اپل سیستم عامل ios15 را معرفی کرد

 اپل سیستم عامل ios15 را معرفی کرد

شب گذشته اپل در کنفرانس WWDC21 از سیستم عامل Ios15 رونمایی کرد. Ios15 پس از شایعات فراوانی که حول محور این سیستم عامل وجود داشت، توسط اپل در معرض دید و قضاوت عموم قرار گرفت. سال پیش اپل با معرفی  Ios14 تحول عظیمی در سیستم عامل‌های خود به وجود آورد.

امسال برخلاف سال‌های گذشته، شامل تحولاتی عظیمی در این سیستم عامل نبودیم. با این وجود ios15 دچار تحولات جذابی شده است. این تحولات شامل ویژگی‌های جدیدی مانند اشتراک‌گذاری زنده صفحه نمایش، قابلیت جدید فیس تایم، ظاهر جدید نوتیفیکیشن‌ها، بهبود اپل مپ و … می‌شود. در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های سیستم عامل جدید کمپانی اپل خواهیم پرداخت.

سیستم عامل ios15

اعلان‌ها (Notification)

نوتیفیکیشن‌ها در سیستم عامل جدید تغییر یافته و دیگر گیج کننده نخواهد بود. به وسیله قابلیت جدیدی به نام Notification Summary (خلاصه نوتیفیکیشن‌) تشخیص نوتیفیکیشن‌های مهم و غیر مهم آسان شده است. در واقع تنها نوتیفیکیشن‌های مهم به نمایش درخواهد آمد. به این ترتیب روی صفحه بسیار زیاد شلوغ نمی‌شود.

فیس تایم (Face time)

مشکل اصلی این برنامه این است که هیچ اپ مجزایی برای آن در نظر گرفته نشده است. تماس ویدیویی از طریق نسخه وب این برنامه انجام می‌شود. بهبود فیس تایم در ios15  این برنامه را از قبل جذاب‌تر کرده است. در نسخه جدید نوع عملکرد راحت‌تر شده و تفاوت چندانی با صحبت کردن عادی ندارد.

برنامه تماس ویدیویی سیستم‌های اپل از   spatial audioپشتیبانی می‌کند. این برنامه در اندروید هم قابل اجرا است. با این برنامه شما توانایی مکالمه رودررو را دارید. صدای شما در فیس تایم جدید با وضوح بیشتری نسبت به قبل شنیده می‌شود. قابلیت voice isolation در این نسخه وجود دارد. این قابلیت سبب می‌شود نویز کمتری نسبت به نسخه قدیمی وجود داشته باشد. در واقع صدای اصلی نسبت به صداهای مزاحم دور و بر با قدرت بیشتری پخش خواهد شد.

از ویژگی‌های دیگر این برنامه به share play می‌توان اشاره کرد. به وسیله این ویژگی می‌توان تجربیات خود را به اشتراک گذاشت. شما می‌توانید لینک مکالمات را برای کاربران ویندوز و همچنین کاربران اندروید ارسال کنید. آن‌ها از طریق این لینک می‌توانند به مکالمه وارد شوند و در آن سهیم باشند. علاوه بر این می‌توان لینک مکالمه را حتی قبل‌تر از شروع آن، برای دیگران ارسال کرد تا در زمان تعیین شده وارد مکالمه شوند.

از ویژگی‌های جالب دیگری که به فیس تایم اضافه شده می‌توان به Grid اشاره کرد. با این ویژگی یک کادر سفید دور شخصی که در حال مکالمه است قرار می‌گیرد. به این صورت متوجه می‌شوید در حال حاضر چه کسی در حال صحبت است.

معرفی سیستم عامل ios15

قابلیت متن زنده (Live text)

گوگل لنز الگوی  قابلیت متن زنده اپل شده است. به وسیله قابلیت Live text متن از اسکرین شات یا عکسی که گرفته شده است؛ جدا می‌شود و در دسترس شما قرار می‌گیرد. ادعایی که اپل درمورد این قابلیت مطرح می‌کند این است که جداسازی متن از تصویر توسط دستگاه انجام می‌شود. به این صورت هیچ اطلاعاتی به جایی ارسال نمی‌شود و به لحاظ امنیت خیال مخاطب راحت است.

کیف پول (Wallet)

این ویژگی اپل، داشتن کیف پول فیزیکی را غیرضروری می‌کند. علاوه بر آن نیازی به همراه داشتن کلید و همین‌طور سوییچ نیز  وجود ندارد.  با وجود اینکه کارت‌های اعتباری مدت‌هاست دیجیتال شده‌اند؛ اما با پشتیبانی از UWB کارت‌های فیزیکی، اکنون باز کردن یا قفل کردن برخی از خودروها یا درها با آیفون یا اپل‌واچ ممکن شده است.

از جمله مجموعه‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند می‌توان کمپانی BMW  و هتل  Hyatt را نام برد. ممکن است پس از این نیازی به همراه داشتن کارت شناسایی هم نباشد. از طریق کیف پول اپل می‌توان به عنوان کارت  شناسایی استفاده کرد.

اپلیکیشن آب و هوا (Weather)

اولین تغییری که به چشم می‌خورد تغییر ظاهری است. این برنامه با هدف ساده‌تر کار کردن باز طراحی شده است. تصاویر در این برنامه بهبود پیدا کرده است. ویژگی‌های جدید خوبی نیز به آن اضافه شده است. اپل به این برنامه یک رادار بهبود یافته اضافه کرده است. این رادار دما و بارش را روی نقشه نشان می‌دهد. این مساله به روزرسانی‌ها را در مناطق خاص ساده‌تر می‌کند.

اپلیکیشن Messages

اپلیکیشن Messages نیز دچار تحولاتی شده است. مهم‌ترین تغییر ایجاد شده، امکان به‌اشتراک‌گذاری بهینه‌ محتوای سرویس‌های اپل است. برای توضیح بیشتر این مطلب می‌توان گفت درصورتی که کاربری خبری را از Apple News از طریق Messages  با شما به ‌اشتراک بگذارد؛ خبر به‌ اشتراک گذاشته ‌شده در اپلیکیشن Apple News در بخشی جدا به شما نشان داده می‌شود.

اپلیکیشن  Photos

هوش مصنوعی به کمک اپلیکیشن  Photos  آمده و به قابلیتی موسوم به OCR تجهیز شده است که امکان تشخیص خودکار متن در تصاویر را در اختیار کاربر می‌گذارند. ویژگی Memories و اضافه شدن Photos به نتایج جست‌وجوی Spotlight نیز از سایر تغییرات این اپلیکیشن خواهد بود.

تغییرات دیگر

بهبود در برنامه اپل مپ از دیگر موارد اضافه شده به این سیستم عامل است. در این برنامه قابلیت‌هایی هرچند جزئی اما کاربردی به اپل مپ اضافه شده است. درواقع اپل مپس، جزئیات دقیق‌تری را نمایش می‌دهند. جهت‌های AR و نقشه‌های سه بعدی نیز در حین پیمایش مسیر، به شما نمایش داده می‌شوند.

لیست دستگاه‌های اپل دریافت کننده سیستم عامل  iOS 15

آیفون ۱۲
آیفون ۱۲ مینی
آیفون ۱۲ پرو
آیفون ۱۲ پرو مکس
آیفون ۱۱
آیفون ۱۱ پرو
آیفون ۱۱ پرو مکس
آیفون  XS
آیفون XS مکس
آیفون  XR
آیفون X 
آیفون ۸
آیفون ۸ پلاس
آیفون ۷
آیفون ۷ پلاس
آیفون ۶s
آیفون ۶s پلاس
آیفون SE نسل اول
آیفون SE نسل ۲
iPod touch نسل هفتم

بیشتر بخوانید: مشکلات iOS 15 و روش حل آنها

حسنا پرویزی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *