نقد و بررسی گوشی Galaxy S23 Ultra

 نقد و بررسی گوشی Galaxy S23 Ultra

گوشی Galaxy S23 Ultra به تازگی در مراسم Galaxy Unpacked  ۲۰۲۳ رونمایی شد. این گوشی قدرتمند‌ترین و بزرگ‌ترین گوشی از جهت سایز، صفحه‌نمایش و باتری در خانواده S23 است. فرمول طراحی و ساختار  این گوشی کامل مشابه نسخه قبلی خود یعنی گوشی گلکسی S22 Ultra است.

تمامی مدل‌های خانواده S23 یعنی S23، S23+ و گوشی  Galaxy S23 Ultra از جهاتی به هم شبیه هستند. برای مثال همه از تراشه قدرتمند Snapdragon 8 Gen 2 استفاده می‌کنند. این تراشه قدرتمندترین تراشه استفاده شده در گوشی‌های اندرویدی امسال خواهد بود.

 

طراحی گوشی Galaxy S23 Ultra

طراحی گوشی Galaxy S23 Ultra

اگر سه مدل خانواده S23 را کنار هم قرار دهیم، گوشی Galaxy S23 Ultra به سرعت، نظر را به خود جلب کرده و متمایز است. طراحی این گوشی نسبت به دو مدل دیگر پیچیدگی‌های بیشتری دارد.

برای مثال، هم پنل شیشه‌ای پشت و هم جلوی گوشی، شیبی به سمت فریم آلومینیومی گوشی دارند که زیبایی خاصی به گوشی بخشیده است. در حالی که طراحی و محل اتصال فریم و شیشه در دو گوشی دیگر کاملا صاف و به اصطلاح فلت است. البته طراحی گوشی چیزی متفاوت‌تر از نسخه پیشین خود نیست.

خرید انواع گوشی سامسونگ از سایت دی جی لند

خوشبختانه برای اینکه تمایزی در ظاهر این گوشی ایجاد شود، رنگ سبز و بنفش اسطوخودوسی (lavender) به این گوشی اضافه شده است.

قلم S نیز کاملا شبیه به قلم گوشی S22 اولترا بوده با این تفاوت که دکمه SPen گوشی جدید هم رنگ بدنه خود قلم است.

چیزی که در طراحی و ساخت این سری از گوشی‌های سامسونگ بسیار جذاب است، استفاده از مواد بازیافتی از جمله شیشه و آلومینیوم  و اهمیت سامسونگ به محیط زیست بوده است. به گفته سامسونگ، این کار از ورود ۱۵ تن شیشه و پلاستیک به اقیانوس‌ها جلوگیری کرده است.

صفحه‌نمایش گوشی Galaxy S23 Ultra

صفحه‌نمایش گوشی Galaxy S23 Ultra

صفحه‌نمایش این گوشی نیز همان پنل استفاده شده در  نسخه پیشین بوده که البته یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌ها در صنعت تولید گوشی تلفن همراه است. این گوشی از یک صفحه‌نمایش ۶٫۸ اینچی Dynamic AMOLED 2x با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۰۸۸ با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و قدرت روشنایی ۱۷۵۰ نیت بهره برده است. سامسونگ برای اینکه سطح بیشتری از صفحه‌نمایش را در اختیار کاربر قرار دهد، از انحنای اطراف آن کاسته است. البته این تفاوت در نگاه اول مشخص نخواهد شد.

سخت‌افزار گوشی Galaxy S23 Ultra

سامسونگ امسال به طور اختصاصی از پردازنده قدرتمند شرکت کوالکام یعنی Snapdragon 8 Gen 2 استفاده کرده است. برای اولین بار از پردازنده اگزینوس که ساخت خود سامسونگ است، استفاده نکرده و سکان گوشی‌های این نسل را به طور کامل در اختیار کوالکام قرار داده است.  کوالکام از نسخه عادی این پردازنده برای گوشی Galaxy S23 Ultra استفاده نکرده است؛ بلکه از یک نسخه overclock شده و اختصاصی را در ساخت سری S23 به کار برده است. ترکیب این پردازنده با رم ۱۲ گیگابایتی گوشی Galaxy S23 Ultra را به یکی از بهترین گوشی‌های بازار تبدیل کرده است.

تراشه Snapdragon 8 gen 2 عملکرد گوشی را بهتر از نسخه پیشین خود کرده است. برای مثال اگر در مدل S22 Ultra  بازی PUBG در ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شد، حال با ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود که تغییر بسیار چشمگیری است.

دوربین گوشی Galaxy S23 Ultra

دوربین گوشی Galaxy S23 Ultra

بزرگترین تفاوت گوشی Galaxy S23 Ultra نسبت به نسخه قبلی جدا از پردازنده، دوربین اصلی آن است. این دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی با داشتن تکنولوژی Pixel Binning  جزئیات بسیار بالاتری را ارائه می‌دهد. تصاویر خروجی این دوربین ۱۲ مگاپیکسلی هستند. البته این سنسور می‌تواند با استفاده از تگنولوژی Pixel Binning با ترکیب چهار پیکسل و تبدیل آن به یک پیکسل بزرگتر ، یک تصویر ۵۰ مگاپیکسلی با جزئیات بیشتر  را ارائه دهد.

شاید از خود بپرسید که پس ۲۰۰ مگاپیکسل چه مفهومی دارد؟ در واقع  دوربین گوشی Galaxy S23 Ultra توانایی عکس‌برداری در کیفیت ۲۰۰ مگاپیکسل را دارد، ولی هرچه این مقدار بالاتر باشد، از مقدار  بازه پویایی (Dynamic range) کاسته می‌شود.

بازه پویایی در عکس عبارت است از تفاوت مقدار روشنایی بین تاریک‌ترین نقاط و روشن‌ترین نواحی عکس که دارای جزئیات قابل تشخیص باشند. در نتیجه هرچه میزان مگاپیکسل تصاویر خروجی بیشتر باشد، جزئیات آن کم شده ولی تصویر بزرگ‌تر خواهد بود. این موضوع برای تمامی دوربین‌های گوشی صدق می‌کند.

بیشتر بخوانید: گوشی S22 اولترا را چرا بخریم؟معرفی گوشی S22 اولترا

تصاویر در نور کم-گوشی Galaxy S23 Ultra

تصاویر در نور کم در دوربین گوشی Galaxy S23 Ultra

شاهد تغییرات مثبتی در دوربین گوشی Galaxy S23 Ultra هستیم، به لطف رزولوشن بالاتر گزینه‌های night portrait و ویدیو در شب، از کیفیت بالاتری نسبت به گذشته برخوردار شده‌اند.

پردازش چند فریمی و هوش مصنوعی به کار رفته در این گوشی نویز تصاویر را در نور کم به حداقل رسانده است. دوربین اصلی گوشی توانایی ضبط ویدیو با رزولوشن ۸k و نرخ فریم بر ثانیه ۳۰ را دارد. به راحتی با استفاده از این دوربین می‌توان ویدیوهای ضبط شده را بیش از پیش به تولیدات سینمایی شبیه کرد.

ترکیب سنسور  تله فوتو پریسکوپی با زوم ۱۰ برابری و دوربین فوق عریض و دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی، دوربین این گوشی را به یکی از بهترین دوربین‌های سال‌های اخیر تبدیل کرده است. ناگفته نماند که دوربین سلفی این گوشی با کمک تراشه قدرتمند Snapdragon 8 gen 2 دارای قابلیت Super HDR و فیلم‎برداری ۶۰ فریمی است.

خرید انواع گوشی از فروشگاه دی جی لند

 

باتری گوشی Galaxy S23 Ultra

باتری لیتیوم یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی این گوشی  دارای قابلیت شارژ  سیمی سریع ۴۵ واتی، شارژ ۱۰ واتی بی‌سیم و شارژ برعکس ( توانایی شارژ باقی گوشی‌ها) ۴٫۵ واتی است.

این گوشی پرچمدار با توجه به مشخصاتی که دارد، قرار است یکی از بهترین گوشی‌های ساخته شده توسط سامسونگ و بین گوشی‌های گوناگون بازار باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A32، از طراحی حسگر اثرانگشت تا باتری آن

علیرضا چرمچی

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

  • بررسی بسیار مفید و مناسب با اجرای عالی…دست مریزاد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *