معرفی ۴ John Wick: وقتی که یک چیز خوب، بیش از حد می‌شود

 معرفی ۴ John Wick: وقتی که یک چیز خوب، بیش از حد می‌شود

شماره چهارم John Wick به تازگی به صورت آنلاین و با کیفیت مناسب در دسترس طرفداران این مجموعه فیلم قرار گرفته است. مجموعه John Wick از محبوب‌ترین و پولسازترین فیلم‌های اکشن دهه اخیر است.

اولین فیلم جان ویک در سال ۲۰۱۴ توسط یک کارگردان و بدل‌کار  شناخته نشده و تقریبا تازه‌کار به نام Chad Stahelski ساخته شد. بودجه ساخت اولین John Wick  محدود بود با این حال، Keanu Reeves دوست‌داشتنی که بازیگر گرانی هم هست، در این فیلم به ایفای نقش پرداخت. عملکرد این فیلم در سینما خوب بود ولی در پخش خانگی شانس بیشتری داشت و توانست طرفداران بی‌شماری پیدا کند.

دو فیلم دیگر این مجموعه به ارزش داستان و افسانه جان ویک اضافه کردند. جان ویک با هر بار بازگشت به پرده نقره‌ای و پخش خانگی از نظر منتقدان، یک فیلم کامل بوده و از نظر تجاری یکی از موفق‌ترین فیلم‌ها به حساب آمده است. ولی آیا شماره چهارم John Wick جادوی همیشگی این فرانچایز را به همراه دارد؟

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن های رایگان فیلم و سریال

شماره چهارم John Wick

آیا شماره چهارم John Wick جادوی قبل را به همراه دارد

در این فیلم داستان John Wick به نقطه اوج خود می‌رسد. صحنه‌های اکشن بیشتر، لوکیشن‌های جذاب و بیشتر برای مبارزه‌های خلاقانه و بر خلاف بیولوژی بدن انسان و فیزیک همه در این فیلم حضور پررنگ دارند؛ پس مشکل از کجاست؟ آیا تعداد زیادی از یک چیز خوب، آنرا به چیزی بد تبدیل می‌کند؟ شاید یکی از ضعف‌های شماره چهارم John Wick طولانی بودن آن باشد. مهم نیست که طرفداران فیلم چقدر از صحنه‌های اکشن لذت می‌برند، مدت زمان ۱۶۹ دقیقه‌ای این فیلم می‌تواند جذاب‌ترین صحنه‌های پرهیجان را به خسته‌کننده‌ترین لحظاتش بدل کند.

بهترین صحنه‌های اکشن در  شماره چهارم John Wick

بهترین صحنه‌های اکشن در  شماره چهارم John Wick

نقطه قوت و نقطه ضعف این فیلم به صورت همزمان همین صحنه‌های اکشن هستند. کمتر فیلمی پیدا می‌شود که بتواند به صورت مداوم و یکپارچه، صحنه‌های اکشن مدل جان ویک را به تصویر بکشاند. اکشن جان ویک ۴ سخت و پیچیده است و این موضوع می‌تواند گواهی بر استعداد کم‌نظیر کارگردان این فیلم باشد. تمامی صحنه‌های درگیری طولانی هستند شاید به این خاطر که مخاطب حس اضطراب را با پوست و استخوان خود درک کرده و احساس خفگی کند. اگر هدف کارگردان این بوده، بی‌شک موفق عمل کرده است؛ ولی آیا این صحنه‌های طولانی کشت و کشتار، برای رسیدن به هدف کارگردان، سر راه خود، چیز دیگری را قربانی نمی‌کنند؟

در این مسیر چیزی که قربانی می‌شود، صبر  و حوصله مخاطب است.

فاصله گرفتن از هسته اصلی داستان جان ویک

فاصله گرفتن از هسته اصلی داستان جان ویک

تنها اشتباه آقای Stahelski کارگردان شماره چهارم John Wick مدت زمان بالای فیلم نیست، بلکه از ریشه‌های جان ویک نیز فاصله گرفته است. برای مثال در یک سکانس که جان با کاراکتر Killa در یک کلاب شبانه درگیر می‌شود، کارگردان باز هم ایده‌های خود را تکرار می‌کند.

جان به همان سبک مخصوص تیر اندازی خود چندین نفر را از پا در می‌آورد. چیزی که این سکانس را عجیب کرده، افرادی هستند که بین تیر اندازی و زد و خوردهای خشونت‌بار  با سرخوشی در حال رقصیدن هستند. شاید کارگردان می‌خواهد با این سکانس جهان جان ویک را به نمایش بگذارد که همه در آن به نوعی جایزه بگیر هستند و تنها منتظر صدایی هستند که آنها را برای کشتن جان فرا بخواند، ولی این موضوع شماره چهارم John Wick را از ریشه‌های خود دور می‌کند.

بیشتر بخوانید: سریال From، شهری پر از موجوداتی خونخوار که شبها به شکار می‌آیند.

فیلم اکشن هم به مفهوم نیاز دارد

در شماره اول فیلم، درد و رنج جان ویک بود که از او برای مخاطب یک قهرمان ساخت. تمامی صحنه‌های اکشن John Wick 1 با تمام خشونتی که داشتند، مفهوم خود را حفظ کرده بودند. خشونت فیلم دلیل داشت و ماجرای دردآوری پشت آن بود. مبارزه‌ها در فیلم جدید فقط خشونت خود را حفظ کرده و مفهوم خود را از دست داده‌اند.

چطور می‌شود در سیلی از گلوله و مرگ رقصید. این سکانس من را به یاد بازی‌های قدیمی انداخت که شخصیت‌هایی جانبی و NPC های آن، برنامه‌ریزی شده بودند که بی‌توجه به روند بازی، کار خود را ادامه دهند. شاید بهتر بود پوچی دنیای جنایتکاران را به نوع دیگری به تصویر کشید.

شماره چهارم John Wick یک ترن هوایی است

شماره چهارم John Wick یک ترن هوایی است

اگر بخواهم برای بیان بهتر منظورم این فیلم را به چیزی تشبیه کنم، آن چیزی نیست جز یک ترن هوایی در شهربازی…

سوار یک ترن هوایی شدن در شهر بازی بسیار جذاب است و با اینهمه جذابیت مدت زمان کوتاهی دارد. شماره چهارم John Wick برای من مانند یک ترن هوایی لذت بخش است که متاسفانه یک دور آن، ۳ ساعت طول می‌کشد. جذابیت ترن هوایی به زمان کوتاه آن است. اگر زمان آن را طولانی کنیم هر ثانیه که می‌گذرد دوست داریم از آن پیاده و از آن شرایط خلاص شویم.

در نهایت باید بگویم که این فیلم از نظر بصری چیزی کم نگذاشته است. دیدن این فیلم در یک تلویزیون با کیفیت ۴K در عصر یک پنجشبه به همراه پاپ کرن می‌تواند سرگرم کننده باشد. شاید وسط سکانس‌های طولانی اکشن فیلم، دوست داشته باشید از دوستانتان در مورد اینکه برای شام چه غذایی میل دارند هم سوال کنید؛ اگر اینطور است نیازی به Pause کردن فیلم ندارید زیرا که جان ویک هنوز هم مثل قبل در حال کتک زدن دشمنانش است.

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *