مقایسه گوشی گلکسی S21 با گوشی S21 FE؟

 مقایسه گوشی گلکسی S21 با گوشی S21 FE؟

در نخستین روزهای سال ۲۰۲۲ بود که سامسونگ از جدیدترین پرچمدار اقتصادی خود یعنی گوشی S21 FE رونمایی کرد. این گوشی، نسخه مقرون به صرفه‌تری‌ از ارزان‌ترین پرچمدار حال حاضر سامسونگ یعنی گوشی S21 است. S21 و S21 FE هر دو دارای شباهت‌های زیادی چه در ظاهر و چه در مشخصات سخت‌افزاری هستند؛ حال با این سوال مواجه می‌شویم که کدام یک انتخاب بهتری است؟

خرید انواع گوشی سامسونگ از دی جی لند 

مقایسه طراحی گوشی گلکسی S21 یا گوشی S21 FE

هر دو گوشی دارای بدنه پلاستیکی با فریم آلومینیومی هستند، که سه دوربین را در گوشه سمت چپ خود میزبانی می‌کنند. در هر دو گوشی متاسفانه خبری از جک هدفون نیست و در پایین بدنه فقط درگاه شارژ و خشاب سیم کارت قرار دارد. در ضمن هر دو گوشی از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند. تفاوت این دو گوشی از اندازه صفحه نمایش آغاز می‌شود؛ به این ترتیب که S21 FE ۴/۶ اینچی و S21 ۲/۶ اینچی است. وزن S21 FE نیز با ۱۷۷ گرم در مقابل ۱۶۹ گرم S21 کمی سنگین‌تر است. بنابراین اگر خوش‌دست بودن برای شما جزو فاکتورهای مهم در هنگام خرید گوشی جدید است، S21 می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.

S21 vs S21 FE - Designگوشی گلکسی S21 و گوشی S21 FE

صفحه نمایش گوشی گلکسی S21 یا گوشی S21 FE

هر دو گوشی از صفحه نمایش Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن ۱۰۸۰ x ۲۴۰۰ و نرخ تازه سازی تصویر ۱۲۰ هرتز بهره می‌برند. صفحه نمایش کوچک‌تر S21 باعث شده تا تراکم پیکسلی آن نسبت به گلکسی S21 FE کمی بالاتر باشد؛ البته باید گفت این تفاوت بسیار ناچیز است و تاثیری در انتخاب شما نخواهد گذاشت.

s21 vs s21 FE - Displayگوشی گلکسی S21 و گوشی S21 FE

مشخصات سخت افزاری گوشی گلکسی S21 و گوشی S21 FE

این دو گوشی در بخش پردازنده کاملا شبیه به یکدیگرند. هر دو گوشی مجهز به پردازنده اگزینوس ۲۱۰۰ هستند و می‌توان آنها را در دو نسخه حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت خریداری کرد. رم S21 در هر دو نسخه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت، ۸ گیگابایتی است؛ درست مانند گوشی S21 FE با حافظه ۲۵۶. اما نسخه ۱۲۸ گیگابایتی S21 FE دارای رم ۶ و ۸ گیگابایت است.

مقایسه باتری گوشی گلکسی S21 و گوشی S21 FE

به لطف اندازه بزرگتر سامسونگ S21 FE نسبت به گوشیS21 ، سامسونگ توانسته باتری با ظرفیت بیشتری درون گلکسی S21 FE قرار دهد. باتری ۴۵۰۰ میلی‌ آمپر ساعتی S21 FE در مقایسه با باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی S21 عملکرد بهتری دارد. پس در این زمینه باید گفت برتری با S21 FE است.

نرم افزار و آپدیت نرم افزاری گوشی گلکسی S21 و گوشی S21 FE

از آنجایی که S21 FE محصول سال ۲۰۲۲ است و S21 سال گذشته عرضه شده، طبیعی‌ است که S21 FE یک سال بیشتر آپدیت نرم‌افزاری دریافت کند. در حال حاضر S21 FE مجهز به اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4 است. البته کاربران S21 نیز می‌توانند با آپدیت کردن، از جدیدترین نسخه اندروید و رابط کاربری سامسونگ لذت ببرند. شاید بتوان گفت از نظر نرم افزاری در حال حاضر فرقی میان این دو گوشی وجود ندارد، اما در آینده S21 FE یک نسخه بیشتر از S21 آپدیت می‌شود.

مقایسه دوربین گوشی گلکسی S21 و گوشی S21 FE

عملکرد دوربین هر دو گوشی تقریبا یکسان است؛ اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. به طور مثال در دوربین اولترا واید عملکرد S21 به دلیل بزرگتر بودن پیکسل (۴/۱ میکرومتر در برابر ۱۲/۱ میکرومتر) بهتر از S21 FE است. اما تفاوت فاحش بین دوربین‌ها در بخش تله فوتو است،‌ جایی که S21 دارای سنسوری ۶۴ مگاپیکسلی است و S21 FE سنسور ۸ مگاپیکسلی. در کل می‌توان گفت با مقایسه عکس‌های گرفته شده توسط هر دو گوشی، نمی‌توان تفاوت چشمگیری را احساس کرد. هر دو گوشی عکس‌های خوب و با کیفیتی را برای شما ثبت خواهند کرد.

s21 vs s21 FE camera testگوشی گلکسی S21 و گوشی S21 FE

تنها قسمتی که شما متوجه اختلاف بین دوربین این دو گوشی خواهید شد، بخش تله فوتو است. با بزرگنمایی به خصوص در نور کم، متوجه می‌شوید که S21 عکس‌های بهتری نسبت به S21 FE می‌گیرد. در مورد دوربین سلفی نیز باید بگوییم با اینکه اختلاف زیادی روی کاغذ بین این دو وجود دارد (S21 FE با ۳۲ مگاپیکسل و S21 با ۱۰ مگاپیکسل) اما درعمل تفاوتی دیده نمی‌شود.

s21 vs s21 FE camera testگوشی گلکسی S21 و گوشی S21 FE

جمع بندی مقایسه گوشی گلکسی S21 با گوشی S21 FE

احتمالا دیگر شما هم با ما هم عقیده شده‌اید که این دو گوشی شباهت‌های بسیار زیادی در در همه زمینه‌ها دارند. اما با توجه به اختلاف قیمت حدود ۳ میلیون تومانی آنها در بازار ایران، می‌توان خرید گوشی S21 FE را گزینه مناسب‌تری نسبت به S21 دانست. البته اگر خوش ‌دست بودن و عملکرد دوربین (تله فوتو) برای شما ارزش بیشتری نسبت به این اختلاف قیمت دارد، S21 بدون شک می‌تواند شما را راضی کند.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی گوشی Nothing Phone 1

فرشاد مرعشیان

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *