نقد و بررسی گوشی Xiaomi 13 Lite

 نقد و بررسی گوشی Xiaomi 13 Lite

گوشی Xiaomi 13 Lite شاید به نظر یکی از عجیب‌ترین اعضای خانواده ۱۳ شیائومی باشد، زیرا که هم در دسته میان‌رده‌ها قرار داشته و هم با باقی اعضای شیائومی ۱۳ در یک خانواده قرار دارد. از دوربین‌های ساخت Leica نیز در این گوشی خبری نیست؛ با این حال دوربین اصلی و ۵۰ مگاپیکسلی گوشی، عملکرد خوبی دارد. بی‌شک طراحی این گوشی از خانواده سری ۱۲ الگو برداری شده و با دیگر اعضای خانواده شباهت کمی دارد. گوشی  Xiaomi 13 Lite از اندروید ۱۲ استفاده می‌کند، در حالی که شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو اندروید ۱۳ را به عنوان سیستم‌عامل خود انتخاب کرده‌اند؛ با این حال شیائومی ۱۳ لایت از رابط کاربری MIUI 14 بهره برده است. یکی از نکات بارز در فروش بالای این گوشی، وزن کمتر و طراحی باریکتر آن نسبت به دیگر مدل‌های سری ۱۳ است.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

  طراحی گوشی Xiaomi 13 Lite

طراحی گوشی Xiaomi 13 Lite

ماژول دوربین گوشی Xiaomi 13 Lite  نسبت به شیائومی ۱۲ لایت تغییر کرده است. گوشه‌های صفحه‌نمایش به حالت منحنی در آمده است. این انتخاب در طراحی، ساختار گوشی را به سمت گوشی‌های پرچمدار برده و در دست نگه داشتن آن را راحت‌تر از قبل کرده است. جای قرار گرفتن دوربین‌ها کمی عجیب به نظر می‌رسد، دو سنسور داخل یک حلقه بزرگتر قرار گرفته‌اند، درحالی که سنسور ماکرو پایین و در سمت چپ فلش قرار گرفته است. با اینکه صفحه‌نمایش توسط گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود، برای ساخت پشت گوشی از شیشه معمولی استفاده شده است. فریم‌های کناری پلاستیکی هستند ولی به هیچ عنوان حس یک گوشی ارزان قیمت را القا نکرده و کیفیت ساخت خوبی دارند. کلید‌های Volume و Power در سمت راست گوشی Xiaomi 13 Lite قرار دارند؛ به طوری که دسترسی به آنها هیچ زحمتی ندارد.  بالای گوشی طراحی صافی دارد درست بر خلاف پایین گوشی که به صورت منحنی طراحی شده است. اسپیکر، درگاه شارژ   USB-C، میکروفون و جایگاه سیم کارت دوتایی، در پایین گوشی قرار دارند. لازم به ذکر است که خبری از  جایگاه اختصاصی حافظه خارجی Micro SD نیست.  در بالای گوشی هم شاهد پرتاب کننده اشعه فرو سرخ و میکروفون هستیم.

خرید انواع گوشی از فروشگاه دی جی لند

صفحه‌نمایش گوشی Xiaomi 13 Lite

صفحه‌نمایش گوشی Xiaomi 13 Lite

صفحه‌نمایش این گوشی یک پنل OLED منحنی و بسیار زیبا با عملکرد فوق‌العاده است. صفحه‌نمایش ۶٫۵۵ اینچی گوشی Xiaomi 13 Lite دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، نرخ نمونه برداری ۲۴۰ هرتز و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ است. یکی از مزایای این صفحه‌نمایش پشتیبانی از Dolby Vision و محتوای HDR10+ است. دوربین‌ گوشی Xiaomi 13 Lite

دوربین‌ها گوشی Xiaomi 13 Lite

دوربین اصلی از یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی ساخت شرکت سونی بهره برده است.  سنسور فوق عریض ۸ مگاپیکسلی نسبت به گوشی قبلی شیائومی تغییری نداشته است.  این سنسور توانایی پوشش زاویه ۱۲۰ درجه‌ای را دارد. سنسور ماکرو ماژول دوربین گوشی ۲ مگاپیکسلی بوده و توانایی فوکوس خودکار را ندارد. دوربین سلفی گوشی Xiaomi 13 Lite یک سنسور ۸ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۰۰ درجه است. دوربین در روشنایی روز- گوشی Xiaomi 13 Lite دوربین اصلی، توانایی ثبت کردن تصاویر فوق‌العاده‌ای در روشنایی روز و بیرون از محیط بسته را دارد. تصاویر، با شفافیت و جزئیات بیشتری نسبت به دوربین گوشی شیائومی ۱۲ لایت ثبت می‌شوند. دامنه پویایی (تفاوت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقطه تصویر) به زیبایی اعمال می‌شود. گاهی در نقاط تیره و سایه‌های تصویر ، کمی نویز دیده می‌شود. دروبین اصلی در نورهای کم و شب نیز عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته است. در نقاط تیره جزئیات به خوبی اعمال می‌شوند البته بدون نویز نیستند که نسبت به دوربین یک گوشی میانرده، عملکرد خوبی به حساب می‌آید. شیائومی برای اینکه مشکل نویز در تصاویر با نور کم را تا حدی برطرف کند از Night Mode استفاده کرده است. حالت شب، تا حدی زیادی تصاویر را بهبود می‌بخشد. در حالت ضبط ویدیو، دوربین اصلی می‌تواند با رزولوشن ۲۱۶۰p ویدیوی ۶۰ فریمی ارائه دهد. در حالی که دوربین فوق عریض، با رزولوشن ۱۰۸۰ و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه ویدیو را ضبط می‌کند. عملکرد گوشی Xiaomi 13 Lite

شما در دیجی لند می‌توانید نسبت به خرید و مشاهده قیمت انواع گوشی شیائومی اقدام کنید.

عملکرد گوشی Xiaomi 13 Lite

این گوشی از تراشه Snapdragon 7 Gen 1 بهره برده است. با اینکه تراشه ذکر شده حدود یک سال پیش به بازار معرفی شد ولی به صورت گسترده، مورد استفاده قرار نگرفته است.  این تراشه با تکنولوژی ساخت ۴ نانومتری ساخته شده و دارای هوش مصنوعی اختصاصی شرکت کوالکام است. واحد پردازنده مرکزی (CPU) هشت هسته‌ای بوده و با رم ۸ گیگابایتی، حافظه داخلی ۲۵۶/۱۲۸ و پردازشگر گرافیکی Adreno 644 همراهی می‌شود. این پردازنده گرافیکی حدود ۲۰ درصد نسبت به نسل گذشته قدرت بیشتری دارد.  گوشی Xiaomi 13 Lite با اندروید ۱۲ و رابط کاربری MIUI 14 به بازار عرضه شده است. این رابط کاربری نسبت به نسخه ۱۳ بهبودهای فراوانی داشته و امنیت گوشی را بهتر از قبل تامین کرده است.

عملکرد باتری گوشی Xiaomi 13 Lite

باتری لیتیوم پلیمیری ۴۵۰۰ میلی آپر ساعتی گوشی Xiaomi 13 Lite می‌تواند نزدیک به ۲۴ ساعت در مکالمه تلفنی، شارژ دهی داشته باشد. اگر از گوشی برای وبگردی استفاده کنید این مقدار به ۱۲ ساعت کاهش پیدا خواهد کرد. برای دیدن ویدیوهای ذخیره شده نیز ۱۷ ساعت به شما زمان خواهد داد. گوشی Xiaomi 13 Lite با شارژ ۶۷ واتی تولید شده است. این گوشی در ۳۰ دقیقه ۸۳ درصد شارژ می‌شود که میزان قابل توجهی است.

مزایا گوشی Xiaomi 13 Lite:

  • طراحی باریک و سبک
  • دوربین سلفی قوی
  • قابلیت شارژ ۶۷ واتی

معایب گوشی Xiaomi 13 Lite:

  • اندروید نسبتا قدیمی

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *