نقد و بررسی گوشی گلکسی A73

 نقد و بررسی گوشی گلکسی A73

گوشی گلکسی A73 یکی از محبوب‌ترنین گوشی‌های اخیر شرکت کره‌ای سامسونگ است. سامسونگ در سال‌های اخیر با تمرکز بر گوشی‌های سری A که از گوشی‌های میان‌رده این شرکت محسوب می‌شود، جایگاه خود را میان عموم کاربران حفظ کرده و فروش خود را بیش از پیش افزایش داده است. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به گوشی A73  مدل محبوب این سری و به نقد و بررسی آن می‌پردازیم.

شما در دیجی لند می‌توانید نسبت به خرید و مشاهده قیمت انواع گوشی سامسونگ اقدام کنید

طراحی و ساختار گوشی گلکسی A73

طراحی و ساختار گوشی گلکسی A73

  • ۶ میلی‌متر ضخامت
  • ۱۸۱ گرم وزن
  • گواهینامه IP67

این گوشی وزنی معادل ۱۸۱ گرم داشته و تنها ۷.۶ میلی‌متر قطر دارد؛ به این معنی که با وجود صفحه‌نمایش نسبتا بزرگ بسیار خوش‌دست بوده و استفاده راحتی دارد. طراحی بدنه و کیفیت آن نیز از کیفیت خوبی برخوردار است؛ اما ممکن است کمی حس پلاستیکی‌بودن را انتقال دهد. اثر انگشت روی بدنه پشتی گوشی نمی‌ماند؛ اما برآمدگی دوربین قابل توجه است. گوشی گلکسی A73 به استاندارد IP67 مجهز است و می‌تواند برای ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب سالم بماند.

این دستگاه مجهز به حسگر اثر انگشت است که درون صفحه‌نمایش قرار داشته و حساسیت قابل‌قبولی هم دارد؛ اما با‌توجه به طراحی گوشی می‌شد انتظار داشت که این حسگر روی دکمه پاور کنار گوشی تعبیه شود. اسلات سیم‌کارت نیز بالای گوشی قرار گرفته و از دو نانو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند. البته شما می‌توانید تنها از یک سیم‌کارت استفاده‌کرده و اسلات دیگر را به کارت‌حافظه جانبی با حداکثر ظرفیت ۱ ترابایت اختصاص دهید. باتوجه ضخامت این دستگاه، حذف جک ۳.۵ میلی‌متری پیش‌بینی می‌شد؛ و شاید وجود یک آداپتور USB-C در جعبه می‌توانست کاربردی باشد. به طور کلی، طراحی این گوشی ظریف و ساده است و اکثر کاربران از آن استقبال می‌کنند.

خرید انواع گوشی از فروشگاه دی جی لند

صفحه‌نمایش و اسپیکرها-گوشی گلکسی A73

صفحه‌نمایش و اسپیکرها گوشی گلکسی A73

  • صفحه‌نمایش ۶.۷ اینچی +Super AMOLED
  • کیفیت +Full HD
  • نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتزی

گوشی گلکسی A73 مجهز به یک صفحه نمایش ۶٫۷ اینچی سوپر امولد پلاس و +Full HD می‌باشد و دارای یک ناچ اینفینیتی O شکل است. نرخ نوسازی این دستگاه که خود سامسونگ آن را Motion smoothness می‌نامد می‌تواند به صورت دستی روی ۶۰ یا ۱۲۰ هرتز تنظیم شود؛ با اینکه حالت ذخیره باتری به‌صورت اتوماتیک این حالت را روی پایین‌ترین عدد می‌گذارد، اما در شرایط دیگر حالت پیش‌فرض برای تغییر نرخ‌نوسازی وجود ندارد. تجربه مشاهده عالی است و گزینه‌های گسترده‌ای در تنظیمات برای پیکربندی صفحه‌نمایش مطابق با نیاز شما وجود دارد.

پوشش ۵ Corning Gorilla Glass از صفحه‌نمایش محافظت می‌کند؛ و این درحالی است که دستگاه‌هایی مانند Realme GT 2 Pro و OnePlus 9RT نسخه جدیدتر این پوشش محافظتی را ارائه می‌دهند. قابلیت Dark Mode نیز در این دستگاه به خوبی کار خود را انجام داده و سیاهی و سفیدی مناسبی را نمایش می‌دهد. قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن یا Always-on display می‌تواند برای کسانی که مایل هستند نوتیفیکیشن‌ها و اطلاعات کلیدی خود را دائما پیش چشم داشته باشند بسیار کاربردی باشد. حاشیه‌های اطراف نمایشگر ظریف و باریک هستند؛ در بالای صفحه‌نمایش نیز ناچ اینفینیتی O شکل قرار گرفته و درون آن یک سنسور دوربین ۳۲ مگاپیکسلی تعبیه شده است.

در بخش اسپیکر و پخش، صدای قابل‌قبولی می‌شنوید اما فوق‌العاده نیست؛ باید به‌خاطر داشته باشید که اگر عادت به پخش موسیقی از طریق گوشی دارید شاید صدای این دستگاه برایتان چندان قانع کننده نباشد.

مشخصات فنی و عملکرد گوشی گلکسی A73

  • پردازنده Snapdragon 778G
  • ۸ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

گوشی میان‌رده گلکسی A73 در بخش فنی به پردازنده Snapdragon 778G متعلق به کمپانی کوالکام مجهز شده و از حافظه رم ۸ گیگابایتی بهره‌مند است. همچنین با در‌نظرگرفتن نیاز خود می‌توانید بین حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی یکی را انتخاب کنید. پردازنده‌ای که به آن اشاره کردیم عملکرد مناسبی داشته و برای گوشی‌های میان‌رده‌ با پشتیبانی از ارتباط ۵G گزینه خوبی می‌باشد. این تراشه ۶ نانومتری تفاوت‌هایی جزئی با مدل ۷۸۰G دارد که ۵ نانومتری محسوب می‌شد. Galaxy A73 عملکرد سریع و بسیار روانی داشته و تجربه کاربری خوبی از خود به ثبت رسانده است. البته گزارش‌هایی توسط کاربران ثبت شده که نشان می‌دهد باتری گوشی هنگام فیلم‌برداری، بازی و استفاده از GPS کمی داغ می‌شود. از دیگر مشخصات فنی این گوشی هوشمند می‌توان به ۶ Wi-Fi اشاره کرد.

گوشی گلکسی A73

دوربین‌ها گوشی گلکسی A73

  • لنز اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی
  • لنز فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی
  • لنز ماکرو ۵ پیکسلی
  • لنز سلفی ۳۲ مگاپیکسلی
  • سنسور عمق ۵ مگاپیکسلی

لنز دوربین اصلی یک سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 است که تصاویر را به‌طور پیش‌فرض با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل به ثبت می‌رساند. تصاویری که زیر نور خورشید یا با نور‌دهی مناسب ثبت می‌شوند از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار هستند. همچنین می‌توانید بین زوم ۰.۵ برابری توسط حسگر فوق عریض و بزرگنمایی ۱ برابر توسط سنسور اصلی تغییر استفاده کنید.

سامسونگ تصمیم گرفته در این مدل بی‌خیال لنز زوم شده و به جای آن تنها به لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی اکتفا کند. البته این امکان فراهم شده که در صورت نیاز بتوانید تا ۱۰ برابر زوم کنید؛ اما توقع کیفیت خیلی بالایی از آن نداشته باشید. پشت گوشی یک پنل دوربین سه‌گانه وجود دارد که متشکل از یک لنز فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و دو سنسور عمق و ماکرو ۵ مگاپیکسلی می‌باشد.

حالت عکس‌برداری ماکرو تصاویر را با کیفیت خوبی به ثبت می‌رساند  اما نیازمند این است به سوژه بسیار نزدیک شوید؛ همچنین فوکوس لنز اصلی به‌صورت اتوماتیک به حالت ماکرو نمی‌رود و برنامه قبل از اعمال تغییر از کاربر اجازه می گیرد. تصویربرداری پرتره در هردو دوربین پشتی و سلفی A73 موجود است و تصاویر را با کیفیت بسیار بالایی به ثبت می‌رساند. توانایی بهینه‌سازی بوکه و نورپردازی پس از گرفتن عکس نیز بسیار خوب اعمال می‌شود.

عملکرد تصویربرداری در نور کم می‌توانست بهتر از این باشد؛ برای جلوگیری از ثبت تصاویر تار و بی‌کیفیت نیاز دارید گوشی را محکم نگه دارید. سنسور دوربین ۳۲ مگاپیکسلی اما تصاویر را در نور خوب با کیفیت مناسبی به ثبت رسانده و تنها با حرکت دستتان جلوی دوربین می‌توانید تایمر را فعال کنید تا پس از اتمام ثانیه‌شمار عکس‌تان گرفته شود.

بیشتر بخوانید: گوشی S22 اولترا را چرا بخریم؟معرفی گوشی S22 اولترا

عمر باتری و شارژ گوشی گلکسی A73

عمر باتری و شارژ گوشی گلکسی A73

  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
  • شارژر ۲۵ واتی
  • آداپتور درون جعبه نیست

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده‌شده در گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A73 عملکرد بسیار خوبی از خود به ثبت رسانده و با فعال‌بودن نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، می‌تواند به راحتی یک روز کامل به فعالیت خود ادامه دهد. در صورت استفاده از نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی نیز می‌توانید توقع داشته باشید که حتی با استفاده سنگین از گوشی، باتری آن مدت زمان بیشتری بازدهی داشته باشد.

سامسونگ برای بهبود عملکرد، برخی خدمات نرم‌افزاری ارائه می‌دهد تا مصرف باتری را بهینه کرده و عمر آن را طولانی‌تر کند. حالت Power Saving یا ذخیره انرژی، صفحه‌نمایش همیشه روشن، شبکه ۵G، و برنامه‌های فعال در پس‌زمینه را خاموش کرده و عملکرد CPU را تا ۷۰ درصد کاهش داده و به مصرف بهتر باتری کمک می‌کند. در تست‌های انجام شده، باتری A73 رکورد ۱۲ ساعت و ۴۲ دقیقه را از خود به ثبت رسانده که بسیار چشم‌گیر است.

سامسونگ برای این گوشی تصمیم گرفته تا فست شارژر ۲۵ واتی را از جعبه حذف کند و شما نیاز خواهید داشت تا آن را به‌‌صورت جداگانه تهیه کنید. البته به‌خاطر داشته باشید که سرعت شارژ به اندازه مصرف باتری فوق‌العاده نیست و توانسته در ۳۰ دقیقه تنها ۳۴ درصد شارژ شود؛ شارژ وایرلس نیز موجود نیست؛ اما با توجه به محبوبیت این گوشی وجود آن می‌توانست بسیار کاربردی باشد.

نرم‌افزار و برنامه‌ها گوشی گلکسی A73

  • اندروید ۱۲
  • رابط کاربری ۴٫۱One UI
  • دریافت سیستم‌عامل تا ۴ سال
  • دریافت آپدیت امنیتی تا ۵ سال

مدل گلکسی A73 مجهز به رابط کاربری ۴٫۱ One UI بر پایه اندروید ۱۲ بوده که به‌طور کلی بسیار روان و بی‌تاخیر می‌باشد. شما می‌توانید مطابق نیازتان رابط کاربری را شخصی‌سازی کنید و از ظرفیت بالای One UI لذت ببرید. همچنین می‌توانید سیستم‌عامل اندروید را تا ۴ و آپدیت‌های امنیتی را تا ۵ سال دریافت کنید؛ این پشتیبانی بسیار قوی بوده و مدت زمان آن حتی گوشی پیکسل را که متعلق به گوگل است پشت‌سر می‌گذارد.

هرچند که رقبای دیگر با قیمت‌هایی مشابه و حتی پایین‌تر شارژرهایی تا سرعت ۱۲۰ وات ارائه داده و حتی آن را درون جعبه می‌گذارند، اما سامسونگ با اکتفا به محبوبیت و اعتبار خود و با قول پشتیبانی نرم‌افزاری حداقل ۴ ساله، به فروش خوب این گوشی دست یافته است. به‌طور کلی گوشی هوشمند A73 نظرات مثبت بسیاری داشته و رابط کاربری ساده و روان آن تجربه استفاده خوشایندی در اختیارتان می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A32، از طراحی حسگر اثرانگشت تا باتری آن

صبا رامش

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *