کالیبره کردن مانیتور چگونه است؟

 کالیبره کردن مانیتور چگونه است؟

کالیبره کردن مانیتور چگونه انجام می‌شود مدیریت رنگ در ویندوز فرآیندی است که به شما کمک می‌کند مطمئن شوید رنگ‌های نمایش داده‌شده روی صفحه‌نمایش شما دقیق باشند. این فرایند براساس سخت‌افزار و نرم‌افزاری که استفاده می‌کنید، شامل کالیبره‌کردن مانیتور و ایجاد پروفایل‌ها می‌شود. نتیجه این کالیبراسیون رنگ‌های طبیعی و نزدیک به واقعیت در صفحه‌نمایش شما و در نهایت در چاپ خواهد بود. اگر با خلوص رنگ‌هایی که به شما نمایش داده می‌شوند مشکل دارید، احتمالا به علت اختلال در بخش مدیریت رنگ‌هاست. در این مقاله به شما روش‌هایی را معرفی می‌کنیم تا مشکلات به‌وجود آمده را برطرف کنید.

مدیریت رنگ در ویندوز چیست

وقتی از مدیریت رنگ صحبت می‌کنیم، منظور فقط دریافت رنگ‌های مناسب روی صفحه‌نمایش نیست؛ رنگ‌ها باید با دستگاه مطابقت داشته باشند و این یکی از مراحل کالیبره کردن مانیتور است. مدیریت رنگ نقشی اساسی برای طراحان گرافیک و عکاسان ایفا می‌کند تا درنهایت بتوانند از نتیجه نهایی رنگ‌ها اطمینان حاصل کرده و خروجی دقیقی داشته باشند. با این‌حال، هنگام کار با رنگ‌ها در ویندوز، ممکن است متوجه شده باشید که گاهی اوقات رنگ‌ها نامانوس و شاید غلط به‌نظر می‌رسند. این اتفاق می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، اما یکی از رایج‌ترین آنها اختلال در بخش مدیریت رنگ یا همان Color Management است.

چه چیزی باعث اختلال در مدیریت رنگ می‌شود

ممکن است گاهی متوجه تغییرات ناگهانی رنگ‌ها در کامپیوتر خود شده‌ باشید. گاهی اوقات بی‌حال و یا خیلی شفاف شوند. کالیبره کردن مانیتور می‌تواند این مشکل را برطرف کند. در نظر داشته باشید اگر این اتفاق بیافتد به این معناست که مدیریت رنگ ویندوز از کار افتاده است. چندین مورد وجود دارد که ممکن است باعث شود این قابلیت کار نکند؛ درایور گرافیکی قدیمی یا سازگار‌نبودن با نسخه فعلی می‌تواند یکی از این دلایل باشد. علت آن دیگر می‌تواند کالیبره‌نبودن مانیتور شما باشد. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث این مشکل شده،‌ بهترین کار این است که درایورهای گرافیک را به روز کرده و مانیتور را کالیبره کنید. اکنون همه راه‌حل‌های ممکن را با جزئیات بررسی کنیم.

برای کالیبره کردن مانیتور آخرین آپدیت ویندوز را حذف کنید-کالیبره کردن مانیتور

برای کالیبره کردن مانیتور آخرین آپدیت ویندوز را حذف کنید

اگر اخیرا آپدیتی از ویندوز نصب کرده‌اید و مدیریت رنگ در سیستم شما دچار اختلال شده، همین مورد می‌تواند یکی از دلایل آن باشد. شما می‌توانید آخرین نسخه ویندوز را حذف کرده و مدیریت رنگ را بدون ایراد روی دستگاه خود داشته باشید. برای این‌کار ابتدا به بخش Control Panel رفته و گزینه Programs and Features را انتخاب کنید. سپس روی گزینه View installed updates در سمت چپ کلیک کنید. حالا روی آخرین آپدیت نصب‌شده کلیک کرده و گزینه Uninstall را انتخاب کنید. پس از اتمام مراحل کامپیوتر خود را ری‌استارت کنید تا مدیریت رنگ مجددا شروع به‌کار کند.

برای کالیبره کردن مانیتور درایور گرافیک را آپدیت کنید-کالیبره کردن مانیتور

 

برای کالیبره کردن مانیتور درایور گرافیک را آپدیت کنید

یک درایور گرافیک قدیمی یا حذف‌شده می‌تواند با ویندوز در تضاد بوده و مشکلاتی برای مدیریت رنگ ایجاد کند. اگر همچنان این  خطا را دریافت می‌کنید شاید بهتر باشد درایور گرافیک هم به‌روز‌رسانی کنید. برای این‌کار لازم است ابتدا روی گزینه استارت کلیک راست کرده و Device Manager را انتخاب کنید. سپس روی گزینه Display adapters دوبار کلیک کنید تا دسته‌بندی به‌طور کامل نمایش داده شود. حالا روی دستگاه گرافیک خود کلیک راست کرده و بعد Update driver را بزنید. با انتخاب گزینه Search automatically for drivers مراحل نمایش‌داده‌شده را طی کرده تا آخرین نسخه درایور نصب شود. پس از اتمام مراحل، سیستم خود را ری‌استارت کنید و به بخش مدیریت رنگ رفته و ببینید آیا به‌درستی کار می‌کند یا خیر.

درایور گرافیک را دوباره نصب کنید

اگر با به‌روز‌رسانی درایور گرافیکی همچنان بخش مدیریت رنگ دچار اختلال بود، احتمالا باید درایور گرافیک خود را دوباره نصب کنید. پس از آن مجددا بخش Color Management را دوباره تست کنید.

سیستم را Factory Reset کنید

اگر تمام این مراحل را طی کرده و همچنان مشکل پابرجاست، باید کامپیوتر خود را Reset Factory کرده و به تنظیمات کارخانه برگردانید. تنظیمات کارخانه تمام داده‌های روی کامپیوتر را حذف کرده و دقیقا مثل زمانی که آن را خریداری کرده‌اید از نو شروع می‌کند. به‌خاطر داشته باشید که ابتدا اطلاعات مهم خود را روی یک هارد جانبی ذخیره کرده و سپس این عملیات را شروع کنید تا هیچ داده مهمی از بین نرود. بازگرداندن دستگاه به تنظیم کارخانه می‌تواند نتایج خوبی در پیش داشته باشد؛ این‌کار تمام فایل‌های احتمالی که ممکن است خراب بوده و باعث ایجاد اختلال در سیستم شده‌‌اند را حذف می‌کند.

مدیریت رنگ فرآیند دستیابی به بازتولید رنگ دقیق در چاپ دیجیتال است. اگرچه این ویژگی معمولاً خوب کار می‌کند، اما طبیعتا مانند هر بخش دیگری ممکن است دچار اختلالاتی شود. امیدواریم یکی از روش‌های بالا مشکلات پیش‌آمده در مدیریت رنگ ویندوز را برطرف کرده باشد.

بیشتر بخوانید: پیدا کردن و تشخیص مشخصات کامپیوتر

صبا رامش

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *