آیا هسته پردازنده سرعت را افزایش می‌دهد

 آیا هسته پردازنده سرعت را افزایش می‌دهد

آیا هسته پردازنده سرعت را افزایش می‌دهد؟ برای پاسخ به این پرسش، ابتدا بهتر است دید بهتری نسبت به خود پردازنده، یا CPU داشته باشیم.

پردازنده یا CPU ها از اولین حضور متواضعانه‌شان تاکنون تغییرات بسیاری را دیده‌اند. امروزه سرعت یا Clock Speed و هسته‌‌ها همواره در حال بیشتر شدن هستند. اگر به گذشته نگاهی داشته باشیم و به سال ۲۰۰۰ میلادی برگردیم، شاهد ورود اولین پردازنده پنتیوم ۴ به بازار کامپیوترها خواهیم بود. سرعت این پردازنده به ۱٫۵ گیگاهرتز می‌رسید.

بیشتر بخوانید: هسته در پردازنده سیستم چیست؟ از هسته یا Core در CPU بدانید

باید تا سال ۲۰۰۵ منتظر می‌ماندیم تا شاهد ساخته شدن اولین پردازنده دو هسته‌ای باشیم. ولی تعریف چیزهایی که می‌گوییم دقیقا چیست؟ هسته؟ کلاک اسپید؟ چند هسته‌ای؟ در این مقاله به تمامی این سوالات، پاسخ خواهیم داد.

آیا هسته پردازنده سرعت را افزایش می‌دهد

کلاک اسپید چیست

بسیاری از افراد، پردازنده را مغز  یک کامپیوتر به حساب می‌آورند. در واقع اگر کامپیوتر را یک اتومبیل در نظر بگیریم، پردازنده موتور آن است. هرچه کلاک اسپید بالاتر باشد سرعت پردازنده بالاتر خواهد بود. واحد سنجش کلاک اسپید، گیگاهرتز است.

برای اینکه پردازنده نرم‌افزارهای شما را باز کند، باید محاسباتی را انجام دهد. اگر سیستم شما دارای کلاک اسپید بالاتری باشد، این نرم‌افزارها با سرعت بیشتری اجرا می‌شوند.

دوران چند هسته‌ای‌هاهسته پردازنده سرعت

دوران چند هسته‌ای‌ها

تا قبل از سال ۲۰۰۵ تمام پردازنده‌ها دارای یک هسته بودند. در آن زمان تنها کلاک اسپید برای کاربران اهمیت زیادی داشت. همیشه سریع‌ترین پردازنده، انتخاب درستی بود. امروزه کامپیوترها دارای پردازنده‌های چند هسته‌ای هستند.

از آن جایی که دیگر نمی‌شد کلاک اسپید پردازنده‌های تک هسته‌ای را از حدی فراتر برد، نیاز به داشتن پردازنده‌های چند هسته‌ای حس شد. شرکت‌های سازنده پردازنده به جای اینکه تلاش خود را صرف افزایش کلاک اسپید cpu های قدیمی کنند، تصمیم به ساخت پردازنده‌های چند هسته‌ای گرفتند.

هر هسته یک واحد پردازش است. یک پردازنده با چند هسته، دارای چند واحد پردازش است. برای مثال یک پردازنده دو هسته‌ای با کلاک اسپید ۳٫۰ گیگاهرتز، دارای دو واحد پردازش با سرعت ۳٫۰ گیگاهرتز است. یک پردازنده شش هسته‌ای با کلاک اسپید ۳٫۰ گیگاهرتز، دارای شش واحد پردازش با سرعت ۳٫۰ گیگاهرتز است.

یک پردازنده ۶ هسته‌ای با سرعت ۳٫۰ گیگاهرتز ، در مجموع دارای ۱۸٫۰ گیگاهرتز کلاک اسپید است. یعنی این cpu نرم‌افزار مورد نظر شما را، ۶ برابر سریع‌تر از یک پردازنده تک هسته‌ای با همان مقدار کلاک اسپید، باز می‌کند.

بیشتر بخوانید: حذف انیمیشن اندروید

کلاک اسپید بیشتر یا تعداد هسته بیشتر، مسئله این است-هسته پردازنده سرعت

کلاک اسپید بیشتر یا تعداد هسته بیشتر، مسئله این است

 تا اینجا از مزایای کلاک اسپید بالا و تعداد هسته‌های بیشتر مطلع شدیم. شما کدام را ترجیح می‌دهید؟

 آیا یک پردازنده با تعداد هسته‌های کمتر ولی با کلاک اسپید بالا را انتخاب می‌کنید یا ترجیح می‌دهید، تعداد هسته‌ها بیشتر ولی کلاک اسپید پایین‌تر باشد؟  شاید به دلیل افزایش قیمت قطعات کامپیوتری نتوان هر دو را انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین پردازنده‌های گوشی

هسته بیشتر، کلاک اسپید کمتر

مزایا هسته بیشتر، کلاک اسپید کمتر:

نرم‌افزارهایی که برای کار با هسته‌های بیشتر طراحی شده‌اند، قطعا عملکرد بهتری خواهند داشت.

تعداد هسته بیشتر، عملکرد سیستم را افزایش می‌دهد.

می‌توانید نرم‌افزارهای بیشتری را به صورت هم‌زمان باز کنید.

معایب هسته بیشتر، کلاک اسپید کمتر:

از پتانسیل کامل پردازنده در نرم‌افزارهایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارند، استفاده نمی‌شود.

 هسته کمتر، کلاک اسپید بیشتر

مزایاهسته کمتر، کلاک اسپید بیشتر:

 استفاده از پتانسیل پردازنده، در نرم‌افزارهایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارند.

قیمت کمتر

معایب هسته کمتر، کلاک اسپید بیشتر:

هسته کمتر برای نرم‌افزارهایی که برای عملکرد مناسب، نیاز به هسته بیشتر دارند.

بهتر است قبل از خرید کامپیوتر ابتدا نوع کاربری خود را در نظر بگیرید. برای مثال اگر از نرم‌افزارهایی مثل ۳d max استفاده می‌کنید، هسته‌های بیشتر برای‌تان مناسب است.

اگر هم بازی کردن برای‌تان از اهمیت بالایی برخوردار است، قطعا کلاک اسپید بالاتر، چاره شما خواهد بود.

بیشتر میخوانید: ساخت اکانت اسپاتیفای

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *