مراسم Google I/O 2023؛ اتفاق‌های مهمی که در رونمایی از محصولات جدید گوگل رخ داد!

 مراسم Google I/O 2023؛ اتفاق‌های مهمی که در رونمایی از محصولات جدید گوگل رخ داد!

مراسم Google I/O 2023 با رونمایی‌های جذاب به وقوع پیوست. در این رویداد از گوشی Google Pixel Fold، ۷a، تبلت جدید و هوش مصنوعی Bard پرده‌برداری شد. در این مراسم غول تکنولوژی، چندین به روزرسانی برای هوش مصنوعی و چت‌بات Bard ارائه داد و سه دستگاه را معرفی کرد.

معرفی Google Pixel Fold در مراسم Google I/O 2023

معرفی Google Pixel Fold در مراسم Google I/O ۲۰۲۳

این گوشی از یک صفحه‌نمایش ۷٫۶ اینچی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره برده است. در حالی که صفحه‌نمایش خارجی یک پنل FHD+ است که آن هم دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی است. گوشی Google Pixel Fold با داشتن گواهینامه IPX8 در برابر آب مقاوم است و گوریلا گلس ویکتوس هم وظیفه محافظت از صفحه‌نمایش را به عهده دارد.

این گوشی از یک ماژول سه‌گانه دوربین بهره برده است؛ گوگل مراسم Google I/O 2023 ادعا می‌کند این ست دوربین، بهترین دوربین‌های استفاده شده در یک گوشی تاشو هستند. دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، سنسور تله فوتو ۱۰٫۸ مگاپیکسلی با قابلیت زوم اپتیکال ۵ برابری و در آخر سنسور فوق عریض ۱۰٫۸ مگاپیکسلی، این ماژول را تشکیل داده ‌اند.  گوگل در ساخت دوربین جلوی این گوشی از یک سنسور ۹٫۵ و از یک سنسور ۸ مگاپیکسلی برای دوربین داخل گوشی (حالت باز گوشی) استفاده کرده است.

هنگام بستن گوشی هیچ شکافی بین دو نیمه‌ی آن دیده نخواهد شد. پیکسل فولد یک گوشی باریک است که ضخامتش به کمتر از ۶ میلی‌متر می‌رسد. ضخامت گوشی هنگام بسته شدن حدود ۱۲ میلی‌متر است.

چیزی که می‌تواند خیال افرادی که برای خریدن یک گوشی تاشو از خراب شدن آن می‌ترسند را راحت کند لولای قدرت‌مند این گوشی است که از فولاد ضدزنگ ساخته شده است. گوگل می‌گوید که می‌توان آن را تا ۲۰۰٬۰۰۰ بار باز و بسته کرد. لولای Google Pixel Fold وضعیت خود را  در هر حالتی که باشد، حفظ می‌کند.

بر اساس ادعای گوگل، باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی پیکسل فولد می‌تواند بیش‌از ۲۴ ساعت شارژدهی داشته باشد و با توان ۳۰ وات شارژ می‌شود. این گوشی همچنین دارای تکنولوژی شارژ بی‌سیم است و مطابق با ترند روز صنعت ساخت گوشی‌های هوشمند، بدون شارژر به بازار عرضه خواهد شد.

مشخصات تراشه

  • Google Tensor G2 5 نانومتری به همراه پردازنده ۸ هسته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
  • Mali-G710 MC10-
  • ۲۵۶ گیگابایت / ۱۲ گیگابایت رم

تبلت Pixel معرفی شد

تبلت Pixel معرفی شد.

تبلت Pixel گوگل نیز در مراسم Google I/O 2023 معرفی شد. این تبلت  از تراشه‌ی تنسور G2 بهره می‌برد که یکی از بهترین تراشه‌های گوگل بوده و در گوشی‌های پرچم‌دار آن نیز مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین تنسور  G2 توانایی پردازش تصویر و Machine Learning را دارد که بسیار امیدوار کننده است.

طراحی تبلت Pixel

تبلت پیکسل دارای گوشی‌های منحی و پشت آن درای پوشش نانو سرامیکی است. پوشش نانوسرامیکی در بدنه‌ی این دستگاه حس بهتری را به کاربر القا خواهد کرد و نکته جالب آن است که اثر انگشت روی آن نمی‌ماند.

تبلت Pixel دارای نمایشگر ۱۰٬۹۵ اینچی LCD همراه رزولوشن ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ و حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت بوده و به پوشش گوریلا گلس ۳ مجهز شده است. یکی از نکات مثبت این تبلت سازگاری آن با با قلم‌های USI 2.0 است.

دوربین‌ها تبلت Pixel

در مراسم Google I/O 2023 مشخص شد که دوربین اصلی و دوربین سلفی این تبلت هردو از سنسور  ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند. دوربین سلفی نیز با قابلیت‌هایی مانند حالت پرتره برای تماس‌های ویدئویی بهتر، بهینه سازی شده است. هر دو دوربین قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰ و نرخ فریم ۳۰ فریم برثانیه را ارائه می‌دهند.

حافظه تبلت Pixel

تبلت Pixel  گوگل با رم ۸ گیگابایتی و حافظه ذخیره‌سازی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی UFS 3.1 به بازار عرضه خواهد شد.

گوشی Pixel 7a در مراسم Google I/O 2023 معرفی شد.

گوشی Pixel 7a در مراسم Google I/O ۲۰۲۳ معرفی شد.

در مراسم Google I/O 2023 مشخص شد که پیکسل ۷a گوگل به دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی مجهز شده و سنسور  آن ۷۲ درصد بزرگ‌تر از نسل قبل است. یک سنسور فوق عریض ۱۳ مگاپیکسلی نیز کنار دوربین اصلی قرار داشته که ماژول دوگانه دوربین این گوشی را تشکیل می‌دهد.

این گوشی همچنین به دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی مجهز است. دو دوربین پشتی و سلفی، به ترتیب قابلیت فیلم‌برداری با وضوح ۵K با نرخ ۶۰ فریم و ۴K با نرخ ۳۰ فریم برثانیه را دارند. این گوشی نیز مانند دو محصول معرفی شده قبلی در در مراسم Google I/O 2023 از تراشته جدید گوگل یعنی تنسور G2 استفاده می‌کند و با ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ داخلی به بازار عرضه خواهد شد.

این گوشی به نمایشگر ۶٫۱ اینچی AMOLED با وضوح Full HD پلاس مجهز شده است و از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. گوگل در ساخت پیکسل ۷a از یک  باتری ۴۳۸۵ میلی آمپرساعتی با قابلیت شارژ ۱۸ وات سیمی استفاده کرده است.

در مراسم Google I/O 2023 از قابلیت‌های جدید Bard رونمایی شد

در مراسم Google I/O ۲۰۲۳ از قابلیت‌های جدید Bard رونمایی شد

گوگل در مراسم Google I/O 2023  از قابلیت‌های جدیدی برای چت‌بات هوش مصنوعی Bard رونمایی کرد. طبق گفته گوگل قرار است کاربران بیش‌از ۱۸۰ کشور برای دسترسی به این چت‌بات دیگر نیازی به ثبت‌نام و قرارگرفتن در لیست انتظار نداشته باشند. هوش مصنوعی بارد جدا از زبان انگلیسی از زبان کره‌ای و ژاپنی نیز پشتیبانی می‌کند. بر اساس گفته گوگل، در آینده نزدیک ۴۰ زبان رایج دنیا نیز به آن اضافه خواهد شد. گوگل تاکید کرد که هوش مصنوعی بارد قرار نیست جای موتور جستجو را بگیرد.

گوگل برای اینکه بتواند توانایی‌های این چت‌بات در زمینه استدلال و ریاضیات را بهبود بخشد، زبان برنامه‌نویسی آن را به PaLM 2 ارتقا داد. در حال حاضر از ۲۰ زبان برنامه‌نویسی در دیتابیس  بارد پشتیبانی می‌شود. کاربران می‌توانند برای کارهایی از قبیل کدنویسی و صادر کردن کد به پلتفرم‌هایی مثل Google Colab از Bard بهره برداری کنند.

از دیگر تغییرات بارد در جریان مراسم Google I/O 2023 می‌توان به توانایی خروجی گرفتن چت به سرویس‌های جیمیل و داکس بدون تغییر  قالب‌بندی و شیوه‌ی نگارش متون اشاره کرد. همچنین گوگل قرار است برای تولید تصاویر هوش مصنوعی از سرویس Adobe Firefly استفاده کند.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده ازChatGPT در اندروید و iOS

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *