نقد و بررسی “بازی الدن رینگ”

 نقد و بررسی “بازی الدن رینگ”

بازی الدن رینگ یکی از بزرگترین اتفاقات دنیای بازی‌های کامپیوتری در سال ۲۰۲۲ بود و جایزه بهترین بازی سال را نیز از آن خود کرد. الدن رینگ جزوی از  خانواده بزرگ بازی‌های کمپانی Fromsoftware است.

کمپانی فرام سافتور و بازی الدن رینگ

این کمپانی به ساخت بازی‌های به شدت سخت در سبک نقش‌آفرینی معروف است. بازی‌هایی از قبیل Dark Souls، BloodBorne و Demon Souls ساخته این شرکت بزرگ بوده و  یک مغز متفکر در پشت پرده آنها قرار دارد، آن شخص، کسی نیست جز آقای هیدتاکا میازاکی که بین گیمرها طرفدار بسیاری دارد.

البته بسیاری نیز دل خوشی از او ندارند.  زیرا که بازی‌های سخت او طی چندین سال باعث عصبانیت گیمیرهای زیادی در سراسر جهان شده و حتی گیمپدهای زیادی به خاطر آنها از بین رفته است.

بازی الدن رینگ نیز همین روال سختی را ادامه می‌دهد با یک تفاوت بزرگ، و این تفاوت، همکاری آقای جورج آر آر مارتین، نویسنده کتاب نغمه آتش و یخ یا همان Game of Thrones که سریال آن را در شبکه HBO که به تازگی سریال Last of Us را پخش کرده است، دیده‌ایم. با فرام سافتور و آقای میازاکی است.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال The Last of Us، هرآنچه که باید از “سریال آخرین بازمانده” بدانید!

بازی الدن رینگ:جهان باز  و بی‌نهایت پهناور

توضیحی از بازی الدن رینگ: جهان باز و بی‌نهایت پهناور

داستان بازی در جهانی به نام سرزمین‌های میانه Lands Between روایت می‌شود و بازیکن در این سرزمین به گشتن و انجام ماموریت‌ها می‌پردازد. جهان الدن رینگ، یکی از بزرگترین جهان‌هایی است که تا به حال برای یک بازی، ساخته شده است. جایی در جهان بازی وجود ندارد که باعث بشود فکر کنید، آن محیط برای استفاده چندباره کپی، پیست شده است. البته سازندگان بازی برای راحتی رفت و آمد در این جهان پهناور، برخلاف بازی‌های دیگر فرام سافتور، گزینه استفاده از اسب را در نظر داشته‌اند.

اگر اهل گشت و گذار  باشید، بازی به شما پاداش می‌دهد. در گشت و گذارهای خود  لوازم پر فایده‌ای را پیدا خواهید کرد و شاهد مناظری خیره‌کننده خواهید بود.  البته هر گشت و گذاری لزوما دارای پاداش نیست، حتی ممکن است مجازاتی به جرم کنجکاوی گریبان شما را بگیرد. برای مثال ممکن است بعد از باز کردن یک صندوقچه به محیطی انتقال داده شوید که خروج از آن کاری بسیار طاقت‌فرسا باشد. یکی دیگر از مزایای بازی الدن رینگ نسبت به بازی‌های دیگر فرام سافتور، حضور نقشه  در بازی است. بالاخره آقای میازاکی راضی شدند که از نقشه در بازی خود استفاده کنند. با اینکه نقشه روند پیشروی در بازی را آسان‌تر می‌کند ولی در مسیر، منتظر سورپرایزهای بازی باشید.

گیمپلی بازی الدن رینگ

گیمپلی بازی الدن رینگ، لحظاتی نفس گیری را تجربه کنید:

اگر در جهان بازی‌های فرام سافتور تازه وارد باشید، به احتمال زیاد، نقشه دوست صمیمی شما خواهد شد. زیرا تلاش می‌کنید که با استفاده از آن به سرعت به سراغ ماموریت‌های اصلی بازی رفته و آن را به پایان برسانید. ولی با رسیدن به ماموریت‌های سخت و باس‌فایت‌ها بعد از بارها شکست خوردن به این نتیجه خواهید رسید که مسیر مستقیم به سوی هدف، همیشه بهترین مسیر نیست.

برای اینکه بتوانید در بازی پیشروی داشته باشید، باید کاراکتر را با تمام چیزهایی که در بازی پیدا می‌کنید ارتقا دهید. پس ارتقا دادن کاراکتر به گشت و گذار نیاز دارد و گشتن نیز بی دردسر نخواهد بود. در نظر داشته باشید که این بازی کاملا دست شما را باز گذاشته است. شاید بتوانید یک باس را بدون بالا بردن XP Level کاراکتر، شکست دهید ولی ممکن است آن مبارزه برای شما به یک چالش بسیار بزرگ بدل شود. در هیچ جای بازی هم به این که برای شکست یک دشمن به چه حدی از XP Level نیاز دارید، اشاره‌ای نشده است.

در بازی محل‌های استراحتی وجود دارند که در واقع checkpoint های بازی هستند. در این محل‌های نوار سلامت شما پر شده و می‌توانید کاراکتر خود را شخصی‌سازی کنید. بزرگترین تغییر در گیمپلی بازی الدن رینگ اضافه شدن حرکت پرش برای کاراکتر است. در بازی‌های بلادبودن و دارک سولز، کاراکتر از این قابلیت کارآمد بهره‌مند نبود.

در ابتدای بازی، مانند رسم دیرینه بازی‌های فرام سافتور، می‌توانید کاراکتر را به دلخواه خود بسازیدو برای کاراکتر، چندین کلاس وجود دارد که بسته به این کلاس‌ها می‌توانید شخصیت را در زمینه‌های مختلف ارتقا دهید.

داستان بازی الدن رینگ (بدون اسپویلر)

داستان بازی الدن رینگ (بدون اسپویلر)

شرکت فرام سافتور با کمک نویسنده خلاق و توانایی هثل جورج آر.آر مارتین توانسته دست به خلق  اسطوره‌هایی به‌یادماندنی در جهان بزرگ و زیبای بازی الدن رینگ بزند.

این بازی غرق در جزئیات است. اگر از اثر مشهور آقای مارتین لذت برده باشید، بی‌شک داستان بازی الدن رینگ برای شما تاثیرگذار خواهد بود. جزئیات این بازی تا حدی زیاد است که شاید با یکبار بازی کردن آن متوجه تمامی این جزئیات نشوید.

فرام سافتور، فهمیدن داستان بازی را راحت‌تر از بازی‌های دیگر خود کرده است. در بازی‌های سری دارک سولز و بلادبورن، برای فهمیدن داستان بازی مجبور بودیم تمامی نوشته‌ها را خوانده و تمامی شخصیت‌های بازی را مورد بررسی قرار دهیم تا شاید کمی به سناریوی اصلی بازی نزدیک شویم ولی در بازی الدن رینگ داستان از همیشه قابل فهم‌تر و حتی زیباتر است. چیزی از داستان بازی نمی‌گویم که اگر  این شاهکار را بازی نکرده‌اید حتما آنرا امتحان کنید. داستان زیبای بازی ارزش مواجهه با دشمنان سرسخت این بازی را دارد.

بازی الدن رینگ یک بازی ماجراجویی زیبا از نظر هنری، روایی و گیمپلی است که در جهان زیبا و در عین حال بی‌رحم سرزمین‌های میانه اتفاق می‌افتد. بازی کردن این عنوان به تمامی طرفداران سبک نقش‌آفرینی توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اموزش دو نفره بازی کردن ماین کرافت

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *