نکات مهم در “عکاسی پرتره”، آموزش اصول و قواعد عکاسی پرتره با گوشی📷📱

 نکات مهم در “عکاسی پرتره”، آموزش اصول و قواعد عکاسی پرتره با گوشی📷📱

عکاسی یک نوع هنر است که نیاز به سلیقه بالا برای انتخاب مکان مناسب و نوع عکاسی دارد. این هنر برای انجام عکاسی از نوع پرتره، نکات و قواعد متنوع و زیادی را برای کاربران ارائه داده است که با در نظر گرفتن و رعایت آنها می‌توانند جذاب‌ترین و زیباترین عکس‌ها را داشته باشند. در این محتوا قصد داریم نکات مهم در عکاسی پرتره را با شما در میان بگذاریم تا با رعایت آنها بتوانید از این نوع دوربین، برای عکاسی، استفاده مناسب‌تری داشته باشید.

نکات مهم در عکاسی پرتره

عکاسی پرتره چه نوع عکاسی است؟

عکاسی پرتره یک تکنیک در هنر عکاسی است که توانسته است علاقمندان زیادی را به خود جذب کند. در این تکنیک، به طور خاصی چهره انسان در عکس مرکز توجه عکاس قرار می‌گیرد و عکاس بیشتر توجه خود را بر روی صورت انسان قرار می‌دهد و تمامی تصویرهای دیگری که در قاب عکس قرار می‌گیرند، موضوعات فرعی به حساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید: آموزش ۱۰ ترفند برای افزایش کیفیت عکاسی با موبایل

این نوع عکاسی به قدری جذابیت دارد که حتی افرادی که به طور عادی عکاسی می‌کنند، برای جمع‌های دوستانه و خانوادگی نیز از این دوربین‌ها بهره ببرند. بنابراین برای اینکه استفاده‌های بهتری ازاین تکنیک در عکاسی داشته باشید باید اصول و قواعدی را در این زمینه یاد بگیرید.

اصول و قواعد عکاسی پرتره و نکات مهم در آن

قواعد عکاسی پرتره، یک محدوده‌ای از نکات و ترفندهایی از تنظیمات دوربین، تنظیمات پس‌زمینه عکس و مواردی از این قبیل را در بر می‌گیرد. در تکنیک عکاسی پرتره، بعضی از عکاسان برای اینکه عکسی با کیفیت بهتر بگیرند، دوربین خود را یک نوع DSLR مناسب ارتقاء می‌دهند و به این ترتی می‌توانند در زمان عکاسی، کنترل بهتر بر روی دوربین خود داشته باشند، اما با این وجود نیز گاهی با مشکلات و چالش‌هایی برمی‌خورند و ممکن است عکس گرفته شده جذابیت مد نظر آنها را نداشته باشد بنابراین در اینجا سعی می‌کنیم مهمترین نکاتی که در عکاسی پرتره باید مد نظر قرار دهید تا یک عکس با کیفیت و مناسب بگیرید را به شما آموزش دهیم:

اصول استفاده از دیافراگم مناسب در عکاسی پرتره:

یکی از  اصول  و نکات مهم در عکاسی پرتره که باید رعایت شود تا عکس نهایی به شکل مناسب ثبت شود، استفاده از دیافراگم است. عکاس باید بداند که برای هر صحنه عکاسی، دیافراگم دوربین خود را چگونه تنظیم کند. زمانی که برای عکاسی یک عمق میدان کم دارید بهتر است از دیافراگم باز برای عکاسی استفاده کنید، یعنی اینکه دوربین را در حدود f/2.8-f/5.6 تنظیم کنید به این شکل پس زمینه سوژه اصلی، به بهترین شکل، تار می‌شود.

برای اینکه با دیافراگم به خوبی آشنا شوید لازم است بدانید که وقتی دوربین در باریک‌ترین حالت دیافراگم، یعنی در نقاطی مثل  (f/22)  است در این صورت دوربین در واضح‌ترین حالت قرار می‌گیرد بنابراین برای گرفتن عکس پرتره معمولا از نقاط  (f/8) تا  (f/16) استفاده می‌شود.

جهت نگاه:

جهت نگاه، در این تکنیک عکاسی از اهمیت بالایی برخوردار است و تعیین آن در عکاسی فقط در دو حالت می‌تواند جذاب باشد:

  • فردی که سوژه عکاسی است به صورت مستقیم به لنز دوربین نگاه کند.
  • فرد سوژه، نگاهی در امتداد خط بینی خود داشته باشد.

در عکاسی پرتره، سوژه باید نگاه ساده‌ای داشته باشد؛ در صورتی که به یک نقطه دوری خیره شود، عکس حالت مبهمی می‌گیرد و جذابیت خود را از دست می‌دهد و انگار دارد تماشاگر را وادار می‌کند که دنبال یک چیز مبهم در عکس بگردد.

افزایش ایزو و تنظیمات سرعت شاتر:

یکی از نکات مهمی که در عکاسی باید به آن توجه شود این است که افرادی که سوژه عکاسی هستند، معمولا در زمان عکاسی تحرک دارند، به اطراف نگاه می‌کنند، پلک می‌زنند و یا حرکاتی انجام می‌دهند که باعث می‌شود عکس نهایی، کیفیت و یا جذابیت مد نظر را نداشته باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید سرعت شاتر دوربین را تنظیم  کنید.

سرعت شاتر باید با در نظر گرفتن فاصله کانونی لنز تنظیم شود تا دوربین دچار لرزش نشود که نتیجه آن عکس تار شده باشد. برای مثال اگر فاصله کانونی لنز، ۲۰۰ میلی‌متر باشد باید  سرعت شاتر را برای زمان ۱/۲۵۰ ثانیه یا سریع‌تر از آن تنظیم کنید.

قواعد عکاسی پرتره با گوشی

جایگیری مناسب سوژه عکاسی:

از دیگر نکات مهم در عکاسی پرتره که باید مد نظر قرار داد، جایگیری مناسب و دقیق فرد سوژه عکاسی در محیط مد نظر است. سوژه  عکاسی باید به شکل مناسبی در قاب تصویر قرار بگیرد. برای این کار باید ژشت فرد، برای قرار گرفتن در برابر دوربین را طوری تنظیم کنید که برای بیننده جذاب باشد. همچنین نورپردازی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت عکس داشته باشد.

انتخاب لنز مناسب:

انتخاب یک لنز مناسب می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت عکاسی پرتره داشته باشد. انتخاب یک لنز تله فوتو که بیشتر از ۷۰ میلی‌متر باشد، زاویه دید باریکی دارد و در صورتی که قطر آن کمتر باشد زاویه دید در آن بیشتر و عریض‌تر می‌شود.

لنز واید، با عمق بالا، نسبت به لنز تله فوتو میدان دید بیشتری دارد. در صورتی که یک لنز واید با حدود ۲۰ میلی‌متر انتخاب کنید، زاویه دید شما در عکاسی بیشتر می‌شود و می‌توانید محیط بیشتری در اطراف سوژه خود داشته باشید.

خاموشی فلش دوربین:

خاموشی فلش دوربین از دیگر نکات مهم در عکاسی پرتره است که از اهمیت ویژه‌ای نیز برخوردار است. نورپردازی در عکاسی پرتره بسیار مهم است و در صورتی که این کار به خوبی صورت نگیرد، یا اینکه منبع نور در همان زاویه دوربین باشد، تصویر نهایی به صورت مسطح می‌شود  و عمق در عکس ظاهر نمی‌شود؛ بنابراین بهتر است برای اینکه تصویر به صورت عمیق ظاهر شود، در هنگام عکاسی با تکنیک پرتره، فلش دوربین خاموش شود.

تصاویر زیبا و جذاب با نور فلاش دوربین:

در مواردی نیز می‌توانید با روشن کردن فلاش دوربین تصاویر جذابی را ثبت کنید. این کار را زمانی انجام می‌دهید که دوربین عکاسی شما به یک فلاش، ریموت فعال‌سازی فلاش و یک عدد دیفیوز مناسب با اندازه نرمال مجهز باشد به این ترتیب می‌توانید طیف بسیار زیادی از نورپردازی‌های مختلف و جذاب برای عکلسی داشته باشید.

برای اینکه یک نورپردازی مناسب در عکاسی پرتره داشته باشید می‌توانید از پهلو بر سوژه عکاسی نورپردازی داشته باشید تا تاثیر پرتره بیشتر شود. همچنین می‌توانید با کم کردن نوردهی آسمان در قاب عکس و همچنین تنظیم نوردهی با نورپردازی بر روی -۲ پله، پس زمینه گرم و احساسی برای سوژه خود در عکس تنظیم کنید.

استفاده از لباسی با رنگ تیره و غیر براق برای عکاسی:

همانطور که قبلا نیز گفتیم، موضوع اصلی در عکاسی پرتره، چهره فرد سوژه است. بنابراین استفاده از لباس‌های براق و با رنگ‌های روشن، نگاه افراد بیننده را از توجه به چهره سوژه باز داشته و معطوف لباس می‌کند.

ترکیب‌بندی خلاقانه:

برای اینکه در عکاسی پرتره، ترکیب‌بندی خلاقانه‌ای داشته باشید، فوکوس دقیق بر روی سوژه داشته باشید. در مواردی بر روی تصویر زوم کنید و سعی کنید قاب عکس را از سوژه پر کنید. در مواردی نیز سوژه را در یک قسمت کادر قرار دهید و به این ترتیب یک فضایی برای نگاه کردن به تصویر ایجاد کنید.

پرهیز از پس‌زمینه شلوغ:

یکی دیگر از نکات مهم در عکاسی پرتره، جلوگیری از پس‌زمینه شلوغ است. در عکاسی پرتره، پس‌زمینه ساده  و یکنواخت، جذابیت بیشتری دارد چرا که در این تکنیک، باید بیشترین توجه به صورت سوژه در عکاسی معطوف شود نه چیز دیگری. بنابراین پس‌زمینه‌های شلوغ می‌تواند باعث منحرف شدن نگاه مخاطب بر روی عکس شود و توجه او را از روی سوژه بردارد.

قواعد عکاسی پرتره با گوشی

استفاده از فاصله کانونی بلند:

فاصله کانونی برای گرفتن عکس یکی دیگر از نکات مهم در عکاسی پرتره  است که باید مد نظر قرار دهید، برای اینکه عکس نهایی از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، فاصله کانونی باید بیشتر از ۷۰ تا ۱۳۵میلی‌متر باشد. هرچه که فاصله کانونی عکاس با سوژه بیشتر باشد، برای ثبت عکس، نیاز کمتری به حرکت کردن دارد بنابراین عکس فشرده‌تر و منسجم‌تر ثبت می‌شود و در چشم بیننده جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

لازم به ذکر است بدانید که فشرده‌سازی هیچ آسیبی به ظاهر چهره فرد در تصویر نمی‌زند و ظاهر فرد را به همان شکلی که هست، نشان می‌دهد.

سخن آخر عکاسی پرتره

در این مطلب سعی داشتیم که به نکات مهم در عکاسی پرتره بپردازیم و زمینه آشنایی مخاطب با این نکات را فراهم کنیم تا مخاطبان با رعایت این نکات بتوانند لحظات و زمان خود را با استفاده از این تکنیک، به بهترین شکل ممکن، ثبت کنند.

بیشتر بخوانید: زاویه طلایی (نسبت طلایی) در عکاسی چیست؟ چطوری عکس های خوبی بگیریم؟

صبا رامش

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *