و بیش از ۱۰۰ میلیارد کلمه در طول روز توسط آن ترجمه می‌شوند.

ابزار گوگل ترنسلیت در سال ۲۰۰۶ ایجاد و به سرعت به یکی از مهم‌ترین بخش‌های گوگل تبدیل شد. راه‌های مختلفی، از‌جمله وب‌سایت، برنامه موبایل و… برای استفاده از این ابزار ایجاد شده‌اند و هر شخصی بنا به نیاز و موقعیت خود، امکان دسترسی به آن را دارد.

این ابزار تلاش خود را می‌کند که با استفاده از ابزار‌های مختلف، جملات را به ساده‌ترین و روان‌ترین شکل ممکن منتقل کند. با این اوصاف آیا می‌تواند جای انسان را بگیرد؟ در ادامه به پاسخ این‌گونه سوالات می‌پردازیم.

خرید و مشاهده قیمت انواع گوشی موبایل در فروشگاه دی‌جی‌لند

تاریخچه و روند توسعه گوگل ترنسلیت

ایده اصلی را شخصی به نام Sergey Brin ارائه داد که خود او نیز یکی از بنیانگذاران گوگل بود و برای بهبود نیاز‌های روزانه، این ابزار را توسعه داده است. برین یکی از نقش‌های اصلی را در این شرکت ایفا می‌کرد و وقتی ترجمه‌های ضعیف ایمیل‌های دریافتی را دید،‌ به فکر راهی برای حل این مشکل افتاد و این راه حل چیزی جز گوگل ترنسلیت نبود.

رونمایی از این برنامه در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۰۶ انجام شد و در ابتدا تنها می‌توانست انگلیسی را به عربی و بالعکس ترجمه کند. آن زمان فقط نسخه وب این ابزار وجود داشت و موفقیت قابل توجهی هم به دست آورد. در نتیجه این موفقیت، نسخه اندروید آن در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و در همان زمان، با مرورگر کروم برای ترجمه صفحات وب، نیز ادغام گردید.

سال ۲۰۱۱، نسخه IOS آن ارائه شد و پشتیبانی از ترجمه‌های صوتی آغاز گردید. سال ۲۰۱۵ قابلیت جذابی اضافه شد و آن هم راه‌اندازی Word Lens بود؛ کاربران با استفاده از این روش می‌توانستند عکس متون را با گوشی خود اسکن کنند و به سرعت ترجمه شده آن را تحویل بگیرند.

جالب است بدانید که بر‌خلاف تصور عموم، مترجم گوگل، در ابتدا ترجمه را به طور مستقیم از زبانی به زبان دیگر انجام نمی‌داد؛ بلکه ابتدا آن را به انگلیسی و سپس به زبان مورد نظر تبدیل می‌کرد. اما از سال ۲۰۱۶ این فرآیند تغییر کرده و ترجمه‌ها به طور مستقیم از زبانی به زبان دیگر و به طور یک‌پارچه انجام می‌شوند.

 نحوه عملکرد گوگل ترنسلیت

حتما متوجه شده‌اید که در مقایسه با چند سال گذشته، شیوه ترجمه گوگل ترنسلیت بسیار بهبود یافته است. چرا‌که همانطور که گفتیم در ابتدا سیستم آماری مورد استفاده توسط این ابزار، SMT نام داشت. در این روش تک به تک کلمات ابتدا از طریق اسناد موجود، به انگلیسی ترجمه می‌شد و به همین خاطر، ترجمه از لحاظ نگارشی و روان بودن جمله‌ها، مشکلاتی داشت. سپس گوگل برای بهبود عملکرد و تصحیح ترجمه‌ها، نیروی انسانی را وارد کرد؛ اما این کار بسیار طول می‌کشید و به همین خاطر امکان اجرای مداوم آن وجود نداشت. گوگل در سال ۲۰۱۶ سیستمی مبتنی بر سیستم عصبی را به کار گرفت که از منابع مختلف متن‌های بی‌شماری را با‌هم مقایسه می‌کند و بدین ترتیب ترجمه به صورت کاملا یک‌پارچه انجام می‌شود.

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم در این میان زبان واسطه‌ای (انگلیسی) وجود دارد. به عنوان مثال در نظر بگیرید که می‌خواهید متنی را از کره‌ای به فرانسوی ترجمه کنید. گوگل ابتدا متن هر‌دوی این زبان‌ها را به انگلیسی تبدیل می‌کند و سپس بر همین اساس ترجمه کره‌ای-فرانسوی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

باید در نظر داشت که گوگل ترنسلیت هر روز میلیون‌ها بار این کار را انجام می‌دهد و به همین خاطر در تشخیص الگو‌ها مهارت کافی را به دست آورده است و با گذشت زمان، ترجمه‌های دقیق‌تری ارائه می‌دهد.

کار با گوگل ترنسلیت

کاربرد‌های گوگل ترنسلیت

همانطور که گفتیم مترجم گوگل ابزار محبوبی است که در حال حاضر توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار با پشتیبانی بیش از ۱۰۰ زبان در دنیا، بسیاری از بخش‌های زندگی را برای کاربران ساده‌تر ساخته است. در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین کاربرد‌های آن اشاره می‌کنیم.

ترجمه اسناد

یکی از کاربرد‌های مترجم گوگل، ترجمه اسناد از زبانی به زبان دیگر است. می‌توانید اسناد را در فرمت‌های مختلفی از‌جمله Microsoft Word، PDF، متون ساده بارگذاری کنید و متن ترجمه شده به زبان مورد نظرتان را تحویل بگیرید.

ارتباط با افراد خارجی

گوگل ترنسلیت امکان ترجمه هر‌گونه متنی را به زبان‌های دیگر دارد. بنابراین اگر می‌خواهید با افراد در سراسر دنیا ارتباط بر‌قرار کنید و ایمیل‌ها، پست‌های رسانه‌ها اجتماعی و.. را با افرادی در نقاط دیگر جهان به اشتراک بگذارید، گوگل ترنسلیت می‌تواند بسیار کارآمد باشد. به خصوص کسب و کار‌ها از این طریق می‌توانند مشتریان زیادی جذب کنند.

مشاهده قیمت روز گوشی شیائومی در فروشگاه دی‌جی‌لند

یاد‌گیری زبان

مترجم گوگل برای افرادی که می‌خواهند زبان جدیدی یاد بگیرند یا معنی عبارات و جمله‌های خارجی را بفهمند، ابزاری بسیار کا‌ر‌‌آمد است. همچنین می‌توانید از آن، برای بررسی صحت و درستی ترجمه‌هایتان استفاده کنید.

سفر

اگر قصد سفر دارید و به زبان مادری کشور مقصد آشنایی ندارید، بهتر است از گوگل ترنسلیت استفاده کنید. این ابزار شما را در موقعیت‌های مختلف همراهی می‌کند و سفر آسان‌تری را برایتان رقم می‌زند.

ترجمه وبسایت

مترجم گوگل برای ترجمه صفحات وب از زبانی به زبان دیگر استفاده می‌شود. بدین ترتیب اگر کسب و کار اینترنتی دارید، از این طریق مشتریان بیشتری از سراسر جهان می‌توانند محصولات شما را ببینند و کاملا به زبان خودشان با آن‌ها آشنا شوند.

ترجمه تصاویر

ممکن است تصویری را در اختیار داشته باشید که با زبان نوشتاری روی آن آشنایی نداشته باشید؛ در چنین شرایطی زبان مبدا و مقصد را مشخص کرده و از تصویر مورد نظرتان عکس بگیرید. گوگل ترنسلیت متن روی تصویر را به زبان مبدا می‌نویسد و سپس آن را به زبان مقصد ترجمه می‌کند.

مزایای استفاده از مترجم گوگل

تا اینجا متوجه شدیم که از این ابزار کاربردی می‌توان در موارد مختلفی استفاده کرد. همین موضوع مزیت‌های بسیاری را برای افراد رقم می‌زند. چند مورد از این مزایا را در ادامه باهم بررسی می‌کنیم.

  • ارتباطات: گوگل ترنسلیت این مزیت را در اختیار افراد قرار می‌دهد که با هر زبان مادری که دارند، بتوانند با یکدیگر ارتباط بر‌قرار کنند و مانعی سر راهشان نباشد. این موضوع در تجارت، سفر، تحصیل و… بسیار اهمیت دارد.
  • رایگان و دسترسی آسان: گوگل ترنسلیت رایگان است و کاربران تنها با اتصال به اینترنت می‌توانند از آن استفاده کنند. فرقی نمی‌کند با سیستم کامپیوتری بخواهید از آن استفاده کنید یا گوشی موبایل؛ در هر دو صورت می‌توانید از مزایای آن بهره ببرید.
  • صرفه‌جویی در زمان: با استفاده از مترجم گوگل، می‌توانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید؛ به خصوص اگر نیاز به ترجمه حجم بالایی از متون به زبان‌های مختلف دارید.
  • توسعه مداوم: یکی از مزیت‌های گوگل ترنسلیت، این است که با تعامل انسان، روز‌به‌روز توسعه پیدا می‌کند و می‌تواند جملات و اصطلاحات جدید را پردازش کند.

معایب استفاده از مترجم گوگل

این ابزار نیز مانند سایر فناوری‌ها، در حال توسعه بوده و نمی‌توان آن را ابزار ۱۰۰٪ کاملی دانست. در این بخش به چند مورد از نقاط ضعف آن اشاره می‌کنیم.

  • دقت: مترجم گوگل طی این سال‌ها، بسیار توسعه پیدا کرده است اما همچنان نمی‌توان ترجمه‌های آن را کاملا بی‌نقص دانست. ممکن است در رابطه با اصطلاحات عامیانه یا عباراتی خاص، ترجمه‌های نا‌درستی ارائه دهد.
  • ترجمه محدود: مترجم گوگل در برخی موارد تنها به بخشی از متن توجه و آن را ترجمه می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که مفهوم عبارت با موضوع کلی متن متفاوت باشد.
  • محدودیت زبان: درست است که این ابزار بیش از ۱۰۰ زبان را پشتیبانی می‌کند. با این حال همچنان زبان‌هایی وجود دارند که پشتیبانی نمی‌شوند. همچنین دقت گوگل ترنسلیت در ترجمه، به نوع زبان بستگی دارد.
  • امنیت و حریم خصوصی: گوگل ترنسلیت نوعی سرویس ابری است؛ به این معنا که ذخیره  و پردازش داده‌های کاربر، در سرویس‌های گوگل انجام می‌شود. این موضوع نگرانی‌هایی را در رابطه با امنیت ترجمه اسناد محرمانه ایجاد کرده است.
  • وابستگی به فناوری: اگر مدت زمان طولانی تنها به استفاده از گوگل ترنسلیت اکتفا کنید و مهارت‌های خود را نا‌دیده بگیرید، ممکن است تسلط شما بر زبان و مهارت ترجمه‌تان کمتر شود.
  • دستور زبان: یکی از مشکلاتی که در ترجمه این ابزار وجود دارد، تطابق دستور زبان‌های مختلف با یکدیگر است که برخی اوقات این کار با مشکل انجام می‌شود.

استفاده از گوگل ترنسلیت در کسب و کار‌ها

پیش از این نیز اشاره کردیم که یکی از کاربرد‌های گوگل ترنسلیت، استفاده از آن در کسب و کار‌ها است. با این حال بهتر است بدانید که در این زمینه باید با دقت عمل کنید و در برخی موارد ممکن است آسیب‌هایی مانند موارد زیر را به دنبال داشته باشد.

  • اگر دقیقا آنچه که گوگل ترنسلیت ترجمه می‌‌کند را در سایت خود قرار دهید، جملات حالت ربات‌گونه پیدا می‌کنند و این موضوع بر سئوی سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. بنابر‌این توصیه می‌کنیم که در صورت استفاده از این ابزار، نظارت دقیقی بر جملات انجام داده و در‌نهایت آنچه که نیاز کاربر است را در اختیارش قرار دهید.
  • اگر ترجمه شما شامل اصطلاحات تخصصی باشد، ممکن است گوگل ترنسلیت در این زمینه خطاهای ترجمه‌ای انجام دهد.
  • توصیه می‌شود اسناد محرمانه خود را از این طریق ترجمه نکنید؛ چرا‌که به طور کلی این نوع اسناد بهتر است توسط سرویس شخص ثالثی مانند گوگل ترجمه نشوند.
  • یکی از ویژگی‌های گوگل ترنسلیت این است که لحن یکسانی را در ترجمه‌های خود به کار می‌برد؛ به همین خاطر اگر لحن برند خاصی را دنبال می‌کنید، باید پس از ترجمه توسط گوگل، خودتان آن را شخصی‌سازی کنید.
  • اگر گوگل ترنسلیت ترجمه نا‌درستی انجام دهد و نظارتی بر آن وجود نداشته باشد، ممکن است به شهرت برندتان آسیب وارد شود.

به طور کلی توصیه می‌کنیم که اگر ترجمه شما مربوط به اسناد محرمانه‌ای نیست، از این ابزار استفاده کنید؛ اما حتما اشخاصی را برای نظارت بر‌ ترجمه‌ها، بررسی و تصحیح آن‌ها قرار دهید.

برنامه موبایل گوگل ترنسلیت

برنامه موبایل گوگل ترنسلیت

یکی از توسعه‌های انجام شده مرتبط با این ابزار، ارائه برنامه‌ موبایل مترجم گوگل است. این امکان برای کاربران گوشی‌های اندروید و IOS وجود دارد که این برنامه‌ را در گوشی خود نصب کنند و به آسانی در مواقع نیاز از آن استفاده کنند. بدین ترتیب حتما نیاز به در اختیار داشتن سیستم کامپیوتری برای استفاده از گوگل ترنسلیت وجود ندارد.

ذخیره متن ترجمه شده در گوگل

بسیاری از کاربران، چند بار نیاز دارند که یک متن تکراری را ترجمه کنند. گوگل برای این مسئله راه حلی را ارائه داده است. به این صورت که پس از ترجمه شدن متن مورد نظرتان، گزینه ستاره مانندی را مشاهده می‌کنید که با انتخاب آن، متن در سرویس گوگل ترجمه شما ذخیره می‌گردد. بدین ترتیب در زمان شما صرفه‌جویی شده و نیازی به چند بار ترجمه یک متن تکراری وجود نخواهد داشت.

نحوه مدیریت اصطلاحات توسط گوگل ترنسلیت

سوالی که برای بسیاری از کاربران ایجاد می‌شود این است که آیا امکان ترجمه اصطلاحات عامیانه و تخصصی برای گوگل ترنسلیت وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که این ابزار از روش‌های مختلفی برای ارائه بهترین نوع ترجمه استفاده می‌کند. با این حال در بسیاری موارد می‌بینیم که تر‌جمه اصطلاحات، مطابق انتظارمان انجام نشده است. اما جالب است بدانیم از چه راه‌هایی برای این کار استفاده می‌کند.

  • یکی از این راه‌ها تجزیه و تحلیل متن‌های اطراف است تا از طریق دریافت مفهوم آن‌ها، اصطلاح مورد نظر را ترجمه کند.
  • واژه‌نامه‌ها و فرهنگ لغاتی وجود دارند که گوگل ترنسلیت برای مدیریت اصطلاحات از آن‌ها استفاده می‌کند. این منابع، مجموعه‌‌ای از اصطلاحات استفاده شده در صنایع مختلف را در بر دارند.
  • سازمان‌ها و کسب‌ و کار‌هایی  که نیاز به اصطلاحات تخصصی دارند، می‌توانند فهرستی از اصطلاحات سفارشی ایجاد کنند.

با این حال توصیه می‌شود که پیش از به کار‌گیری اصطلاحات ترجمه شده توسط مترجم گوگل، خودتان آن‌ها را بررسی کنید تا ترجمه اشتباهی انجام نشده باشد.

نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت

استفاده از مترجم گوگل بسیار ساده است و به دور از هر‌گونه پیچیدگی می‌توانید از آن استفاده کنید. برای این کار در مرورگر وب translate.google.com را باز کرده یا از برنامه داخل گوشی استفاده کنید.

دو پنجره مقابل خود مشاهده می‌کنید؛ در پنجره چپ، زبان اصلی متن و در سمت راست زبانی که می‌خواهید ترجمه انجام شود را انتخاب کنید. متن خود را در کادر چپ وارد کرده و ترجمه شده آن را در کادر راست تحویل بگیرید.
در قسمت پایین پنجره گزینه‌های بلند‌گو و میکروفون را می‌بینید؛ با کلیک بر بلند‌گو، تلفظ ترجمه برایتان خوانده می‌شود و با کلیک بر میکروفون می‌توانید متن مورد نظر خود را بخوانید و گوگل آن به صورت متن و سپس ترجمه شده در می‌آورد. دوربین ترجمه گوگل نیز به تازگی در گوشی‌های اندروید قابل استفاده است.

سخن آخر

درنهایت باید بگوییم که گوگل ترنسلیت یکی از کاربردی‌ترین ابزار‌هایی است که در این سال‌ها در دسترس عموم قرار گرفته است. می‌توانید با استفاده صحیح از آن، سرعت کار‌های خود را افزایش دهید.

کیانا هجری

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *