بازی مدیوم (Medium) با چاشنی آهنگساز سایلنت هیل
بازی مدیوم (Medium) یک انحصاری بسیار جذاب برای اکس باکس و ماکروسافت است. به جدیت میگویم یکی از بهترین بازیهای ترسناکی است که در سالهای اخیر بازی کردهام. Bloober Team استودیوی سازنده پشت عناوین جذابی مانند Blair Witch و Layers of Fear اینبار، با ساخت بازی Medium به بازار بازیهای ترسناک پرفروش نفوذ عمیقتری کرده است.
بیشتر بخوانید: بازی تنها در تاریکی نسل جدید بازیهای ترسناک کلاسیک
داستان و گیم پلی بازی مدیوم
داستان عاطفی بازی مدیوم (Medium) به همراه المانهای ترس به خوبی ادغام شدهاند. مدیوم روایتگر دختری به نام ماریان است که توانایی ارتباط با ارواح را دارد. شاید به نظر کلیشهای بیاید؛ ولی پرداخت قوی و داستان عمیق مدیوم به هیچ عنوان این حس را القا نمیکند.
گیمپلی مدیوم ممکن است بازیکن را به یاد مجموعههای قدیمی رزیدنت ایول بیاندازد. البته باید از محوریت سلاحهای گرم در رزیدنت ایول فاکتور بگیریم. دوربین ثابت بازی باعث ایجاد حس نا امنی میشود. گویی همیشه تحت نظر هستید و خطر میتواند هر لحظه غافلگیرتان کند.
شاید فکر کنید که دوربین ثابت در بازیهای ترسناک دیگر قدیمی شدهاند؛ ولی با امتحان کردن مدیوم، بیشک نظرتان عوض خواهد شد. بیشتر محیطهایی که ماریان در آنها رفت و آمد دارد، میتواند فوبیای ایجاد شده توسط فضاهای بسته را تحریک کند.
هتلها و فضاهای ترد شده از زمان جنگ سرد از این دسته محیطها هستند. کاری که باید در بازی مدیوم انجام دهید، ساده است. بیشتر ماموریت شما پیدا کردن اشیا مخفی یا فرار کردن از دشمنانی است که در برابرشان هیچ قدرتی ندارید و بهتر است، شما را نبینند.
ماریان توانایی دیدن دنیای موازی یا دنیای ارواح را دارد. یکی از مواردی که این بازی را متمایز میکند؛ داشتن همزمان کنترل بر دو دنیا است که با تقسیم شدن صفحه تلوزیون و مانیتور به دو قسمت، به نمایش گذاشته میشود.
بازیکن باید به صورت همزمان دو دنیا را زیر نظر بگیرد؛ این موضوع میتواند به سختی بازی بیفزاید. هر اقدامی روی دو دنیا اثرگذار است. خود ماریان هم درهر کدام از این دو بعد ظاهر متفاوتی دارد.
پازلهای ساده بازی Medium
پازلهای بازی مدیوم (Medium) خیلی دشوار نیستند و ذوق زده شدن در برابر حل کردن یک پازل، میتواند به ندرت حاصل شود. نبود موانع در مسیر حرکتی بازی، روند بازی را بسیار روان کرده که برای هر سبکی بسیار لذتبخش است.
این باعث میشود بیشتر در داستان بازی غرق شویم. زیراکه وجود موانع زیاد در یک بازی ممکن است تمام تمرکز بازیکن را به خود اختصاص دهد. داستان مدیوم بیشک عامل موفقیتش است.
در روزگاری که بیشتر گیمرها به بازیهای آنلاین و بدون داستان روی آوردهاند. بازی کردن مدیوم برایم بسیار خوشایند بود. مدیوم به شکل بی نقصی دارای داستان و شخصیتهای پیچیده و چند بعدی ولی نه غیر قابل درک است.
داستان بازی مدیوم (Medium) باعث میشود نتیجهگیریهایی برای خود در طی بازی داشته باشید. ممکن است این نتیجهگیریها با عقل جور در بیاید و حقیقت داستان در پایان بازی از تصوراتتان زیباتر خواهد بود. پایان و نتیجهگیری بازی غافلگیر کننده است؛ ولی طوری نیست که نتوانسته باشید حدس بزنید. دقیقا مثل سبک فیلمهای ام نایت شیامالان.
داستان بازی مدیوم یک سوال مهم دارد. چه چیز باعث بد شدن انسانها میشود و تفاوت افراد با ذات سادیستیک و آنهایی که در چرخه خشونت و زندگی به هیولاهایی غیر قابل تصور بدل شده اند، در چیست؟ اگرچه که مدیوم هیچ کدام از این نوع افراد را توجیه نمیکند.
در عمق این مطالب به قتل و خشونت خانگی میپردازد. قشنگی داستان بازی به نشان ندادن مستقیم این مفاهیم است. به نظر من یکی از هوشمندانهترین روایتها بین بازیهای ترسناک است.
صداپیشگی بازی مدیوم
یک تیم صدا پیشه حرفهای میتواند عمق بازی را بیشتر کند. از یک پروتاگونیست شجاع ولی شکننده و یک اونجر مرموز تا یک شخصیت منفی با شخصیت پردازی عمیق، همگی توسط یک تیم صدا پیشه بینقص به واقعیت تبدیل شدهاند.
صدای شخصیت منفی بازی مدیوم (Medium) توسط Troy Baker افسانهای صدا پیشه مشهور شخصیت Joel در The Last od Us اجرا شده است. تنها حضور تروی بیکر به عنوان صداپیشه میتواند جان تازهای به یک بازی ببخشد.
موسیقی Medium
مدیوم از دو آهنگساز برای القای حس داستان بازی به بازکنان، استفاده کرده است، Arkadiusz Reikowski وآقای Akira Yamaoka که برای خلق موسیقی شاهکار مجموعه سایلنت هیل شناخته میشود، عهدهدار حس بخشیدن به فضاهای بازی هستند.
موسیقیهای دنیای عادی توسط Arkadiusz Reikowski ساخته شده است. دنیای ارواح را شخص آقای یامائوکای افسانهای خلق کرده است. موسیقی با فضاهای مالخولیایی و تاریک در بازی مدیوم به زندهتر شدن محیطها و ترسها کمک شایانی میکند.
تصور کنید در خرابههای شوروی سابق در حال قدم زدن هستید و در دنیایی موازی ارواح و موجوداتی آزار دهنده در جستجوی شما هستند. اگر از طرفداران سایلنت هیل باشید، متوجه میشوید که کسی بهتر از یامائوکا از عهده رساندن این حس و فضا از طریق نتها، بر نمیآید.
مشکلات بازی مدیوم
تنها ایراد و مشکلی که میتوانم در مورد بازی مدیوم (Medium) بگویم. کمبود جزئیات در صورت و حرکات کاراکترهای بازی است. نسبت به نسلی که بازی در آن قرار گرفته است، کمی بیدقت و بیحس است.
صداپیشگی قدرتمند، محیطهای بسیار باورپذیر، ضعف مدلسازی کاراکترها را بیشتر به چشم مخاطب میرساند. بازی در کامپیوترهای شخصی و اکس باکس سری اکس نسبت به اکس باکس سری اس، دارای جزئیات بالاتری است.
مدیوم تا کنون در نسل جدید، تنها بازی انحصاری ماکروسافت است که حسادت طرفداران سونی و پلی استیشن را برمیانگیزد.
بیشتر بخوانید: بررسی “بازی Resident Evil 4 Remake” برای تمامی کنسول های بازی!