کدنویسی یک زبان است، کودکان از شما زودتر آن را یاد می‌گیرند

 کدنویسی یک زبان است، کودکان از شما زودتر آن را یاد می‌گیرند

کدنویسی یک زبان است و بچه‌ها از شما زودتر آن را یاد می‌گیرند. در سراسر جهان تبدیل اطلاعات به یک فرمت دیجیتالی digitalization نامیده می‌شود. Digitaization  تا جایی پیش رفته است که تمامی کشورهای جهان به دنبال رسیدن به یک اقتصاد دیجیتالی هستند.

با قوت گرفتن این نگرش در جهان توانایی‌های خاص کامپیوتری بیشتر مورد نیاز و توجه قرار می‌گیرند. این توانایی به مانند دانستن زبانی برای اعداد است که به نام کد آن‌ها را می‌شناسیم. این زبان به مردم اجازه نوشتن دستورالعمل‌هایی را می‌دهد که کامپیوترها قادر به عمل کردن به آن هستند.

تاریخچه کدنویسی 

اولین زبان کدنویسی در دهه ۴۰ میلادی پا گرفت. این زبان بسیار ابتدایی بود، با این حال یاد گرفتن آن نیازمند داشتن دانش زیادی از علم ریاضی بود. در دهه ۹۰ وقتی کسب و کارها و دانشگاه‌ها شروع به استفاده از اینترنت کردند، سرعت محاسبات کامپیوترها برای استفاده از زبان‌های کدنویسی پیشرفته آماده شدند.

 دسترسی به این زبان‌ها برای همگان در دسترس قرار گرفت. آموزش‌های آنلاین باعث شد تعداد کثیری از مردم به این زبان‌ها علاقه‌مند شوند و آن‌ها را یاد بگیرند. رفته رفته یادگیری این زبان‌ها ساده‌تر می‌شد. امروز زبانی مثل Javascript به راحتی توسط کودکان یاد گرفته می‌شود. دیگر نمی‌شود اثر تکنولوژی‌های دیجیتالی در زندگی بشر را نادیده گرفت.

 تکنولوژی‌ کدنویسی به وفور در زمینه‌هایی مثل تجهیزات بیمارستانی، آموزش از راه دور، مارکتینگ دیجیتالی یا حتی در بهبود صنعت کشاورزی کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید: چگونه اطلاعات خود را به گوشی جدید اندرویدی منتقل کنیم؟

نرم‌افزارها کدنویسی

زبان کدنویسی نرم‌افزارهایی را به وجود می‌آورد که با مشکلات و مسایل متفاوت دست و پنجه نرم کرده و راه حل ارایه دهند. برای مثال به خاطر زبان کدنویسی است که به‌راحتی از طریق گوشی‌ها می‌توان بدون رفتن به بانک پول جابه‌جا کرد. این زبان برای دنیای امروز یک ضرورت است.

زبان کدنویسی به مانند باقی زبان‌هاست. کودکان به یادگیری سریع زبان‌ها مشهور هستند. پس یادگیری کدنویسی از سنین کم پیشنهاد می‌شود.

برخی از کشورها مانند استرالیا، ایتالیا، فنلاند و انگلیس امکانات آموزش این زبان را برای کودکان سنین ۵ تا ۱۶ سال فراهم کرده‌اند.

زبان کد نویسی از ۰ ها و ۱ ها تشکیل شده است. رشته‌هایی از این اعداد یک حرف را در این زبان نشان می‌دهند. این حروف به کلماتی برای پردازش در کامپیوتر بدل می‌شوند. کامپیوتر به آن وظیفه عمل می‌کند. برای مثال دستوری که به کامپیوتر برای فرستادن یک تصویر به پرینتر داده می‌شود از این زبان بهره می‌برد.

مزایای زبان کدنویسی

جدا از این که این زبان برای زندگی بهتر در آینده بسیار ضروری است؛ به بیشتر شدن خلاقیت‌های ذهنی در کودکان نیز کمک شایانی می‌کند. برای مثال هنوز در آفریقا از شیوه‌ حفظ و تکرار برای آموزش و یادگیری استفاده می‌شود. این شیوه بسیار کهنه و ناکارآمد است و خلاقیت را در کودکان کمرنگ می‌کند. در این شیوه دانش‌آموزان بدون به دست آوردن درک کافی از مبحث درس تنها آن را به یاد می‌سپارند. در مقایسه زبان کدنویسی تفکر منطقی را به کودکان می‌آموزد. زیرا برای حل یک چالش نیاز داشتن تمرکز و فکر کردن را مطرح می‌کند. این باعث می‌شود کودکان توانایی نگاه از زوایای گوناگون به یک مشکل را بیاموزند و خلاقیت به خرج دهند.

دستگاه‌های دیجیتال با پهنای باند بالا مثل کامپیوترها و تلفن‌های هوشمند وسیله‌هایی کلیدی برای آموزش این زبان هستند. کدنویسی دیگر تنها مخصوص دانشمندان علم کامپیوتر نیست. تمامی حرفه‌ها به نحوی به آن نیاز دارند. مثل تمامی موضوع‌ها بهتر است آموزش آن در سنین پایین آغاز شود زیرا که مسیر آینده جهان است.

منبع:thenextweb

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط