سیستم‌عامل IOS 15 یک تجربه‌ی متفاوت در آیفون

 سیستم‌عامل IOS 15 یک تجربه‌ی متفاوت در آیفون

سیستم‌عامل IOS 15 یک اصلاح اساسی در سیستم عامل نیست در حالی که لیستی از قابلیت‌های جدید به آن اضافه شده است هیچ تجدید نظر اساسی در مورد آنچه می‌توانید و نمی‌توانید در آیفون انجام دهید وجود ندارد که در این مرحله از تجارت گوشی‌های هوشمند اپل نیازی هم به این کار نیست. در کل بهترین تعریفی که می‌توانم برای اپل و سیستم عامل آن ارائه بدم این است که آپدیت سیستم‌عامل زود به زود انجام می‌شود و در هر نسخه از آپدیت جدید ویژگی‌های زیادی به آن اضافه می‌شود.

این موضوع را می‌توانیم به راحتی در آی‌اواس ۱۵ هم ببینیم که با اینکه از آپدیت نسخه قبلی سیستم‌عامل زمان زیادی نمی‌گذرد با این حال آپدیت جدید با لیستی طولانی از ویژگی‌های جدید ارائه شده است. ما از IOS 15 از زمانی که اولین نسخه بتا منتشر شد استفاده کردیم و هر نسخه بتای IOS را بر روی چند آیفون مختلف (آیفون ۱۱ پرومکس و آیفون ۱۲) نصب کردیم و از یک گوشی دیگر با IOS 14 برای مدت‌ها استفاده و مقایسه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که آی او اس جدید یک ارتقای موفق است.

از اواخر ژوئن این نسخه بتا IOS 15 در دسترس بود اما هم اکنون این نرم‌افزار به‌صورت دانلودی منتشر شده است که همه می‌توانند آن را نصب کنند. فقط کافی است به منوی Setting و بعد به گزینه‌ی General مراجعه کنید و روی گزینه Software Update بزنید. اگر گوشی شما IOS 14 را پشتیبانی می‌کند پس قطعا از سیستم‌عامل IOS 15 هم می‌توانید استفاده کنید. در واقع گوشی‌های بالاتر از آیفون ۶s می‌توانند از این نسخه سیستم عامل پشتیبانی کنند.

آیپدها از این نسخه نرم‌افزار با نام IpadOS 15 حمایت می‌کنند. البته توجه داشته باشید که همه‌ی ویژگی های IOS 15 روی ایفو‌های قدیمی کار نمی‌کند. اگر بخواهید از تمام ویژگی های IOS 15 استفاده کنید باید صاحب یک گوشی با حداقل پردازنده A12 Bionic باشید.

سیستم‌عامل IOS 15

بررسی‌ موارد بهبود یافته در FaceTime در سیستم‌عامل IOS 15

یکی از برجسته ترین ویژگی هایی که در برنامه FaceTime در IOS 15 اضافه شده است ویژگی Share Play است که به شما این امکان را می‌دهد ویدیو تماشا کنید، به موسیقی گوش دهید و صفحه نمایش خود را در تماس FaceTime با دیگران به اشتراک بگذارید. اما این قابلیت هنوز در دسترس نیست و هنوز در نسخه بتای IOS 15.1 در حال بررسی است.

سیستم‌عامل IOS 15 به شما این امکان را می‌دهد از صدای فضایی بهره ببرید، این ویژگی به این صورت است صدای فردی که صحبت می‌کند را از قسمتی از صفحه، که مربع او در آن قرار دارد می‌شنوید. این یک ترفند بسیار کوچک و هوشمند است که باعث می‌شود تماس‌های ویدیویی طبیعی‌تر به نظر برسد. همچنین FaceTime از ویژگی جدید جدا سازی صدا و طیف گسترده استفاده می‌کند.

جداسازی صدا می‌تواند نویز پس زمینه را در تماس‌ها فیلتر کند تا صدای شما تقویت شود و طیف گسترده می‌تواند تمام صداهای محیط اطراف شما را دریافت کند. آخرین مورد اضافه شده به FaceTime برای افرادی که آیفون ندارند مفید خواهد بود. FaceTime را به وسیله‌ی یک رابط مبتنی به مرورگر به اندروید و ویندوز میتوان متصل کرد. اگر نگران امنیت این ویژگی هستید این اختیار را دارید که افراد را بعد از ۳۰ ثانیه پیوستن در صورتی که معلوم شود کلاهبردار هستند خارج کنید.

face time  IOS 15

متن زنده در سیستم‌عامل IOS 15

این ویژگی این امکان را به شما می‌دهد که متن درون عکس را در جای دیگری کپی و جای‌گذاری کنید. البته برای استفاده از این ویژگی لازم است تلفنی با تراشه A12 Bionic یا جدیدتر داشته باشید، بنابراین هر گوشی قدیمی تر از Iphone XR یا Iphone XS نمیتواند از این ویژگی استفاده کند.

خرید گوشی آیفن از فروشگاه آنلاین دی جی لند

متن زنده در سیستم‌عاملIOS 15

بررسی IOS 15: تغییرات اعلان

نماد‌های برنامه روی اعلان‌ها اکنون بزرگتر شده‌اند و تشخیص آن‌ها را در یک نگاه آسان‌تر می‌کند. پیام های دریافتی نیز عکس مخاطبی را که به شخصی در مخاطبین نسبت داده‌اید نشان می‌دهد. همچنین شما میتوانید اعلان‌هارا به‌طور موقت برای یک روز یا یک ساعت بی‌صدا کنید. بزرگ‌ترین ویژگی که در قسمت اعلان‌ها اضافه شده، ویژگی است که به‌وسیله آن می‌توانید که تنظیم کنید که اعلان کدام برنامه در چه زمانی به شما اعلام شود.

تغییرات اعلان در ios 15

موارد بهبود یافته در نقشه به‌وسیله  IOS 15

در این به‌روزرسانی جدید نماهای سه‌بعدی‌تری از شهرها، مکان‌های دیدنی، ساختمان‌های سه‌بعدی، مناطق تجاری مشخص شده، درختان با جزییات بیشتر نشان داده‌ می‌شوند. این ویژگی در ابتدا فقط در شهرهای منتخب به ترتیب(سانفرانسیسکو، لس‌آنجلس، نیویورک و لندن) قبل از اینکه به سایر نقط دنیا برسد در دسترس است.

یک ویژگی جدید کاربردی‌تر به Maps اضافه شده که آن هم نمای رانندگی سه بعدی این برنامه است که دید راننده را در جاده‌های اطراف و تقاطع‌های پیچیده به شما می‌دهد.

تغییرات جدید در مپ IOS 15

بررسی IOS 15: ظاهر جدید سافاری

اگر شما هم نسخه سیستم عامل آی‌اواس ۱۵ را دانلود کرده باشید حتما شاهد تغییرات سافاری شده‌اید که یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در سیستم‌عامل IOS 15 است. سافاری در IOS 15 ظاهر جدیدی دارد که از تلاش‌های اپل برای ساده سازی نسخه مرورگر در macOS Monterey الهام گرفته شده است. این نوار در نسخه جدید در پایین صفحه باز می‌شود که البته اگر با این تغییر راحت نیستید اپل تغییری در نسخه بتای IOS ایجاد کرده که میتوانید در صورت تمایل این نوار را به بالای سافاری بازگردانید.

ظاهر جدید سافاریIOS 15

سایر تغییرات قابل توجه در سیستم‌عامل IOS 15

در برنامه آب و هوا در قسمت پیش‌بینی ۱۰ روزه خود طرح جدیدی اضافه شده که با نمودارهای میله‌ای رنگی نشان داده می‌شود و محدوده‌ی دمایی احتمالی را در یک نگاه به شما نشان می‌دهد.

در برنامه Health این امکان را به شما می‌دهد که داده‌های سلامتی خود را با اعضای مورد اعتماد خانواده و در نهایت با پزشک خود به اشتراک بگذارید

با به‌روزرسانی IOS می‌توانید جستجوهای Spotlight را از صفحه قفل آیفون خود به‌راحتی با کشیدن انگشت به سمت پاین انجام دهید. و البته نگران نباشید اگر تلفن شما همچنان به هر دلیلی قفل است جستجوهای های Spotlight  در صفحه قفل به نتایج وب محدود می‌شود، بنابراین افراد نمی‌توانند محتویات تلفن شما را جستجو کنند.

کاربران آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ زمانی که اتصال وای‌فای کند باشد یا نزدیک‌ترین شبکه وای‌فای ناامن تلقی شود، به‌طور خودکار به ۵G سوئیچ می‌کنند.

اصلاح‌هایی در ویژگی Memories در عکس‌ها انجام شده شما میتوانید آن‌ها را شخصی سازی کنید و با ضربه زدن روی عکس موزیک، نت موسیقی و فیلتر دلخواه خود را روی صورتتان تنظیم کنید.

برنامه Voice Memos به شما این امکان را می‌دهد سرعت پخش را افزایش یا کاهش دهید که این‌ کار به رونویسی کمک می‌کند.

فوکوس به شما این امکان را می‌دهد که تنظیم کنید، که چه مخاطبینی و برنامه‌هایی می‌توانند در حالت‌های فوکوس با شما تماس بگیرند یا اعلان برنامه به شما اطلاع داده شود. پیش‌فرض این برنامه کار، استراحت و مسائل شخصی است و اگر تمایل داشته باشید می‌توتنید پروفایل خود را بسازید.

تغییرات جدید در ویجت‌هاIOS 15

نتیجه

ویزگی‌های جدید زیادی با آپدیت کردن IOS می‌تواند به گوشی شما اضافه شود که باعث راحتی بیشتر در هنگام کار با تلفن می‌شود. اما در این حین هم ممکن است به مشکلاتی از جمله در باز کردن یک‌سری برنامه‌ها در گوشی خود شوید که مشکلات جدی نیستند و من فکر میکنم با آپدیت جدید که به IOS 15.1 ختم می‌شود و در حال حاضر در نسخه بتا در حال آزمایش است این مشکلات حل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: مشکلات iOS 15 و روش حل آنها

فرشاد مرعشیان

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *