اثرات VR در استفاده طولانی مدت

 اثرات VR در استفاده طولانی مدت

ممکن است شما هم تمایل داشته باشید که از دنیای واقعی فرار کرده و به دنیای مجازی پناه ببرید. اما در این میان این سوال هم پیش می آید که چه اتفاقی می‌افتد اگر زمان زیادی را در این فضا بگذرانید؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که عوارض آن بسیار ناخوشایند خواهد بود. کامل‌ترین و البته پیچیده‌ترین پاسخ این است که هر شخص تجربه متفاوتی از VR خواهد داشت؛ زیرا هیچ VR و پلتفرمی شبیه دیگری نیست. در نتیجه، بازی‌های خاص و هدست‌های متفاوت و همچنین ظرفیت افراد طیفی از مشکلات متفاوتی را به دنبال خواهد داشت. سازنده‌های معروف‌ترین هدست‌ها از جمله Oculus Rift و HTC Vivo پیشنهاد می‌کنند که هر ۳۰ دقیقه، بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به خود استراحت دهید؛ حتی اگر احساس نیاز نکردید. در این مقاله چند مورد از عوارضی که ممکن است بر اثر استفاده زیاد برای شما پیش بیاید را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی جدید شارژر بی سیم شیائومی Mi Air Charge

از دست دادن آگاهی فضایی در استفاده از هدست واقعیت مجازی

در دستور استفاده از هر نوع هدست مجازی، اولین و مهم‌ترین قانون این است که در محیط اطراف شما هیچ وسیله‌، سیم، حیوان، کودک خردسال و به طور کلی هیچ جسم یا موجودی که ممکن باشد روی آن پا بگذارید نباشد. استفاده از هدست بیش از ۳۰ دقیقه‌ی توصیه شده، تقریبا در هر موردی باعث از دست دادن آگاهی فضایی و جسمی افراد از محیط پیرامون شده است؛ به این معنی که پس از ۳۰ دقیقه تشخیص موقعیت فیزیکی اجسام در اطراف شما با هدست بسیار سخت خواهد شد. 

سرگیجه و عدم تعادل از عوارض VR 

عدم تعادل از عوارضی است که به وضوح میان اکثر کاربران به چشم می‌خورد. کسانی که مبتلا به بیماری‌های حرکتی یا سرگیجه هستند به احتمال زیاد در هنگام استفاده از هدست‌ VR دچار سردرگمی ناراحت کننده‌ای می‌شوند. اما این عارضه تنها مختص افراد با بیماری زمینه‌ای نیست.هر شخصی که حین استفاده استراحت نکند، به احتمال بسیار زیاد به این مورد دچار خواهد شد. بازی‌هایی که حاوی محتوا پرواز، سرعت زیاد، ارتفاع و سقوط هستند باعث سردرگمی و عدم تعادل شدید می‌شوند و افرادی که مستعد این نوع واکنش هستند باید از آن اجتناب کنند. سازنده‌های VR اصرار دارند که به محض احساس سرگیجه کاربران استفاده از هدست را متوقف کنند. 

عوارض استفاده از VR-اثرات VR در استفاده طولانی مدت

تشنج از عوارض VR 

اکثر سازندگان هدست‌های VR استفاده از این محصول را به افرادی که مبتلا به صرع و یا حساس به تغییر مداوم نور می‌باشند را توصیه نمی‌کنند. هرچند احتمال اینکه تمام این علائم حتی برای کسانی که هرگز دچار غش و تشنج نشده‌اند نیز وجود دارد. بر اساس دستورالعمل همراه هدست Oculus Rift، از هر ۴۰۰۰ نفر یک نفر ممکن است به سرگیجه شدید، تشنج، گرفتگی چشم یا عضله و غش به واسطه فلش یا اَشکال دچار شود. این علائم همچنین ممکن است در حین تماشای تلویزیون، انجام بازی‌های ویدیویی و یا تجربه واقعیت مجازی رخ دهد. بروز تمام این احتمالات بستگی به مدت زمانی که شما از VR استفاده می‌کنید دارد. بهترین روش برای جلوگیری از این عوارض، این است که به چشم یک ورزش به آن نگاه کنید. هر چند دقیقه به خود استراحت داده، آبی بنوشید و نفسی تازه کنید.

حالت تهوع از عوارض VR 

از عوارض بسیار رایج استفاده زیاد از هدست واقعیت مجازی حالت تهوع است؛ که مربوط به حرکت‌زدگی و یا سرعت اجسام در حال حرکت بازی می‌باشند. چندین مطالعه نیز وضعیت دیگری به نام بیماری سایبری (Cybersickness) یا بیماری شبیه‌ساز (Sim Sickness) را بررسی کرده‌اند که به دلیل استفاده بیش از حد توسط یک واقعیت شبیه‌سازی شده ایجاد می‌شود.

تهوع از عوارض استفاده از هدست واقعیت مجازی-اثرات VR در استفاده طولانی مدت

در دنیای واقعی تمام حواس شما برای دریافت مشاهدات از دنیای اطرافتان هماهنگ عمل می‌کنند و با یک‌دیگر هم‌خوانی دارند. اما زمان استفاده از هدست VR و یا هنگام مشاهده یک فیلم ۳ بعدی، چشم‌ها و گوش‌های شما مشاهدات را دریافت کرده، ولی با حواس دیگر شما همخوانی ندارند. با توجه به این تئوری، عدم تفاهم و تمرکز بین تمام حواس شما پس از مدتی باعث بروز علائم بالا می‌شود. باز هم بهترین راه مقابله با این علائم، این است که هدست واقعیت مجازی را منظم در آورده و استراحت کنید. به گفته کاربرانی که از هدست واقعیت مجازی HTC Vivo استفاده کرده‌اند، نه تنها به این فضا عادت نمی‌کنید، بلکه با گذر زمان و عدم استفاده درست این حالت تهوع بدتر نیز می‌شود.

خشکی چشم و مشکلات تمرکز از عوارض VR 

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که عینک شخص دیگری را به چشم بزنید و تلاش کنید به آن عادت کرده و فوکوس کنید؟ بسته به شماره عینک، حتی ممکن است پس از انجام این‌ کار دچار سردرد شده باشید. زمانی که هدست را به چشم می‌زنید و آن را در می‌آورید، دقیقا چنین حالتی را تجربه خواهید کرد. خشکی چشم کوتاه مدت نیز بسیار شایع می‌باشد و مشابه زمانی است که به صفحه‌نمایش کامپیوتر و یا تلویزیون نگاه می‌کنید. با تنظیم کردن فوکوس دستگاه و استراحت‌های منظم، به راحتی می‌توانید از این عوارض پیشگیری کنید.

خشکی چشم از عوارض استفاده از هدست واقعیت مجازی-اثرات VR در استفاده طولانی مدت

بعضی متخصصان معتقدند استفاده طولانی مدت از هدست‌های VR اثرات طولانی مدتی بر توانی چشم‌ها برای فوکوس کردن بین اجسام دور و نزدیک خواهد داشت. اما این دستگاه به اندازه کافی در زندگی ما وجود نداشته است تا کارشناسان بتوانند از آسیب‌های آن را در دراز مدت بررسی کنند. رکورد جهانی فعلی زمان مصرف شده برای بازی‌های واقعیت مجازی متعلق به جک مک‌نی می‌باشد که ۳۶ ساعت متوالی را صرف انجام یک بازی نقاشی ۳ بعدی کرد.

به طرز حیرت‌آوری مک‌نی هیچکدام از عوارضی را که پزشکان و سازندگان هشدار می‌دهند را تجربه نکرد. هرچند که در پایان، از گردن به پایین بدن خود را حس نمی‌کرد. مطمئن نیستیم که نام این وضعیت در علم پزشکی چیست؛ اما قطعا خوشایند نخواهد بود. کارشناسان به هیچ وجه توصیه نمی‌کنند که کاربران، این مدت زمان را در خانه و بدون نظارت تخصصی از هدست استفاده کنند؛ زیرا احتمال آسیب‌هایی وجود دارد که حتی ممکن است متخصصان کشف نکرده باشند.

بیشتر بخوانید: فعال‌ سازی Gaming Mode در آیفون و آیپد

صبا رامش

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *