تأثیرهوش مصنوعی بر آینده مشاغل

 تأثیرهوش مصنوعی بر آینده مشاغل

تاثیر هوش مصنوعی بر آینده مشاغل چه خواهد بود؟ در اینجا راه‌هایی که این تکنولوژی آینده کاری را تغییر می‌دهد بررسی می‌کنیم.

در سال ۲۰۲۳ هوش مصنوعی و ابزارهای آن به شدت درحال محبوب شدن در سراسر دنیا هستند. درحالی که بسیاری از افراد مشتاق هستند تا شاهد پیشرفت سریع و عملکرد مفید آن باشند، تعداد زیادی نیز نگران بیکاری گسترده کارمندان هستند. مانند اکثر موارد، حقیقت احتمالاً جایی در میانه است. برای اینکه بدانید باید انتظار چه چیزی را داشته باشید و خودتان را بهتر آماده کنید، برخی از پیش‌بینی‌های مطرح شده راجع به تأثیر هوش مصنوعی بر آینده مشاغل در چند سال آینده را مرور می‌کنیم.

مهندسی اعلان‌های هوش مصنوعی یک مهارت مورد نیاز خواهد بود-تأثیرهوش مصنوعی بر آینده مشاغل

مهندسی اعلان‌های هوش مصنوعی یک مهارت مورد نیاز خواهد بود (بازار کار هوش مصنوعی)

ظهور ابزارهای هوش مصنوعی تخصص جدیدی را به وجود آورده است: مهندسی اعلان‌های هوش مصنوعی. ایده پشت آن ساده است: از آنجایی که پاسخ‌هایی که از هوش مصنوعی دریافت می‌کنید به شدت به نحوه توصیف درخواست شما بستگی دارد، یادگیری نحوه نوشتن اعلان‌های مناسب مهم شده است. در نهایت هدف این است که ابزار هوش مصنوعی هوشمندتر، سریع‌تر، شهودی‌تر، خلاق‌تر، دقیق‌تر و مکالمه‌‌محورتر شود و هنگام صحبت با کاربر کمتر دچار توهم شود.

بررسی حقایق به یک شغل بزرگ تبدیل خواهد شد-تأثیرهوش مصنوعی بر آینده مشاغل

بررسی حقایق به یک شغل بزرگ تبدیل خواهد شد

یکی از بزرگترین مشکلات ابزارهای هوش مصنوعی مبتنی بر متن مانند ChatGPT دقیق نبودن آن است. وقتی با ChatGPT صحبت می‌کنید، به طور غریزی به آنچه می‌گوید اعتماد دارید. با این حال، به خاطر داشته باشید که این ابزارها نمی‌دانند آنچه می‌گویند درست است یا نه و صرفاً اطلاعات را به گونه‌ای ارائه می‌دهند که شبیه انسان باشد و به همین دلیل قابل‌اعتماد تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی و دنیای هوش‌مصنوعی

به عبارت دیگر، یک شکاف واضح وجود دارد که باید برطرف شود. پر کردن این شکاف کار همان مهندس حقیقت‌سنج است. از آنجایی که هوش مصنوعی تبدیل به ابزاری متداول و رایج خواهد شد، به تعداد زیادی از بررسی‌کننده‌های واقعیت یا همان مهندس‌های حقیقت‌سنج نیاز خواهیم داشت که در پشت صحنه کار کنند و مطمئن شوند ربات‌ها اطلاعات قابل‌اعتماد و دقیقی ارائه می‌دهند و انتشار اطلاعات نادرست نیز محدود می‌شود. برای انجام این کار پیش‌بینی ما این است که شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت در آینده‌ای نزدیک مهندس‌های حقیقت‌سنج زیادی را برای آموزش موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود مانند بارد و بینگ چت، استخدام کند.

سرعت تولید و بهره‌وری بسیار بالا خواهد بود-تأثیرهوش مصنوعی بر آینده مشاغل

سرعت تولید و بهره‌وری بسیار بالا خواهد بود (تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل)

تأثیر هوش مصنوعی بر آینده مشاغل به هیچ هنوان کم نخواهد بود. در حال حاضر شاهد ادغام هوش مصنوعی با برنامه‌هایی مانند Gmail و Docs و Slides و Sheets توسط گوگل هستیم. مایکروسافت نیز همین برنامه را برای مجموعه نرم‌افزارهای Office 365 دارد. در این بازه بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز در تلاش هستند تا با اضافه کردن این تکنولوژی به محصولات و خدمات خود، قدرتمندتر از قبل به رقابت بپردازند.

از آنجایی که عملکرد هوش مصنوعی هنوز در حال آزمایش بوده و به طور کامل به کار گرفته نشده است، ممکن است آنها را به عنوان ابزاری مقطعی که برای مدتی مد شده است در نظر بگیرید. اما باید بدانید آنها به‌زودی توسعه یافته و در دسترس همه قرار می‌گیرند تا به افزایش بهره‌وری کارمندان در سراسر جهان کمک کنند. کارهایی مانند تهیه گزارش‌های فصلی، ارائه‌ پروژه‌های تجاری، کمپین‌های بازاریابی، خبرنامه‌ها و موارد دیگر که آماده‌سازی آنها به ساعت‌های زیادی نیاز دارد، تنها در چند دقیقه انجام خواهند شد.

طبیعی است که این تغییرات برای بسیاری از افراد نگران‌کننده باشد؛ زیرا موقعیت شغلی خود را در خطر می‌بینند. هرچند که این ترس کاملا منطقی است، اما بهتر است بدانید در بسیاری از شغل‌ها هوش مصنوعی تنها یک ابزار است که توسط افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمی‌تواند جایگزین انسان شود. اما آنچه که کاملا قابل پیش‌بینی است این است که هوش مصنوعی به‌راحتی سختی‌های کارهای اداری را حذف می‌کند و مراحل آن را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد تا افراد بتوانند زمان بیشتری را صرف برنامه‌ریزی، خلاقیت و مشورت با یکدیگر کنند.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی جدید شارژر بی سیم شیائومی Mi Air Chargeمشاغل خلاق بسیار ساده‌تر و تأثیرهوش مصنوعی بر آینده مشاغل-تأثیرهوش مصنوعی بر آینده مشاغل

اما در بخش خلاقیت و شغل‌های مرتبط با آن، ابزارهای خلاقانه هوش مصنوعی مانند DALL-E و Midjourney در دنیای هنر طوفان بزرگی به‌ راه انداخته‌اند. بسیاری از هنرمندان به استفاده از آنها اعتراض کرده‌اند و عقیده دارند که ابزارهایی ناعادلانه هستند زیرا از آثار هنری دارای کپی‌رایت این هنرمندان به عنوان مرجع استفاده می‌کنند. از طرفی دیگر، ابزارهای خلاقانه هوش مصنوعی به هنرمندان، طراحان گرافیک، طراحان داخلی، طراحان مد و طراحان محصول این امکان را می‌دهد تا سرعت بالاتری داشته باشند و ایده‌های جدیدی ارائه دهند.

قبلاً ابزارهایی را دیده‌ایم که می‌توانند موسیقی‌ای کاملا جدید را به سبک منحصربه‌فرد یک هنرمند خاص تولید کنند، بنابراین ممکن است در آینده نزدیک موسیقی‌دانان و ترانه‌سراها نیز از این تکنولوژی استفاده کنند. هوش مصنوعی هنوز بر ساخت ویدیو مسلط نشده است، اما با توجه به پیشرفت سریع این ابزارها، ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۳ شاهد ویدیوهایی باشیم که توسط این تکنولوژی ساخته شده‌اند و اگر محتوا آنها به اندازه کافی خوب باشد، احتمالا فیلم‌سازان از آن برای ایده‌‌های جدید استفاده خواهند کرد.

هوش مصنوعی کمپین‌های فضای مجازی را اجرا خواهد کرد-تأثیرهوش مصنوعی بر آینده مشاغل

هوش مصنوعی کمپین‌های فضای مجازی را اجرا خواهد کرد (کاربرد هوش مصنوعی)

برنامه‌ریزی، طراحی، سازماندهی و اجرای کمپین‌های فضای مجازی کار آسانی نیست. موارد بسیاری مانند تصویر برند، تناژ، مخاطبان هدف، رنگ های برند، راهنمای سبک و موارد دیگر را باید در نظر داشته باشید که انجام تمام این کارها نیاز به یک تیم کامل از افراد خلاق دارد. با این حال، با ظهور هوش مصنوعی ممکن است دیگر چنین نباشد. احتمالا به زودی شاهد راه‌اندازی ابزارهای هوش مصنوعی باشیم که می‌توانند کمپین‌هایی یک ماهه در رسانه‌های اجتماعی را به تنهایی و بدون هیچ نظارتی اجرا کنند.

تنها کاری که باید به عنوان یک مدیر فضای مجازی انجام دهید، این است که به سادگی نیازمندی‌های خود را به همراه مشخصاتی مانند تاریخچه شرکت، توضیحات محصول، مخاطبان هدف، تونالیته و جدول زمانی کمپین را در اختیار ابزار هوش‌ مصنوعی قرار دهید. هوش مصنوعی به تنهایی طرح‌ها را ایجاد کرده؛ پست‌ها را برنامه‌ریزی می‌کند و درنهایت از طرف شما به نظرات پاسخ می‌دهد.

تأثیرهوش مصنوعی بر آینده مشاغل

روزهای کاری کوتاه‌تر می‌شوند (مزایای هوش مصنوعی)

در نظر برخی از کارشناسان مهمترین تاثیر هوش مصنوعی بر آینده مشاغل کوتاه شدن ساعت کار خواهد بود. با توجه به اینکه هوش مصنوعی به بسیاری از ما اجازه می‌دهد تا بسیار سریعتر از قبل کار کنیم، می‌توان پیش‌بینی کرد که در برخی مشاغل ساعات کاری کاهش یابد. از آنجایی که در آینده سرمایه انسانی ضرورت کمتری پیدا می‌کند، شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای از اتوماسیون در مشاغل استقبال خواهند کرد. اما با توجه به اینکه همچنان به سطحی از مداخله انسانی نیاز است، کارکنان برخی صنایع ساعات کمتری را به کار اختصاص خواهند داد.

مشاغل میدانی و فیزیکی بسیار سودآورتر خواهند شد-تأثیرهوش مصنوعی بر آینده مشاغل

مشاغل میدانی و فیزیکی بسیار سودآورتر خواهند شد

مشاغل میدانی و فیزیکی مانند کشاورزی، لوله کشی، برق‌کاری، مکانیکی، کارگر ساختمانی و غیره احتمالاً بسیار پردرآمدتر از هر زمان دیگری در تاریخ خواهند بود، شاید حتی بیشتر از برخی مشاغل دفتری و مهندسی. اما چرا؟ زیرا برخلاف مشاغل دفتری، بسیاری از کارهای عملی نیاز به کار دستی دارند و به راحتی نمی‌توان آنها را خودکار کرده و به هوش مصنوعی سپرد.

هوش مصنوعی می‌تواند به راحتی الگو کارهای دفتری را بیاموزد و نتایج مفیدی ایجاد کند، اما همه این قابلیت‌ها به نرم افزار محدود هستند. این بدان معنا نیست که از هوش مصنوعی در برخی از مشاغل عملی استفاده نمی‌شود، اما واقعیت این است که نرم‌افزار و هوش مصنوعی به تنهایی نمی‌تواند نشتی توالت را تعمیر کند، زمین شخم بزند، خانه بسازد، کنترل آفات را انجام دهد یا خرابی کولر را تعمیر کند.

سازگاری و کار با هوش مصنوعی

مواردی که بالاتر لیست کردیم ممکن است فوراً رخ ندهند، اما با توجه به سرعت بهبود هوش مصنوعی و پیشرفت آن احتمالا تمام آنها به‌زودی به واقعیت تبدیل خواهند شد. در نتیجه بهتر است از حالا با اتفاقات پیش رو و تاثیر هوش مصنوعی بر بازار کار آشنایی داشته باشید. برخی مشاغل با ظهور ابزارهای هوش مصنوعی بیشتر از سایر مشاغل تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و بهترین راه برای اطمینان از اینکه در آینده جایی برای شما وجود دارد، ارتقای مهارت‌ها در زمینه‌هایی است که هوش مصنوعی هنوز در آنها رشد نکرده است.

بیشتر بخوانید: اثرات VR در استفاده طولانی مدت

صبا رامش

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *