چت جی پی تی و دنیای هوش‌ مصنوعی

 چت جی پی تی و دنیای هوش‌ مصنوعی

چت جی پی تی (Chat GPT) چیست؟ پدیده‌ای که تقریبا هر روز چیز تازه‌ای از آن می‌شنویم. چیزی که برای بعضی‌ها بسیار هیجان‌انگیز و برای برخی دیگر هراس‌آور است. در طبیعت انسان است که از هر چیز تازه‌ای در ابتدا بترسد؛ این موضوع یکی از بزرگترین دلایل بقای نوع بشر بوده است.

بیشتر بخوانید: اثرات VR در استفاده طولانی مدت

چت جی پی تی چیست؟

بات (ChatGPT) در واقع یک مدل زبانی جدید است که بر پایه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و توسط شرکت  OpenAI توسعه یافته است. این مدل زبانی، ابزاری برای پردازش زبان بوده که توسط هوش‌مصنوعی به کاربر قابلیت صحبت با یک ربات را می‌دهد.

چت جی پی تی (ChatGPT)  یک چت‌بات (Chatbot) است که می‌تواند به هر پرسشی، پاسخ بدهد. یکی از خواص این پلتفرم توانایی درک و تحلیل مسائل و مباحث مختلف در حوزه‌های تخصصی مثل فیزیک، ریاضی، برنامه نویسی، امنیت شبکه و … است.

چیزی که می‌تواند در مورد این چت‌بات کمی ترسناک به نظر آید، توانایی حل کردن مسایل مهم و پیچیده در سطح دانشگاهی است. در گذشته نه چندان دور،  هوش‌مصنوعی قابلیت‌های اندکی در پاسخگویی داشته و تنها به پرسش‌های ابتدایی با محدودترین سطح زبان و محدودترین سطح ارائه راهکار، پاسخ می‌داده است. ولی اکنون همه چیز فرق کرده است و ما به عنوان کاربر، در حال ورود به مرزهای ناشناخته‌ای در حوزه هوش‌مصنوعی هستیم.

چت جی پی تی (ChatGPT) چه می‌کند

چت جی پی تی (ChatGPT) چه می‌کند؟

این چت‌بات می‌تواند مطالب وبلاگی تولید کند، در کمال تعجب به هنر هم وارد شده و  می‌تواند متن آهنگ بنویسد، می‌تواند صفحات HTML ایجاد کند که تا همین امروز شغل بسیاری از افراد در حوزه تکنولوژی است.

چت جی پی تی با پردازش زبان طبیعی (NLP) به وسیله تکنیک‌های یادگیری عمیق، سوالات مشتری را درک، و با پاسخ‌ به پرسش‌ها  در مکالمات شرکت می‌کند. شاید با استفاده از ChatGPT، کسب‌وکارها بتوانند هزینه‌های خدمات مشتری را کاهش داده و ۲۴ ساعت در هفت روز هفته این خدمات را ادائه دهد. همچنین می‌توان از آن برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی، نوشتن توضیحات و نقد و بررسی محصول و … استفاده کرد؛ ولی آیا فرقی بین یک انسان و یک هوش مصنوعی دیده می‌شود؟ به نظر من هوش‌مصنوعی هنوز فاصله زیادی برای رسیدن به نوع تفکر و قدرت گفتار و نوشتار انسان دارد، شاید هم به خاطر نویسنده بودنم، امیدوارم که اینطور باشد.

قابلیت‌های عجیب ChatGPT 

این ربات وابسته به هوش‌مصنوعی می‌تواند طوری داستان‌سرایی کند که جزئیات بی‌ربط سطر اول، به رویدادهای بزرگ آخر داستان تبدیل شوند. از همه مهم‌تر می‌تواند به سبک نویسندگان بزرگ جهان، داستان بنویسد. می‌تواند سخنان قصار و به ظاهر معتبر بگوید در حالی که هیچ شخص بزرگی آن جمله‌ها را به زبان نیاورده است و تنها زاده الگوریتم‌های هوش مصنوعی در چت جی پی تی است.

قابلیت‌های عجیب ChatGPT 

اطلاعات گسترده، رمز موفقیت ChatGBT

حجم اطلاعاتی که ChatGPT با آن‌ها تحت آموزش بوده به حدی وسیع است که خواندن تمام آن‌ها به‌گفته‌ی مایکل وولدریج، مدیر تحقیقات بنیادی هوش مصنوعی در مؤسسه آلن تورینگ لندن، شدنی نیست و در واقع خواندن این داده‌ها به عمری هزار ساله نیاز دارد. به گفته آقای تورینگ اطلاعاتی که در دل این سیستم ذخیره شده، دانش بی‌نهایت بزرگی را درباره‌ی جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، در خود جای داده است. دسترسی این بات به اطلاعات تنها در چند ثانیه زمان نیاز دارد و این موضوعی است که می‌تواند باعث برتری آن شود.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی جدید شارژر بی سیم شیائومی Mi Air Charge

چت جی پی تی چطور یاد می‌گیرد؟

فناوری GPT-3.5 وظیفه آموزش بات را به عهده دارد. این فناوری به گونه‌ای طراحی شده است که به ChatGPT در یادگیری مکالمه و استفاده از سبک پاسخگویی انسانی کمک کند. در واقع ChatGPT با استفاده از بازخورد انسانی، آموزش دیده است، یعنی مانند یک ناظر مدل و نحوه مکالمه انسانی را تحت نظر می‌گیرد و هنگام پرسش و پاسخ متوجه می‌شود که شخصی که سوال می‌پرسد، چه انتظاراتی دارد.

مزایای چت جی پی تی چیست

  • استفاده از چت‌بات ChatGPT فعلا رایگان است.
  • چت جی پی تی با توجه به درک عمیقی که نسبت به زبان‌های برنامه نویسی دارد به راحتی می‌تواند مشکلات کد نویسی که برای بسیاری از کدنویسان در کار پیش می‌آید را برطرف کند.
  • با استفاده از ChatGPT برای اولین‌بار می‌توانید هوش‌مصنوعی را به طور رسمی ببینید.
  • می‌توان از آن به عنوان دستیار هوش مصنوعی برای آسان شدن تولید محتوا و… استفاده کرد.
  • جستجوی اطلاعات نیز از دیگر کارهایی است که می‌توان به چت جی پی تی سپرد.
  • این چت‌بات می‌تواند بعضی از  معادلات ریاضی را حل کند

معایب ChatGPT

بسیاری از  پاسخ‌هایی که چت جی پی تی می‌دهد در واقع صحت ندارد، ولی لحن بیان متقاعدکننده‌ آن باعث می‌شود که کاربر متوجه آن نمی‌شود. البته این می‌تواند ارتباط مستقیم با سطح دانش کاربر نیز داشته باشد.

چت جی پی تی از اصطلاحات و الگوهای خاصی استفاده می‌کند. مشکل اینجاست که این الگوها مدام تکرار می‌شوند و اگر به مدت طولانی از این چت‌بات استفاده کنید، بی‌شک متوجه این موضوع خواهید شد. اینجاست که ثابت می‌شود هوش‌مصنوعی راه زیادی برای نزدیک شدن به هوش انسانی در پیش دارد.

به راحتی نمی‌توان از داخل ایران از  ChatGPT استفاده کرد.

در بسیاری از مواقع پاسخ درستی برای پرسش کاربر پیدا نمی‌کند ولی با تغییر بخش‌هایی از جمله‌ای که کاربر در پرسش استفاده کرده است، پاسخ می‌دهد.

رایگان بودن استفاده از چت جی پی تی باعث شده که کاربران زیادی از آن در سراسر جهان استفاده کنند و این موضوع باعث شده که بسیاری از کاربران برای دریافت پاسخ خود، ساعت‌ها منتظر بمانند.

در نهایت پیشرفت تکنولوژی در جهان اجتناب ناپذیر است، همانطور که کارهایی از قبیل برنامه‌نویسی و ابزارهایی مانند اینترنت باعث از بین رفتن مشاغل قدیمی و بیکاری بسیار از افراد شدند، مشاغل تازه‌ای را نیز به وجود آوردند. همه چیز سیاه یا سفید نیست. انسان همیشه با شرایط کنار آمده که هیچ، از آن به نفع خودنیز استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: تأثیرهوش مصنوعی بر آینده مشاغل

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *