چگونه مصرف اینترنت آزاد را در اپراتورهای موبایل قطع کنیم؟

 چگونه مصرف اینترنت آزاد را در اپراتورهای موبایل قطع کنیم؟

پس از تمام شدن بسته اینترنت همراه، دیتا گوشی موبایل شما خاموش نخواهد شد و از اینترنت آزاد و شارژ شما برای اتصال شما به اینترنت استفاده می‌کند. بسیاری از کاربران ممکن است متوجه این اتفاق نشوند و درنتیجه خرج زیادی به آن تحمیل شود. این مشکل یکی از معضلات رایج کاربران گوشی‌های موبایل است و بسیاری از آن‌ها با این پرسش روبه‌رو هستند گه چگونه می‌توانند آن را حل کنند. در این مقاله قصد داریم چگونگی قطع مصرف اینترنت آزاد در اپراتورهای موبایل را به شما آموزش دهیم. پس با دی‌جی‌لند و ادامهٔ این مقاله همراه ما باشید.

مرداد سال ۱۳۹۹ بود که مدیرکل وقت دفتر حافظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، خبر از امکان قطع مصرف اینترنت آزاد برای تمامی مشترکین اپراتورهای موبایل در ایران خبر داد. وی در این باره گفت: «از آنجا که یکی از مشکلات همیشگی کاربران تلفن‌های همراه که گاهی بار مالی زیادی برای آن‌ها تحمیل می‌کند، قطع نشدن اینترنت همراه بعد از تمام شدن بسته‌های اینترنتی و مصرف اینترنت به صورت آزاد است، رگولاتوری با هدف شفاف‌سازی، مدیریت هزینه‌ها و جلوگیری از مصرف اینترنت با تعرفه آزاد برای کاربران، اپراتورها را ملزم کرد که این کدهای دستوری را ایجاد کنند.»

لازم به ذکر است که فعال‌سازی و همین‌طور غیرفعال‌سازی این سرویس کاملاً رایگان است و این قضیه دربارهٔ تمامی اپراتورها صادق است. همچنین اگر استفاده از اینترنت آزاد را با استفاده از کدهای دستوری (که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت)، فعال کنید، تنها در صورتی می‌توانید از اینترنت همراه استفاده کنید که بسته اینترنت فعال داشته باشید و در غیر این صورت، سیم‌کارت شما به اینترنت متصل نخواهد شد و درنتیجه دیتایی نیز مصرف نخواهد کرد.

تعرفه اینترنت آزاد چیست؟

تعرفه اینترنت آزاد به بیان ساده یعنی مقدار هزینه تعیین شده برای استفاده از اینترنت سیم‌کارت به ازای هر کیلوبایت مصرف است. اگر بر روی سیم‌کارت شما بسته اینترنتی فعال نباشد، اینترنت شما به صورت آزاد مصرف و هزینه آن نیز بدین شکل محاسبه خواهد شد. از آنجایی که هزینه مصرف اینترنت به صورت آزاد بسیار زیاد است، اپراتورهای موبایل بسته‌های اینترنت را تعریف کرده‌اند تا کاربران بتوانند با پرداخت هزینه کمتر، از اتصال به اینترنت بهره‌مند شوند؛ درنتیجه بسته‌های اینترنت به معقول‌ترین و محبوب‌ترین روش برای استفاده از اینترنت همراه تبدیل شده‌اند. بسته‌های اینترنت انواع مختلفی دارند و بر اساس پارامترهای خاصی طبقه‌بندی شده‌اند. این پارامترها شامل حجم بسته، مدت زمان استفاده از بسته و مواردی دیگر هستند که هزینه هرکدام با یکدیگر متفاوت است. گفتنی است این هزینه در اپراتورهای مختلف نیز با یکدیگر فرق دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید آن است که اگر مدت زیادی را به استفاده از اینترنت اختصاص می‌دهید، ویدئوهای زیادی را به صورت آنلاین تماشا می‌کنید و وقت زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام می‌کنید، به‌هیچ‌وجه از اینترنت سیم‌کارت خود و به طور آزاد استفاده نکنید؛ چراکه در متحمل هزینه‌های بسیار زیاد و حتی سرسام‌آوری خواهید شد.

خرید انواع گوشی از برندهای مطرح جهان در فروشگاه دی‌جی‌لند

چگونگی غیرفعال‌سازی اینترنت آزاد همراه‌ اول

چگونه مصرف اینترنت آزاد را در اپراتورهای موبایل قطع کنیم؟

اگر سیم‌کارت دائمی همراه اول دارید و بسته اینترنتی نیز برای آن خریداری نکرده‌اید، مصرف اینترنت شما در سایت‌های داخلی با نرخ ۰٫۲ ریال به ازای هر کیلوبایت در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی و ۰٫۴ ریال به ازای هر ریال در سایت‌ها و برنامه‌های خارجی محاسبه خواهد شد. این بدان معناست که اگر یک گیگابایت اینترنت را به صورت آزاد مصرف کنید، ۲۰ هزار تومان برای سایت‌های داخلی و چهل هزار تومان برای مصرف اینترنت از اپ‌های خارجی متحمل شده‌اید.

برای مشترکین سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول اما این هزینه برای استفاده از سایت‌ها و برنامه‌های ایرانی ۰٫۳ ریال به ازای هر کیلوبایت و در هنگام استفاده از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی ۰٫۶ ریال به ازای هر کیلوبایت است؛ درنتیجه در صورت یک گیگابایت استفاده از اینترنت آزاد در سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول محتمل هزینه ۳۰ هزارتومانی برای سایت‌های داخلی و ۶۰ هزارتومانی برای اپلیکیشن‌های خارجی خواهید شد.

برای غیرفعال‌سازی مصرف اینترنت به صورت آزاد در سیم‌کارت‌های همراه اول باید کد دستوری *۱۰۰*۱۱۳# را شماره‌گیری کنید. پس از این کار پیامکی با مضمون “درخواست شما بررسی و نتیجه آن از طریق پیامک ارسال خواهد شد” را دریافت خواهید. قدری صبر کنید و سپس باز هم از طرف همراه اول پیامک دیگری برای شما ارسال می‌شود که خبر از قطع شدن و غیرفعال‌سازی استفاده از اینترنت به صورت آزاد بر روی سیم‌کارت شما می‌دهد. اگر تصمیم گرفتید که دوباره امکان استفاده از اینترنت به صورت آزاد و بدون بسته اینترنتی را برای خود فعال کنید، باید کد دستوری *۱۰۰*۱۱۴# را شماره‌گیری کنید. گفتنی است که شما می‌توانید بدون استفاده از کدهای دستوری و با استفاده از اپلیکیشن «همراه من» این کار را انجام دهید. برای این کار باید این برنامه را بر روی گوشی‌ موبایل خود نصب کنید، شماره همراه خود را وارد کنید و سپس از بخش خدمات من این اپلیکیشن، مصرف اینترنت آزاد را فعال یا حتی غیرفعال کنید.

چگونگی غیرفعال‌سازی اینترنت آزاد ایرانسل

چگونه مصرف اینترنت آزاد را در اپراتورهای موبایل قطع کنیم؟

مشترکین سیم‌کارت ایرانسل می‌توانند با شماره‌گیری کد *۵۵۵*۳*۲*۳# مصرف اینترنت آزاد را قطع و غیرفعال‌سازی کنند. پس از شماره‌گیری کد گفته شده ایرانسل از شما می‌خواهد که با ارسال عدد یک اجازه ادامه این فرایند و غیرفعال‌سازی استفاده از اینترنت به صورت آزاد را بدهید. مشترکین ایرانسل نیز می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن «ایرانسل من» مصرف اینترنت به صورت آزاد را در سیم‌کارت خود قطع کنند. برای انجام این کار و پس از اجرای برنامه ایرانسل من، گزینه سایر را انتخاب کرده و وارد قسمت «طرح کنترل مصرف آزاد» شوید. حال می‌توانید بر روی فعال‌سازی طرح کنترل مصرف آزاد کلیک کنید تا استفاده از اینترنت به صورت آزاد برای شما قطع شود و دیگر نگران تمام شدن شارژ خود یا متحمل هزینه شدن نباشید. لازم به ذکر است که اگر این طرح برای شما فعال باشد، گزینه غیرفعال‌سازی برای شما نمایش داده خواهد شد.

چگونگی غیرفعال‌سازی اینترنت آزاد رایتل

چگونه مصرف اینترنت آزاد را در اپراتورهای موبایل قطع کنیم؟

رایتل برخلاف دو اپراتور دیگر یعنی همراه اول و ایرانسل، امکان غیرفعال‌سازی مستقیم طراح اینترنت آزاد برای کاربران خود فراهم نکرده است؛ چراکه رایتل به صورت اتوماتیک استفاده از اینترنت پس از تمام شدن حجم بسته را غیرفعال می‌کند. هزینه استفاده از اینترنت آزاد در اپراتور رایتل برابر با ۴ هزار تومان به ازای هر گیگ است که این مقدار یک دهم تعرفه‌های دو اپراتور ایرانسل و همراه اول است و درنتیجه دیتای رایتل بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. درنتیجه مشترکین این سیم‌کارت نیازی نیست آنقدر نگران مصرف اینترنت خود به صورت آزاد باشند.

بیشتر بخوانید: آموزش تنظیمات اینترنت همراه اول برای اندروید و iOS

خرید گوشی هوشمند از دی‌جی‌لند

شما می‌توانید جدیدترین گوشی‌های موبایل برندهای مختلف را از سایت دی‌جی‌لند سفارش دهید و خریداری کنید. فروشگاه دی‌جی‌لند همواره تلاش کرده تا کالاهای اورجینال و اصل را با بهترین قیمت بازار در اختیار فروشندگان قرار دهد. کیفیت بالای کالاهای موجود در سایت دی‌جی‌لند در ابتدا توسط کارشناسان ما بررسی می‌شود و پس از اطمینان از اصل بودن کالا، در سایت و در دسترس شما قرار می‌گیرد. همچنین دی‌جی‌لند ضمانت محصولات خود را تضمین می‌کند و بر روی آن‌ها گارانتی ارائه می‌دهد تا در صورت بروز هرگونه مشکل، امکان تعویض و یا حتی بازگشت پول برای شما وجود داشته باشد. همچنین شما می‌توانید با پشتیبانی دی‌جی‌لند تماس بگیرید و هرگونه راهنمایی‌های لازم را از آن‌ها دریافت کنید. محصولات دیجی‌لند در سریع‌ترین زمان ممکن به شما تحویل داده می‌شود و تمام این موارد موجب می‌گردد تا شما خریدی آسان، مطمئن و خوبی را داشته باشید. دی‌جی‌لند امکانی را فراهم کرده تا بدون نیاز به ضامن بتوانید کالاهای دیجیتال موردنظر خود را به صورت اقساطی خریداری کنید. گوشی‌های هوشمند و انواع کالاهای دیجیتال برندهای دیگر نیز شامل این طرح می‌شوند و شما می‌توانید این کالاها را انتخاب و سپس به صورت اقساطی تهیه کنید.

علیرضا فاتح دلجویی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *